Brev:
Lillebror er længe om at sove og powernapper
29. december 2019
Alder:
5 mdr.
Lillebror er længe om at sove og powernapper
Hej Helen,
Tak for en dejlig brevkasse, som jeg ofte finder gode svar i. Nu vil jeg for første gang selv stille spørgsmål til lillebrors søvnmønstre.
Forhistorie: Lillebror er knap 5 mdr, han fuldammes uden problemer men har haft utroligt mange mavekneb grundet luft og vi har været igennem en periode med kolik på 2-3 mdr. Det er blevet bedre nu, han er en glad dreng, men har desværre stadig lidt bøvl med maven og det går også ud over søvnen. De første 3 uger i hans liv, sov han fint i egen seng og faldt til ro af sig selv. I den periode hvor maveknebene var værst, havde han dog behov for meget tryghed og sov ofte på mig i vikle eller efter amning. Herudover brugte vi yogabold og slyngevugge til at berolige ham - og det gør vi stadig. Barnevognen har aldrig virket, da han helst vil være tæt på hele tiden.
Nutid: Nu har vi en dreng, som har svært ved at falde i søvn selv. Lillebror ammes hver 2-3 time i dagtimerne og nærmest hver time fra kl. 18-21. Han har stadig ingen fast døgnrytme, ud over at han som regel først sover mellem kl. 21-22 og vågner helt op kl. 08.00. Om dagen sover han pt. alle lure i slyngevuggen, da det længe har været det eneste sted han kunne falde i søvn (nogle gange ammes han i søvn i sengen og får lov at sove videre der).
Hans første lur er nem. Den starter allerede kl. 9-9.30 og varer ca. 1-2t. Resten af dagen powernapper han 3 gange af 20-30 min. hvorefter han vågner i gråd. Vi mistænker at han stadig har bøvl med maven. Ofte prøver vi at få ham til at gå til natten mellem kl. 19-20, men efter 30 min vågner han i gråd og vi kan sjældent få ham ned igen. Herefter ender det ofte med at vi tager ham med ind i stuen og prøver igen senere.
Fra vi starter med putteritualet til han endelig sover, tager det 2-3 timer hver aften og det er efterhånden ret opslidende. Det er som om timingen ikke rigtig passer, men det er svært for os at regulerer, da han ofte virker MEGET træt efter blot 1 times vågentid - alligevel vil han ikke give sig hen til søvnen, med mindre man hopper/ammer ham i søvn og lægger sig ved siden af ham i sengen - og så vågner han efter blot 30 min. Vi prøver at holder ham vågne 2,5t fra sidste lur indtil nat, men det hjælper heller ikke.
Putteritualet ser sådan ud: skift ble, læse bog, amme, synge mens han puttes i vugge, hyggeklud med duft og dodo bamse med livmoderlyd bruges til at berolige (PS. hånd på maven har aldrig virket).
Fremtid: Vi ved ikke hvad vi skal gøre for at komme ud af dette dårlige mønster (med hoppen, slyngevugge, amme i søvn mv. som vi ved ikke er hensigtsmæssig) og for at vi ikke skal bruge hele aftenen på at putte? Han virker rolig gennem hele putteritualet, men så snart man lægger ham fra sig, skriger han og putteritualet bliver aldrig rigtig til et ritual, da vi ofte må afbryde og starte forfra senere.
Vi har overvejet tyngdepose eller opstart på grød. Jeg er dog meget nervøs for dette (grød) grundet hans mavekneb. Jeg har en fornemmelse af, at han får fint med mælk og han vokser som han skal. Han virker klar nok til skemad; han både savler og kigger nysgerrigt med når vi andre spiser. Kan bare ikke overskue hvis det giver koliktilstand herhjemme igen.
Spørgsmål:
1) Hvor meget kan vi forvente ift. at han skal have en fast søvnrytme på dette tidspunkt? Hvordan bør sådan en se ud ift. hans alder og hvordan indføres den?
2) Har du nogle råd til hvordan vi kommer ud af dette dårlig mønster, hvor han skal være i bevægelse for at kunne sove og vågner efter 30 min?
3) Skal vi være bekymrede over at han ikke gider barnevognen og giver den et forsøg mere - i så fald, hvordan indfører vi den?
4) Hvornår bør vi starte med skemad, nu han stadig har mavekneb og hvilken grød vil du anbefale?
Beklager, hvis det blev lidt forvirrende formuleret. Ser frem til at høre dine gode råd :-)
PS. Følgende er i øvrigt prøvet: zoneterapi (ingen effekt), kranio sakral (alt er fint), stoppe med d-vitamin, prøve anden d-vitamin (vi bruger Lactocare Baby nu), give udos choice mælkesyrebakterier, mor tager mælkesyrebakterier, BioGaia, Lefax, sukkervand, brøvse af, cykle med ben, Windi rør til at komme af med luft.
Hilsen