Brev:
Rejser sig op når han sover
17. januar 2020
Alder:
10 mdr.
Rejser sig op når han sover
Hej Helen...
Min søn startede med at sove igennem fra 7 tiden til ca. kl 6 da han var 9 måneder (han bliver 11 måneder d. 27. januar)... kort derefter lærte han at stå op - en evne som han troligt øver - også om natten, hvor han nu igen er vågen mindst et par gange hver nat - nogle gange nærmest en gang i timen... De fleste gange kan vi bare ligge ham ned i sengen, give ham sutten og hans putteklud, og så vender han sig om på siden og sover videre. Andre gange er det nærmest umuligt at få ham til at ligge, og så har han brug for at komme op og putte lidt hos mor og far for at fald i søvn igen ( vi har en stol lige ved siden af hans seng hvor vi sidder med ham - og har gjort det siden han var spæd, så det er han vant til og bliver altid puttet herfra).
De gange hvor han har brug for at komme op er han nogle gange helt lysvågen selvom klokken er mellem 3 og 4 om naatten og der tager det op til en time at få ham til at overgive sig til søvnen igen...
Min mand er bekymret for om det kan være fordi han er sulten, og har foreslået, at vi giver ham lidt grødpulver i hans sutteflaske til putning og igen kl 22/23 (han får stadig også en flaske som drømmemåltid her), for at den mætter mere, men jeg er i tvivl om hvorvidt det er en god ide? Og om det er nødvendigt?
Han spiser virkelig godt i løbet af dagen og får masser af vand til alle måltider. Han får grød til morgenmad, frugt til formiddag, spiser ofte en hel rugbrød og grøntsager til frokost, får typisk en halv bolle inden han bliver hentet i dagpleje og får lidt frugt igen når vi kommer hjem, inden han får aftensmad med resten af familien inden han bliver puttet - og får altså her en flaske på 210 ml og igen 210 ml når vi går i seng...
Han startede i dagpleje d. 6. januar og elsker det. Han har overtaget sin søsters plads, så kender huset og nyder at være der og har stadig ikke været ked af at blive afleveret eller når han er der, så tænker ikke, at det spiller ind - og problemerne var også startet inden han begyndte der...
Er det bare en lang fase han skal igennem inden han kan finde ud af at man ikke behøver stå op midt om natten - det er nok at øve sig når man er vågen? Eller kan der være andet vi skal være opmærksomme på?
Jeg starter på arbejde igen til februar, så kunne jo virkelig godt tænke mig, at få ham tilbage i det gode spor inden da...
Med venlig hilsen
Lene