Brev:
9 måneder - søvnrytme
7. januar 2020
Alder:
9 mdr.
9 måneder - søvnrytme
Hej Helen,
Vores datter på 9 måneder trives i bedste velgående, er meget glad osv osv.
Jeg har dog et spørgsmål angående hendes søvn.
I øjeblikket og de sidste par måneder er hun gået meget sent i seng om aftenen, dvs. mellem kl. 22.30 og 00.30. Sommetider har hun taget en powernap efter at være blevet puttet mellem kl. 19 og 20. Powernappen har højst varet i en time og så er hun klar igen. Hun får en god portion aftensmad og flaske inden sengetid med modermælkserstatning. Tit ender hun med at få en flaske mere sent om aftenen inden hun falder til ro.
Hun er glad om aftenen når hun er vågen (undtaget når hun bliver lagt i hendes seng) og ender altid med at være sent oppe og først sove når hun ikke kan mere.
Hun sover dog igennem til næste morgen når hun først går i seng og er svær at få op igen. (HURRA for at vi får lov til at sove, hvilket mange andre vi kender ikke gør).
Vores datter er vist lidt fremme i skoene, begyndte at sidde, kravle og stå op af ting for halvanden måned siden og nu øver hun sig i, at stå uden at holde ved noget. Hun vil bare fremad og stædigheden har hun vist ikke fra fremmede.
Desuden sover hun to lure om dagen, ca. mellem 10 og 12 og 14 og 16. (Nogle gange svinger det lidt med tidspunkterne.)
Nå, men mit spørgsmål går på:
- Hvor skal vi starte hvis vi gerne vil forsøge at få hende til at sove tidligere om aftenen?
- Skal vi bare blive ved med at køre faste ritualer om aftenen ved den ønskede sengetid (ca. 19.30) - altså bad, flaske og putte?
- Skal vi vække hende om morgenen? Jeg er stadig på barsel, så vi skal som regel ikke nå noget.
- Skal vi droppe en af hendes lure om dagen?
Vi har selvfølgelig prøvet lidt af hvert. Men vi tænker at vi skal være konsekvente hvis det skal lykkes.
Desuden er hun jo glad om aftenen og ikke utilpas, så skal vi lade være med at ændre noget?
Om to måneder skal hun starte i dagpleje - kommer det så måske af sig selv?
Selvfølgelig ville det være dejligt, hvis vi fik lidt voksentid om aftenen. Men det skal ikke være pga. det vi ændrer det, for hun er jo som sagt ikke ked af det og mistrives.
På forhånd tak.
Nikita