Hjælp til nattesøvn til 15 ugers dreng

1. november 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Hjælp til nattesøvn til 15 ugers dreng

Kære Helen

Jeg er mor til en stor, glad og sund dreng på 15 uger. Lige siden han blev født, har både søvn og det at koble fra været en stor udfordring. Med en ihærdig indsats, gode råd fra bl.a. din bog og brevkassen her samt tålmodighed, går det fremad med lurene om dagen - men der er ingen reel udvikling i hans nattesøvn siden fødslen.

En gennemsnitlig nat ser sådan ud, at han spiser kl. 21 hvor jeg (forsøger) at lægge ham. Han falder ikke længere i søvn ved brystet og det kan sagtens tage 6+ forsøg at få ham til ro hvor han kommer op i favnen, og forsøgt lagt lige dér hvor han er ved at falde i søvn. Typisk falder han lige hen, og skriger så efter 10 min. Dette kan gentages i en times tid.

Derefter spiser han typisk kl. 24, 02, 04, 05.30 og 7. Det er hverken mere eller mindre end ved fødslen - der har ikke været en reel udvikling i det mønster udover nogle enkelte gange hvor han har sovet et stræk på 3-4 timer. Men det kan vidst tælles på én hånd.

Sådan ser hans dage ud:

Han vågner typisk mellem 6-7.30 og er MEGET glad. Vi har herefter aktiv vågentid i 1,5 time før han er træt og lægges til første lur.

Hans lure er ikke helt faste endnu, men en dag kunne se sådan ud at han sov 4 lure fx fra 9-11, 12.30-14.30, 16-17 og 18.30-19.00. Disse lure har tidligere krævet enorm meget assistance i form at gå-ture med barnevogn, vikle eller slyngevugge. Nu er vi (endelig ) kommet ned på, at han kun skal have hjælp nogle gange undervejs i hver lur.

Han fuldammes og spiser typisk når han vågner - dermed spiser han mindre om formiddagen og mere hen ad eftermiddag/aften. Jeg har forsøgt at få ham til at ...

Annonce

... spise både når han vågner og når han skal sove, men han er alt for ukoncentreret til at spise anden gang, så det er droppet. (Alt sammen i forsøg på, at han så havde mindre brug for mad om natten – det lader ikke til at virke).

Om natten har jeg både forsøgt at have ham hos mig i sengen, i vugge og bedside - han sover dog alt for uroligt til at jeg får meget søvn hvis han sover op af mig - og så vil han allerhelst sove hele natten med brystet i munden så han bare kan sjatspise lidt hver halve time.

Jeg har forsøgt at "nøjes med" at give ham sutten, et par rolige hænder, strøg osv. når han vågner men han bliver bare meget urolig og dybt ulykkelig hvis han ikke kommer til brystet/op i en vuggende favn.

Hvorfor sover han ikke længere tid af gangen?:
Jeg har virkelig forsøgt at finde ud af, hvorfor han ikke kan sove længere tid af gangen. Uanset om det er dag eller nat sover han max tungt i 1,5 time - derefter skal han hjælpes videre.

Jeg har lidt givet hans store vægtøgning skylden, da han er gået fra at være en gennemsnitsnyfødt på 3500 gram, til at veje 7500 gram da han var 2,5 måned. Derudover tænker jeg, at noget af det også er en vane fra neonatal, hvor han blev vækket hver anden time for at spise. Min egen sundhedsplejerske siger, at det også kan have noget at gøre med, at han er en meget ”vågen”/opmærksom/følsom dreng, der ikke vil gå glip af noget og som har svært ved at lukke ned".

Herefter er mit store spørgsmål: har du nogen råd, der kan hjælpe os til at få forlænget hans søvnstræk om natten, så jeg forhåbentlig snart kan få lidt mere søvn?

De allerbedste hilsner en træt førstegangsmor

Sofie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor