Brev:
Svært ved at sove, 23 måneder
14. juni 2019
Alder:
23 mdr.
Svært ved at sove, 23 måneder
Hej Helen
Tak for en rigtig god brevkasse. Jeg håber, du kan hjælpe os - vi har brug for et rigtig godt råd.
Vores søde og glade datter Nora på næsten 23 måneder er utrolig svær at putte. Faktisk tager det gerne på den lange side af de to timer hver aften.
Nora har altid været svær at putte, og siden hun var helt lille, har hun haft brug for ret meget hjælp til at falde til ro. Det har hun altid fået, fordi vi ikke synes, at man skal ligge og græde, når man skal sove. Hun blev viklet til hun var forholdsvis stor, og vi har altid siddet ved hende til hun faldt i søvn. Vi er stadig inde ved hende, hvis hun vågner i løbet af aftenen (hvilket er sjældent nu - men indtil for 5 måneder siden, var det ganske ofte). Hun har også sovet i vores seng det meste af tiden, simpelthen fordi vi gang på gang har opgivet at putte hende i hendes tremmeseng. Når hun sov i vores seng, så var der god søvn til alle. Da hun var mindre, var hun også meget følsom over for mange mennesker og indtryk. Nu er hun dog utrolig nysgerrig og positiv, og klar på at opleve verden.
Nu begynder det dog at være uholdbart, at hun ligger i vores seng. Hun er efterhånden så stor, at hun tager rigtig meget plads, og samtidig er hun blevet storesøster i marts (hvilket hun virkelig har taget flot og over al forventning, hun er SÅ glad for lillesøster), og når jeg skal op og amme lillesøster om natten (hun ligger i en bedsite crip), så forstyrrer det naturligvis Nora. Samtidig mener min mand, at det er vigtigt, at vi får lært hende at falde i søvn selv og i egen seng. Det er jeg sådan set enig i, jeg er bare i tvivl, om tidspunktet er rigtigt. Jeg vil rigtig gerne, at hun skal være tryg.
Samtidig er putningen siden nytår eskaleret, og det tager som sagt let omkring to timer, hvilket kan være temmelig frustrerende, selvom vi naturligvis er indstillede på at gøre det, hvis det er det, der er bedst for hende. Hvis jeg putter hende i vores seng, så ligger hun og leger og synger og falder ikke til ro. Hvis vi putter hende i hendes seng, så ender det i meget lange gråd seancer. Min mand har som regel mere held til at putte hende i hendes seng end jeg har. Når det er mig, så græder hun så meget, at jeg ikke føler, jeg kan andet end at tage hende op, og så starter vi forfra med legeseancen i sengen. Min mand har det som regel overstået med en mindre protest, og så falder hun til ro. Min mand mener, jeg skal holde fast i sengen - at det, jeg gør nu, gør hende forvirret. Men jeg kan bare ikke bære, at hun bliver så ked af det. Det føles som en ond cirkel.
Vi kører ret faste rutiner omkring puttetid (og i det hele taget). Aftensmad ca 18. Et bad omkring kl 19, derefter en godnathistorie, kamille the og et par sange. Alt sammen virkelig hyggeligt og kvalitetstid. Det er først, når vi siger godnat, at det hele starter. Det skal siges, at hun er meget nemmere at putte til frokost. Hun sover ca 1,5 time fra omkring kl 12:30.
Det skal også siges, at Nora i maj startede i vuggestue. Hun gik inden da i dagpleje. Hun har altid været ked af det, når vi afleverede hende og er det stadig - men de siger, at det går over, så snart jeg er væk, og at hun så har en god dag. De putter hende på ingen tid, siger de også. Indkøring i dagpleje tog i sin tid meget lang tid. Denne gang er det gået ret smertefrit, men hun har stadig korte dage, nu hvor jeg er på barsel.
Meget lang forklaring. Men i bund og grund så føles det som om, den nuværende puttesituation er uholdbar for alle. Men vi har brug for et godt råd til, hvordan vi bedst kommer videre. Vi vil jo så gerne støtte vores datter bedst muligt.
På forhånd tak for hjælpen.
De bedste hilsner
Noras mor