9 måneder - søvnrytme

7. januar 2020

Kategori:
Alder:
9 mdr.

9 måneder - søvnrytme

Hej Helen,

Vores datter på 9 måneder trives i bedste velgående, er meget glad osv osv.

Jeg har dog et spørgsmål angående hendes søvn.

I øjeblikket og de sidste par måneder er hun gået meget sent i seng om aftenen, dvs. mellem kl. 22.30 og 00.30. Sommetider har hun taget en powernap efter at være blevet puttet mellem kl. 19 og 20. Powernappen har højst varet i en time og så er hun klar igen. Hun får en god portion aftensmad og flaske inden sengetid med modermælkserstatning. Tit ender hun med at få en flaske mere sent om aftenen inden hun falder til ro.

Hun er glad om aftenen når hun er vågen (undtaget når hun bliver lagt i hendes seng) og ender altid med at være sent oppe og først sove når hun ikke kan mere.

Hun sover dog igennem til næste morgen når hun først går i seng og er svær at få op igen. (HURRA for at vi får lov til at sove, hvilket mange andre vi kender ikke gør).

Vores datter er vist lidt fremme i skoene, begyndte at sidde, kravle og stå op af ting for halvanden måned siden og nu øver hun sig i, at stå uden at holde ved noget. Hun ...

Annonce

... vil bare fremad og stædigheden har hun vist ikke fra fremmede.

Desuden sover hun to lure om dagen, ca. mellem 10 og 12 og 14 og 16. (Nogle gange svinger det lidt med tidspunkterne.)

Nå, men mit spørgsmål går på:

- Hvor skal vi starte hvis vi gerne vil forsøge at få hende til at sove tidligere om aftenen?
- Skal vi bare blive ved med at køre faste ritualer om aftenen ved den ønskede sengetid (ca. 19.30) - altså bad, flaske og putte?
- Skal vi vække hende om morgenen? Jeg er stadig på barsel, så vi skal som regel ikke nå noget.
- Skal vi droppe en af hendes lure om dagen?

Vi har selvfølgelig prøvet lidt af hvert. Men vi tænker at vi skal være konsekvente hvis det skal lykkes.

Desuden er hun jo glad om aftenen og ikke utilpas, så skal vi lade være med at ændre noget?

Om to måneder skal hun starte i dagpleje - kommer det så måske af sig selv?

Selvfølgelig ville det være dejligt, hvis vi fik lidt voksentid om aftenen. Men det skal ikke være pga. det vi ændrer det, for hun er jo som sagt ikke ked af det og mistrives.

På forhånd tak.

Nikita

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor