Brev:
Indsovningsvanskeligheder hos 2-årig
5. december 2019
Alder:
2 år
Indsovningsvanskeligheder hos 2-årig
Kære Helen
Jeg skriver fordi vores putninger med vores snart 2-årige dreng pludselig har skiftet og trækker meget ud. Her kommer lidt for- og baggrundshistorie:
Vores dreng fylder 2 år i næste uge. Normal fødsel, god trivsel, er meget glad for sin vuggestue. Han blev for 3 måneder siden storebror til lillesøster. Er meget glad for lillesøster som får mange kys og kram, vi oplever meget få gange, at han giver udtryk for jalousi eller lignende. For 2,5 måneder siden, hoppede han ud af tremmesengen, hvorfor vi måtte tage den ene side af. Han sover nu i tremmesengen med en lav sengehest på, og kan selv komme op og ned. Så der har været store ændringer på kort tid.
Efter vi fjernede siden på tremmesengen, havde vi en uge, hvor vi kæmpede med at han hoppede ud når han skulle puttes. Vi tog kampen og bar ham tilbage hver gang, og det tog en uge, så var det overstået. Han kunne igen falde i søvn på egen vis i sengen, hvor døren stod let på klem og jeg går og pusler lige ude foran.
Vores drengs rytme ser således ud:
kl. 06.30/7.00: Står op. Får havregrød.
Kl. 9: Formiddagsmad
Kl. 11: Frokost.
kl. 11.30/12: Puttes til lur, sover mellem 1,5-2,5 timer.
kl. 14: Eftermiddagsmad
Kl. 16/16.30: Snack som ærter, majs, mm.
kl. 17.30: Aftensmad
Kl. 18.45: Lidt banan, vand og snak om dagen der er gået
kl. 19.00: Nattøj, børste tænder, får godnathistorie og puttes i sin seng.
Og det er så her det hele starter. Han er nu for 2 uger siden begyndt at kvikke fuldstændig op, når han kommer ned i sengen. Han hopper, kravler ud, render rundt på værelset og vil lege med sit legetøj. Han siger flere gange. at han vil op og lege. Han bliver sjældent ked af det. Vi synes han viser tegn på træthed omkring kl. 18.30, og nogle gange siger han selv han vil sove.
Vi har forsøgt at tage kampen endnu engang, og bære ham kærligt tilbage i sengen, hver gang han går ud og sige "godnat, du skal lægge dig ned og sove", men lige lidt hjælper det. Den ene aften måtte jeg bære ham tilbage 50 gange og det tog 2 timer. Det orker jeg ikke med lillesøster på 3 måneder oveni. Så nu skiftes min mand og jeg til at sidde hos ham når han skal sove, og det tager for tiden også 2 timer, og jeg har svært ved at være i det. Så vi er godt brugt og vil meget gerne bryde den trælse rytme. Desuden virker det som om, at vores tilstedeværelse på værelset, gør ham endnu mere aktiv.
Vi har forsøgt at putte senere, men så strækker hans sovetidspunkt sig blot til 2 timer senere. Han har sovet på eget værelse siden han var 3 mdr gammel. Jeg sover med lillesøster på hendes værelse og far i vores soveværelse. Vores dreng vågner hver nat mellem 02-05 og kommer ind til mig og sover, det er der ingen problemer i. Vi har snakket om hvorvidt han skal puttes i sengen med mig inde ved lillesøster. Men så tænker vi, at han også fremadrettet vil skulle sove med os når jeg rykker ind i soveværelset igen, og det er ikke en løsning der giver mening for os.
Vores dreng går i vuggestue og hans lur er meget varierende. Vi har altid været tilbageholdende med at vække vores børn fra lur, da vi tænker de har brug for den. Desuden er det svært at regulere, når han er i vuggestuen, hvor de ligeledes nødigt vil vække ham.
Vi er ikke i tvivl om, at vores dreng er midt i stor udvikling, hans sprog udvikles meget hurtigt for tiden - han gentager alt hvad vi siger. Så vi er også klar over, at der er meget der skal bearbejdes i slutningen af dagen.
Jeg er meget interesseret i at høre hvad du tænker om vores situation. Derudover også om du har forslag til ændringer vi kan gøre, for at bedre sove-situationen?
Tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
En lidt træt mor