Ingen søvnrytme

24. juli 2019

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Ingen søvnrytme

Kære Helen,

Jeg håber, at jeg får alle de detaljer med du har brug for, for at kunne hjælpe os.

Vores datter er nu lidt over 2 måneder. Hun er født i 37+0 ved planlagt kejsersnit. Hun ammes fuldt, vokser og udvikler sig som hun skal. Hun er en meget nysgerrig og opmærksom pige. Vi følger hendes signaler for mad og søvn.

Vores problem er søvn - både om dagen og om natten. Vi har haft problemer næsten fra starten af, men vi har valgt at se tiden an i håb om at det havde noget med hendes alder og/eller udvikling at gøre. Men nu ved vi snart ikke hvad vi skal gøre og har brug for vejledning.

Vores problemer er:

1. Hun har absolut ingen søvnrytme. På et døgn kan hun sove alt fra 10-16 timer fordelt på 6-10 lurer.

2. Hun sover kort tid ad gangen - primært om dagen. Som regel bliver det kun til 30-45 minutter. Sjældent sover hun 2-3 timer - men ikke uden lidt opvågnen. Nogen gange powernapper hun i 10-15 min og virker kvik og frisk efter, og kan sagtens være vågen i 1-2 timer herefter.

3. Hun har generelt svært ved at falde i søvn. Hun kan kun falde i søvn i vores vuggende arme svøbt ind i en dyne eller hvis vi går med hende i barnevognen (det er dog ikke en garanti). Nogen gange falder hun i søvn med sutten i munden, nogen gange uden sutten - heldigvis, for hun har det med at vågne når hun “taber” den. Men den er god til at berolige og komme ned i gear og så er den også blevet lidt af et ritual. Om aftenen hopper vi på en pilatesbold fordi det simpelthen er for hårdt for ryg og arme og fordi hun falder til ro når hun er overtræt. Om dagen tager det 0,5-2 timer at få hende til at sove og om aften kan der gå helt ...

Annonce

... op til 5 timer fra sidste lur. Det synes jeg er lidt rigeligt i hendes alder.

4. Hun vækkes utroligt nemt. Når vi endelig har fået hende til at sove vågner hun op efter 5 minutter og sådan kan hun gøre 3-5 gange inden hun falder helt om kuld. Prøver vi at ligge hende fra os sker det samme. Vi kan heller ikke lige så nemt ordne hverdagsting uden at hun vågner. Det har vi kunnet tidligere. Ligger vi hende i et andet rum vågner hun også - tror hun kan fornemme at vi ikke er i nærheden.

5. Hun kan godt virke frisk og kvik selvom jeg tror hun har brug for at sove.

6. Nogen gange, lige inden hun sover tungt, vågner hun brat op og får store øjne. Hvorfor?

Hun er ikke grædende når hun vågner. Nogen gange er hun frisk, andre gange virker hun stadig træt men for vågen til at falde i søvn igen med det samme.

Vi har været hos en kiropraktor som fandt en lille smule med højre nakke/skulder, men om det er nok til at give søvnproblemer kunne han langt fra garantere. Men nu massere vi i hvert fald området - om ikke andet så for at løsne op til bedre bevægelighed.

Jeg formoder at hun får den mad hun har brug for da hun tager på, har afføringer, tisser, gylper og afviser brystet - når hun vel er mæt.

Vi forsøger at hjælpe hende så godt som muligt mod mavekneb. Men alligevel kan hun vågne efter noget tid for at komme af med en bøvs eller prut.

Jeg håber du kan hjælpe os lidt på vej. Det er i hvertfald lidt hårdt ikke at have tid til sig selv eller hinanden som forældre og kærester. Og så er det synd for hende at have dage der næsten kun går med at prøve at få hende til at sove, fordi hun er træt.

Mange hilsner
S

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!