Brev:
8 måneder og urolig nattesøvn
21. januar 2020
Alder:
8 mdr.
8 måneder og urolig nattesøvn
Hej Helen,
Nu skriver jeg igen om min datters søvn. Jeg håber du kan give mig nogle nye perspektiver og måske nogle gode råd jeg ikke har prøvet endnu.
Nu er hun blevet 8 måneder og hun sover stadig meget dårligt om natten. Først skal det siges at hun er glad og tilfreds om dagen. Hun vokser som hun skal, trives og spiser fint med mad. Hun spiser nu morgenmad, frokost, middagsmad og aftensmad. Nogen gange får hun også formiddagsmad , men kun hvis vi kan nå det inden hun skal sove sin første lur. Hun ammes stadig inden hver lur om dagen og til natten. Hun sover 3 lurer om dagen, da de typisk kun varer 1-1,5 time og hun bliver træt efter 2-2,5 time.
Om natten sover hun ved siden af mig.
Mit dilemma er, at hun stadig vågner (ifølge mig) alt for mange gange om natten. Her får du en typisk nat med ca tidspunkter:
18.30: putteritualer starter; dæmpet lys, leg, nattøj på, børste tænder, synge i sangbog, i seng.
19.30: i seng og ammes
20.00: falder endelig i søvn
23.00: vågner (ammes og sover igen)
00.10: vågner (Jeg prøver med stillingsskift, sut, nusse, flaske med vand og til sidst bryst hvis det andet ikke virker)
02.15: vågner og er frisk (jeg prøver med ovenstående igen og prøver at lade hende ligge for sig selv)
02.45: stadig vågen, hun ligger og vender og drejer sig, om på maven og tilbage igen. Jeg prøver at wrappe hende ind og amme siddende. Så ned i sengen igen, nusse og ligge på siden. Jeg tror hun falder i søvn…
03.15: stadig vågen. Hun wrappes på ny og vugges af mig eller sin far til hun falder i søvn eller brokker sig. Hvis hun brokker sig kommer hun til brystet igen liggende.
03.45: sover endelig.
04.45: vågner, får bryst og falder i søvn
05.50: vågner, får bryst og falder i søvn
07.00: vågner og vi står op.
Hun brokker sig lidt når hun vågner om natten.
Vi har prøvet alt muligt lige fra at, jeg sover i stuen (hun blev meget ulykkelig da hun fandt ud af at jeg ikke lå ved siden af hende, så det har vi ikke prøvet siden) til sovepose til indendørs brug for at give hende en tryg fornemmelse. Den bryder hun sig ikke om. Vi har ligeledes forsøgt med aftengrød. Hun vil lige med nød og næppe spise 3 skefulde. Det er som om at KUN brystet virker, men kun nogle gange om natten.
Vi er lige begyndt på at introducere en sutteflaske med vand om natten, med henblik på at hun på sigt finder det kedeligt at vågne op.
Hun har haft enkelte perioder hvor hun i 2-4 dage sover fantastisk om natten (3-4 timer i træk af 2 omgange).
I løbet af dagen prøver jeg, at få leget og tumlet, spist godt, være ude, nusse og være tæt. Med andre ord, jeg synes virkelig jeg prøver at gøre det der normalt virker (ifølge bøgerne ihvertfald).
Om dagen skal hun enten vugges i armene, nusses i panden eller trilles i barnevognen for at falde i søvn og hun sover alle sine lurer udenfor.
Hvorfor sover hun så dårligt? Og hvorfor vågner hun og er så frisk i al for lang tid om natten? Hvordan kan jeg hjælpe min datter til at få mere ro og en bedre nattesøvn? Bør hun blive tjekket af vores læge eller en kiropraktor?
Jeg ved godt at hun udvikler sig rigtig meget motorisk for tiden og at det kan give en masse uro, samtidig med at hun er i gang med et spring og måske også har lidt separationsangst. Jeg bliver bare så ked af det på hendes vegne når hun vågner igen og igen og er tydelig træt. Og så er det også lidt hårdt for mig. Hvis hun bare kunne sove en lille smule bedre ville vi alle være gladere 😊
Hilsen