Putning og amning

19. juni 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Putning og amning

Hej Helen :-)

Jeg har en pige på 7 mdr. Som bliver helt vild ked af det, når hun bliver puttet i seng til natten! Ofte får aftensmad, et dejligt varmt bad og så tager jeg hende med op i soveværelset, hvor jeg ammer og puttet hende over, hun får sin nusseklud og jeg kysser hende godnat og siger nu må du sove dejligt - det foregår ofte halv 7 - 7 vi kan ikke træk den længere, for så bliver hun så ulykkelig inden vi overhovedet kommer op i seng.! Allerede når jeg ligger hende, begynder hun at græde/skrige. Her siger jeg ssssh, prøver at synge en sang, ligger en tung hånd på hendes brystkasse og ja. (Hun bruger ikke sut). Ofte ender jeg med at amme igen og nogle gange flader hun så i søvn der og andre ikke. Det tager ofte mellem en halv og hel time med gråd, det hårdt.

Når endelig hun sover, sover hun ofte 3 timer. Og så bliver hun ammet godt og jeg kan ligge hende tilbage i seng og sober videre, men her efter vågner hun ca hver anden og søger helt vildt. Hvis jeg forsøger ...

Annonce

... at trøste, græder hun bare højere og højere - når hun får babsen spiser hun helt vildt og falder så i søvn.

Hun vågner ofte mellem halv 6 - 6 og er helt frisk. Tager vi hende op, er hun vågen og aktiv i max en time. Bliver puttet i barnevognen og sover ofte en time - to timer.

Så mine spørgsmål lyder på:
Hvordan kan vi gøre aften putning bliver lettere?
Hvordan kommer jeg ud af den dårlige vane, med så meget amning hver nat?

Det skal siges, at hun nu spiser rigtig fint med mad. Får havregrød med frugtmos til morgenmad, rugbrød til middagsmad og kartoffel/grøntsagsmos til aftensmad + noget kød. Får tilbud vand ved hvert måltid og nogle frugt stænger og noget til at sidde og tyk på selv. Jeg syntes det svært, når hun får mad om man skal amme lige efter måltidet - eller jeg skal vente til hun skal ud og sove? Og hvor ofte jeg skal amme i løbet af dagen sammen med måltiderne.

Ofte når hun har spist, har jeg givet lidt bryst efter - men så gylper hun en del.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København