Slår sig selv og svær at putte til natten

26. januar 2020

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Slår sig selv og svær at putte til natten

Hej Helen.

Igen tak for en god brevkasse. Det er gået så fint med at få min dreng afvænnet med flaske og letmælk har han elsket fra dag 1. :)

Men nu er det tid igen til at få lidt råd og vejledning.

Men dreng er nu blevet 13 måneder gammel og er stadig en meget glad og tilfreds dreng det meste af tiden.

Vi er dog begyndt at have lidt udfordringer med at putte ham til natten. Han har førhen været nem at putte og har langt de fleste aftener faldet i søvn selv uden problemer og sovet fint indtil næste morgen. Han bliver som regel puttet omkring 19,45- 20,00, men nu kan der ofte gå over en time før han sover og er begyndt at have en del opvågninger med gråd i løbet af natten og meget kropslig uro.

Vi læser godnathistorie og synger en lille sang og kysser ham godnat. Han bliver ked af det så snart ...

Annonce

... vi antyder til at gå ud fra hans værelse så det ender med at en af os sidder ved ham indtil han sover. Han er så småt begyndt at gå, og der sker rigtig meget motorisk lige nu. Kan det være det der spiller ind? Jeg har fået tjekket ørene og der er en smule væske på det ene øre, men ikke nok til der skal gøres noget, men det kan selvfølgelig også drille.

Så er han indenfor den sidste uges tid begyndt at slå sig selv i hovedet. Enten med knyttet hånd eller med noget legetøj. Nogle gange banker han også hovedet ind i en væg eller dør. Det ser voldsomt ud, men han græder ikke af det. Vores dagplejemor tror han er ved at udforske sig selv og hvor meget han kan holde til. Hvad tænker du og hvordan skal vi reagerer på det?

Glæder mig til at høre dine tanker omkring det og på forhånd tak :)

Venlig hilsen
L.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.