Brev:
Natteopvågning
15. december 2019
Alder:
6 mdr.
Natteopvågning
Hej Helen
Vores datter på snart 7 mdr, er begyndt at vågne op om natten og være vågen i 1,5-2 timer og da vi drømmer om lidt mere søvn, håber du har lidt perspektiver på det.
Generelt sover hun rigtig godt. Er rimelig nem at putte, vi har gode putteritualer og en ret fast dagsrytme som hun selv styrer eller hvad man siger.
For en uge siden lavede hun selv et skift fra 3 til 2 lure.
Hendes første lur ligger mellem 9.30-11.00 alt efter hvornår hun er stået op og varer mellem 1-2 timer.
Den anden lur starter så mellem 13-15 og varer mellem 1,5-2,5 timer.
Alt efter hvor sent hun er kommet igang med lurene, bliver hun puttet mellem 19 og 20.
Om hun sover den første lur 9.30 eller 11 afhænger jo så af om vi har været vågne den tidlige morgen.
Kl 23 får hun en natflaske (240 ml) som hun indtil for nylig sov sig igennem.
Men her kl 23 starter natterroderiet ofte nu. Hun er nemlig begyndt selv at vågne ved 22.30/23 tiden og kan godt være vågen i en time. Her virker hun ikke sådan rigtig frisk, men kan alligevel ikke sove. Nogle gange kan en flaske og kærtegn få hende til at falde i søvn umiddelbart efter måltidet igen.
Men så igen ved 4-5 tiden vågner hun og her er hun lysvågen og vil lege og snakker. Hun græder ikke men kan godt blive irritereret, men for det meste er hun glad. Her er hun så vågen i minimum 1,5 time og op til 2. Hun spiser en stor flaske på 240 ml, men det ændrer ikke på trætheden.
Hun sover inde i tremmeseng som er koblet til vores.
Har hun så været vågen indtil kl 6.30 i to timer skal hun jo sove igen der, og det er sådan at vores rytmer nogle dage forskydes. Andre nætter sover hun igennem til kl 7.30 og så er det en helt anden dagsrytme.
Andre ting der kan have indflydelse kan være hendes mad.
Hun gider generelt ikke spise ret meget mælk. I løbet af dagen tager hun pr flaske mellem 50 og 90 ml. Til aftenputningen tager hun gerne 200 ml og midnat 240. Selv efter en hel nattesøvn tager hun ikke mere end maks 80 ml når hun står op. Men hvis hun vågner kl 5 kan hun godt spise 240.
Hun tager dog det på hun skal og har altid gjort det.
Lige nu får hun mælk til morgenmad, grød med frugtmos ved formiddag/middag alt efter dagsrytmens starte, mælk inden lur. Mælk eller frugtmos til eftermiddagsmad, tidlig aftensmad kl 16/17 med kød/fisk (hvis ikke hun spiser tidligt, vil hun ikke have en flaske når hun skal sove), flaske til putning.
Planen fra sundhedsplejersken ligger op til at jeg går op på 3 måltider ved 8 mdr., men tænker om vi skal igen nu.
Jeg skal fra lægens side være obs på at give hende meget væske, da hun ikke gider flasken ret meget om dagen. Det holder mig lidt tilbage på at sætte maden op, for så vil hun slet ikke have noget mælk. Vand får hun af kop til alle måltider, men det er jo begrænset hvad hun får ned.
Hun har fra fødslen spist mindre om dagen og mere hen sidst eftermiddag og aften.
Det var alle detaljerne, så håber vi du kan give os lidt perspektiver på vores natteopvågninger.
Med venlig hilsen
de trætte forældre