Søvn i vuggestuen - 18 mdr.

9. januar 2020

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Søvn i vuggestuen - 18 mdr.

Hej igen

Nu skriver jeg igen vedrørende søvn i vuggestuen, da vi er ved at være desperate.

Vi har lige haft tre ugers ferie, hvor vores datter har sover 19.30-08.30 og 12.15-13.45/14 hver dag. Vi følger vuggestuens rutiner med mad og søvntider.

Nu er vi tilbage i vuggestuen, også går der helt ged i søvnen. Hun sover kun 30 min. I vuggestuen og når vi kommer hjem og skal sove er hun helt urolig i kroppen. Vi har derfor puttet 18.30 de sidste par aftener, og hun har sovet senest kl. 19. Hun er i stedet vågnet allerede ved 6-6.30-tiden, men føles ikke færdigudhvilet. Det er tydeligt, at søvn avler søvn og omvendt. Hun får nu 11-11,5 timers søvn mod normalt 13,5-14 timers søvn. Det bekymrer mig!

De siger, de gør hvad de kan for at få hende til at sove mere, men det virker ikke. De siger, at de har oplevet det med flere børn, og at det tager nogle måneder at vænne sig! Det er absurd, synes jeg (som selv tidligere har arbejdet i vuggestue) jeg ...

Annonce

... mener, at der må være noget galt, når børnene sover så dårligt.

De bliver puttet 12.15-12.30 - hun har svært ved at falde til ro og sover kun 30 minutter. Børnene ligger på et skumgulv med et Lille tæppe og egen pude. Min datter har også eget nussetæppe (Hendes soveklud er et tæppe) og sut.

Der er ikke mulighed for at sove i barnevogn. De har prøvet alt det jeg har foreslået. Lagt hende over i et hjørne, de sidder hos hende hele tiden. De har opdelt børnene så dem der kun hviler og går ud efter en halv time er i et andet rum osv. men intet virker.

Min datter har så godt et sovehjerte. Hun har siden hun var helt lille kunne falde i søvn selv både i vognen og i sengen. Jeg har været meget fokuseret på, at hun ikke skulle få negative søvnassociationer mv. men hvad er det så der går galt i vuggestuen?

Dette har stået på i tre måneder så det er ikke alderen (18-20 md.) der gør det.

Håber du har nogle forslag.

Med venlig hilsen
En bekymret mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene