Brev:
Ingen søvnrytme
24. juli 2019
Alder:
2 mdr.
Ingen søvnrytme
Kære Helen,
Jeg håber, at jeg får alle de detaljer med du har brug for, for at kunne hjælpe os.
Vores datter er nu lidt over 2 måneder. Hun er født i 37+0 ved planlagt kejsersnit. Hun ammes fuldt, vokser og udvikler sig som hun skal. Hun er en meget nysgerrig og opmærksom pige. Vi følger hendes signaler for mad og søvn.
Vores problem er søvn - både om dagen og om natten. Vi har haft problemer næsten fra starten af, men vi har valgt at se tiden an i håb om at det havde noget med hendes alder og/eller udvikling at gøre. Men nu ved vi snart ikke hvad vi skal gøre og har brug for vejledning.
Vores problemer er:
1. Hun har absolut ingen søvnrytme. På et døgn kan hun sove alt fra 10-16 timer fordelt på 6-10 lurer.
2. Hun sover kort tid ad gangen - primært om dagen. Som regel bliver det kun til 30-45 minutter. Sjældent sover hun 2-3 timer - men ikke uden lidt opvågnen. Nogen gange powernapper hun i 10-15 min og virker kvik og frisk efter, og kan sagtens være vågen i 1-2 timer herefter.
3. Hun har generelt svært ved at falde i søvn. Hun kan kun falde i søvn i vores vuggende arme svøbt ind i en dyne eller hvis vi går med hende i barnevognen (det er dog ikke en garanti). Nogen gange falder hun i søvn med sutten i munden, nogen gange uden sutten - heldigvis, for hun har det med at vågne når hun “taber” den. Men den er god til at berolige og komme ned i gear og så er den også blevet lidt af et ritual. Om aftenen hopper vi på en pilatesbold fordi det simpelthen er for hårdt for ryg og arme og fordi hun falder til ro når hun er overtræt. Om dagen tager det 0,5-2 timer at få hende til at sove og om aften kan der gå helt op til 5 timer fra sidste lur. Det synes jeg er lidt rigeligt i hendes alder.
4. Hun vækkes utroligt nemt. Når vi endelig har fået hende til at sove vågner hun op efter 5 minutter og sådan kan hun gøre 3-5 gange inden hun falder helt om kuld. Prøver vi at ligge hende fra os sker det samme. Vi kan heller ikke lige så nemt ordne hverdagsting uden at hun vågner. Det har vi kunnet tidligere. Ligger vi hende i et andet rum vågner hun også - tror hun kan fornemme at vi ikke er i nærheden.
5. Hun kan godt virke frisk og kvik selvom jeg tror hun har brug for at sove.
6. Nogen gange, lige inden hun sover tungt, vågner hun brat op og får store øjne. Hvorfor?
Hun er ikke grædende når hun vågner. Nogen gange er hun frisk, andre gange virker hun stadig træt men for vågen til at falde i søvn igen med det samme.
Vi har været hos en kiropraktor som fandt en lille smule med højre nakke/skulder, men om det er nok til at give søvnproblemer kunne han langt fra garantere. Men nu massere vi i hvert fald området - om ikke andet så for at løsne op til bedre bevægelighed.
Jeg formoder at hun får den mad hun har brug for da hun tager på, har afføringer, tisser, gylper og afviser brystet - når hun vel er mæt.
Vi forsøger at hjælpe hende så godt som muligt mod mavekneb. Men alligevel kan hun vågne efter noget tid for at komme af med en bøvs eller prut.
Jeg håber du kan hjælpe os lidt på vej. Det er i hvertfald lidt hårdt ikke at have tid til sig selv eller hinanden som forældre og kærester. Og så er det synd for hende at have dage der næsten kun går med at prøve at få hende til at sove, fordi hun er træt.
Mange hilsner
S