4 mdr. og dagsplan

19. oktober 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

4 mdr. og dagsplan

Kære Helen.

Min søn er 4 måneder og 1 uge gammel. Han er sund og rask og i trivsel. Vejer cirka 7,4 kilo og 66 cm lang. Han er en meget glad baby og han bliver fuldammet.

Jeg vil høre dig om du tænker vi skal arbejde på en fast døgnrytme eller om det stadig er lidt for tidligt med tre lure. Han har egentlig noget der minder om en rytme, men han er vågen næsten hele aftenen og går først i seng sammen med mig meget sent. Mellem 22 og 23 og det passer ikke så godt med at storebror på 4 år sover klokken 19 og står op 5.30 og vi savner også at have lidt voksentid, hvor begge børn sover.

Hans rytme i korte træk:

Han sover længe om morgenen. Hvis jeg bliver liggende i sengen, så sover han gerne til 8.30-9.00.

Han er vågen en times tid og er så klar til lur ved en 9.30-10.00 tiden. Hvor længe han sover varierer dog. Nogle dage sover han rigtig meget og nogle dage kun korte lure. Men han sover typisk et par timer på dette tidspunkt. Det sker også at han vågner og vil ammes og derefter sover videre (1 time eller mere). De fleste dage sover han derfor en rigtig god lang lur her.

Han er så vågen 1-2 timer. Hvis han ikke har sovet så meget ved første lur, er han ofte hurtigt meget træt. Anden lur er ofte ikke så lang, men det varierer også og afhænger lidt af længden af ...

Annonce

... første lur. Men han sover typisk en time eller mere.

Han er herefter vågen et par timer. Hvornår tredje lur ligger er dog lidt forskelligt da det skal tilpasses med at hente storebror i børnehaven og to børns behov. Længden af luren her er også forskellig, men ofte er luren en times tid eller lidt mindre. Har han sovet længe ved første lur, så er den måske en times tid. Hvis han kun har sovet to kortere lure først på dagen, kan han godt tage et par timer på dette tidspunkt. Men han vågner typisk fra denne lur ved 18-tiden.

Derefter er han så vågen stort set hele aftenen. Han tager dog en lille powernap, gerne i armene på mig ifm. amning på en halv times tid eller lidt mere og den 4. lur er jo så årsagen til, at han går så sent i seng. Den ligger fx klokken 20-20.30 og så er det han først er klar til at sove til natten klokken 23.

Det er dejligt at han sover så længe om morgenen, men det vil passe bedre med familiens rytme, hvis han går før i seng til natten og står lidt tidligere op om morgenen.

Jeg tænker lidt om vi skal arbejde på, at den lille powernap er det tidspunkt hvor han kommer i seng til natten og om du har et forslag til en plan/rytme. Også gerne hvor lang tid der skal gå mellem hans lure om dagen, da længden af dem ofte varierer.

Bedste hilsner
Gry

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor