Indsovning, 10 måneder

3. december 2019

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Indsovning, 10 måneder

Hej Helen

Tak for dine gode input til vores tidligere breve. Nu har vi brug for dine tanker igen.

Vores datter er nu 10 ½ måned og stortrives. Hun er glad og tilfreds, spiser godt, har kravlet i tre måneder og har også taget sine første skridt uden hjælpemidler. Dagsrytmen kører rigtig godt, hun er tillidsfuld og ikke bange for fremmede og sover godt.

Netop det med søvnen er dog det, vi gerne vil høre dine tanker om.

Om dagen sover hun to lure i barnevognen på typisk 4 timer sammenlagt. I barnevognen falder hun som oftest i søvn med det samme, nogle gange skal vi trille i 1½ minut. Hun brokker sig aldrig og lader til virkelig at nyde at sove der. Om natten sover hun også rigtig godt i sin egen seng. Vi starter putning ca. kl. 19 (alt efter hvor lang tid hun har sovet til middag), hun sover omkring 19:30, får en flaske midt på natten, og sover så til ca. 05:30.

Vores spørgsmål drejer sig om indsovningen om aftenen. Efter hun har fået sin aftenflaske, bliver hun puttet, men vi er nødt til at sidde ved hende med en hånd på hendes mave, indtil hun falder i søvn – hvis vi ikke gør det, vender hun sig rundt, rejser sig op og vil lege. Når vi går ud af værelset og lader hende tumle ...

Annonce

... rundt i sengen selv, mens hun kan høre os, begynder hun at græde efter et stykke tid. Vi kan så godt gå ind og trøste hende, lægge hende ned og sige godnat igen, men så gentager ritualet sig bare – hun er oppe at stå, inden vi er ude af værelset – og så går der lang tid, før hun sover og bliver til sidst rigtig ked af det, hvilket jo også er synd.

Når vi bliver siddende ved hende, tager det maks. 15 minutter, før hun sover, og det foregår (langt de fleste gange) uden brok – hun ligger bare stille og falder til ro.

Det er altså ikke fordi, vi har et barn, der græder sig selv i søvn eller bare ikke er til at drive i seng – vi vil blot gerne høre dine tanker om, hvorvidt det er muligt på nuværende tidspunkt at lære hende, at hun skal lægge sig til at sove i sin seng om aftenen, og hvordan vi i så fald skal gribe det an, eller om det lige nu bare er en periode, hvor vi skal hjælpe hende til fysisk ro. Hun bruger masser af energi om dagen og er synligt træt (men ikke overtræt), når vi putter hende. Vi har ritualer, vi følger hver aften, og har fulgt i mange måneder, men det er som om, hun har svært ved at acceptere, at dagen er slut, hvis ikke vi hjælper hende.

Mange hilsner fra
Anna Katrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.