Vuggestuens rutiner del II - søvn

18. december 2019

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Vuggestuens rutiner del II - søvn

Tak for dit brev.

Jeg har lidt yderligere i forhold til det tidligere brev.

Jeg har brug for råd til, hvad vi kan gøre med søvnen i vuggestuen. Det fungerer virkeligt ikke.

Vil lige starte med at kommentere på noget af det du skrev.

Jeg har været rundt i ALLE institutioner i området. Jeg er ikke i tvivl. Vi er i den bedste institution, selvom jeg synes, at en del kan gøres bedre. Vi er meget glade for personalet i vores datters gruppe, og de prøver virkeligt at finde en løsning.

Jeg er med i bestyrelsen, men jeg virker umiddelbart til at være den eneste forældre, der synes, at det er et problem, at børnene spiser og sover så lidt. Ift. mad så får de det, som den svenske sundhedsstyrelse anbefaler - altså blot lidt frugt som mellemmåltid. Det undrer mig meget, men ting er anerledes. Det gælder for alle institutioner. I halvanden uge har jeg afleveret 9.15 og givet hende lidt mad i garderoben, inden jeg afleverer - det har vist sig - at hun sjovt nok har spist meget mere frokost alle de dage! Jeg vil derfor kræve, at de tilbyder hende lidt brød ved den tid, når vi fra januar skal aflevere tidligere.

I forhold til søvnen, så synes jeg, at det er et KÆMPE problem, som jeg ikke ved, hvordan vi kan løse. Igår sov hun 20-30 minutter, og de kan ikke få hende videre i søvnen. Da jeg hentede hende kl 15, så hun helt ødelagt ud. Da vi kom hjem var hun pylret og det mindste fik hendes verden til at ramle. Jeg har aldrig set noget lignende. Vi tilbød aftensmad ved 17-tiden - hun spiste en del majs mens vi forberedte maden, men da jeg blandet sovsen ind i pastaen, så knækkede hun (det plejer jeg at gøre) og vi har aldrig set lignende. Jeg endte med at gå rundt med hende i bæreselen og forsøge at trække tiden lidt. kl. 18 gik vi i seng også vågnede hun frisk kl. 6 (1-2 timer før normalt). De har lige ringet fra vuggestuen, hun har været helt færdig i dag og har ikke ville spise. De ville lægge hende op og sove kl. 12. ...

Annonce

... (De plejer at sove 12.30 i hendes gruppe).

Pt sover de alle i hendes gruppe (13 børn) på et stort skumgulv med et lille tæppe. Hverken dyner, soveposer eller andet. Min datter har et lille nussetæppe (hendes et-og-alt) og en pude med hjemmefra. Hun sover ovre i et hjørne under et vindue - altså længst inde. Pædagogerne siger, at hun normalt ligger og synger lille peter edderkop o.l. og pjatter lidt med titte-bøh osv. og kommer så til at få de andre til at grine. Men at hun rimeligt hurtigt lægger sig til at sove.

Jeg har nu foreslået, at de lægger hende et andet sted, hvor der er lidt mørkere, og ikke under tagvinduet, og at hun måske ligger ved siden af de børn, der sover lidt længere, så hun ikke vågner efter en halv time, også er barnet der lå ved siden af væk.

Jeg er dog bange for, at de ved at gå op en halv time tør de andre netop bliver vækket, når alle børnene så kommer ind for at sove.

De har også andre børnegrupper som sover henholdsvis kl. 11.30 og kl. 12. Jeg ved ikke, om det kunne være en ide at lade hende spise og sove med en anden gruppe.

Min umiddelbare tanke er, at hun vågner fordi, hun kan se, at store børn er stået op, og derfor vil være med. De leger nu ikke længere i samme rum, da de godt kunne se problemet.

Har du nogle tanker/forslag til, hvad vi kan prøve?

Jeg har overvejet at tage barnevognen med, men jeg tør simpelthen ikke, da de vil have alt for langt ud til hende, og hvis der kun er én voksen med børnene, mens de andre er til pause, så kan denne ikke gå. Det er et stort hus og der er et stykke vej fra soverummet til at komme ud, hvor hun i så fald skulle stå.

Derhjemme sover hun virkeligt godt - og i weekender sover hun 1,5-2 timer om dagen - så jeg forstår det bare ikke.

Jeg er simpelthen så frustreret over det, for min datter har altid været den gladeste, nemmeste og mest harmoniske lille pige og nu er hun bare så træt så træt så træt.

Med venlig hilsen
Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far