Brev:
Soverutiner og Shelter i haven
28. juli 2019
Alder:
21 mdr.
Soverutiner og Shelter i haven
Hej Helen
Nu har jeg brug for din hjælp igen. Du har før hjulpet os så meget :)
Vi har en meget aktiv og aktiv pige, som har svært ved at falde i søvn til nat. Tidligere har vi bare kunne lægge hende i sengen, synge en godnatsang, og så faldt hun selv i søvn ret hurtigt efter. Men efter vi har holdt bryllup, og der måske har være lige gang nok i den herhjemme, virker det til hun er bange for vi forlader hende.
Vi fik en shelter i bryllupsgave, som vi har sovet i hele sommeren. Det har medført hun har sovet meget bedre om natten, hun vågner slet ikke mere, og hun sover også meget længere. Men det har også medført hun har utrolig svært ved at overgive sig til søvnen. Hun bliver helt overgearet når hun skal sove, og kan slet ikke finde ro. Jeg har prøvet at gøre de samme ting, med nus, sut og godnatsang som tidligere. Jeg lægger mig ved siden af hende, og har taget hendes sengerand med i shelteren, så den er det samme som før, og så det er lidt afgrænset og trygt for hende. Men det kan snildt tage en 1- halvanden time før hun falder i søvn. Jeg ligger ved siden af, og siger shh shh sh lige så stille, hånd på maven, og hvad der ellers kunne berolige. Men intet hjælper.
Nu har vi en uge tilbage af ferien, og vi har snakket om vi skal have fundet ud af, hvordan vi fremadrettet skal gøre med hende. Storebror har altid kunne sove selv, men hende her virker det til hun har brug for meget mere tryghed om natten.
Vi vil gerne kunne sove i shelteren i weekenderne, og i hverdagene i egen seng. Men det ved jeg ikke om det er en dum ide, i forhold til om hun bliver endnu mere forvirret over soverutinerne ?
Hvis hun skal sove i egen seng, skal vi så blive derinde til hun er faldet i søvn? Eller skal vi gå ud, og kommer hurtig ind i seng. For hvis vi går fra hende, så bliver hun fuldstændig hysterisk. Vi er i tvivl om hvilken metode der er bedst på hende. Alt det vi gjorde ved storebror, virker slet ikke ved hende.
Som du kan høre er vi lidt i vildrede over hvad der er den bedste måde for vores pige, og vi ønsker at få fastlagt nogle gode rutiner for hende, så det bliver trygt og godt at skulle falde i søvn.
Tak for din hjælp
T