Rejser sig op når han sover

17. januar 2020

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Rejser sig op når han sover

Hej Helen...

Min søn startede med at sove igennem fra 7 tiden til ca. kl 6 da han var 9 måneder (han bliver 11 måneder d. 27. januar)... kort derefter lærte han at stå op - en evne som han troligt øver - også om natten, hvor han nu igen er vågen mindst et par gange hver nat - nogle gange nærmest en gang i timen... De fleste gange kan vi bare ligge ham ned i sengen, give ham sutten og hans putteklud, og så vender han sig om på siden og sover videre. Andre gange er det nærmest umuligt at få ham til at ligge, og så har han brug for at komme op og putte lidt hos mor og far for at fald i søvn igen ( vi har en stol lige ved siden af hans seng hvor vi sidder med ham - og har gjort det siden han var spæd, så det er han vant til og bliver altid puttet herfra).

De gange hvor han har brug for at komme op er han nogle gange helt lysvågen selvom klokken er mellem 3 og 4 om naatten og der tager det op til en time at få ham til at overgive sig til søvnen igen...

Min mand er bekymret for om det kan være fordi han er sulten, og har foreslået, at vi giver ham lidt grødpulver i hans sutteflaske til putning og igen kl 22/23 (han får stadig også en flaske som drømmemåltid her), for ...

Annonce

... at den mætter mere, men jeg er i tvivl om hvorvidt det er en god ide? Og om det er nødvendigt?

Han spiser virkelig godt i løbet af dagen og får masser af vand til alle måltider. Han får grød til morgenmad, frugt til formiddag, spiser ofte en hel rugbrød og grøntsager til frokost, får typisk en halv bolle inden han bliver hentet i dagpleje og får lidt frugt igen når vi kommer hjem, inden han får aftensmad med resten af familien inden han bliver puttet - og får altså her en flaske på 210 ml og igen 210 ml når vi går i seng...

Han startede i dagpleje d. 6. januar og elsker det. Han har overtaget sin søsters plads, så kender huset og nyder at være der og har stadig ikke været ked af at blive afleveret eller når han er der, så tænker ikke, at det spiller ind - og problemerne var også startet inden han begyndte der...

Er det bare en lang fase han skal igennem inden han kan finde ud af at man ikke behøver stå op midt om natten - det er nok at øve sig når man er vågen? Eller kan der være andet vi skal være opmærksomme på?

Jeg starter på arbejde igen til februar, så kunne jo virkelig godt tænke mig, at få ham tilbage i det gode spor inden da...

Med venlig hilsen
Lene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!