Vil pludselig ikke sove om natten

14. juni 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Vil pludselig ikke sove om natten

Hej Helen

Nu har jeg snart fået mange gode råd fra dig, via dine svar til andre. Dette kan dog ikke gøre det længere :)

Jeg har en lille pige fra den 28. december, så på 5 mdr. Hun vejer ca 7kg og er ca 66cm. Hun har hele tiden fulgt en meget stabil midterkurve.

Ekstra om hende: hun er gylpebarn og har snart 5 tænder der naturligvis også har driller lidt på det sidste. Om natten sover hun i sin bedside, hos os.

Vi har de sidste halvanden/to måneder kæmpet med amning og dårlig natte søvn.

Jeg har valgt at sende mit spørgsmål vedr. Amning i er andet brev, som du råder til.

Forhistorie søvn: Min datters nattesøvn har næsten altid været upåklagelig. De første uger af hendes liv, sov hun godt nok en del af natten hos sin far, men sovet har hun altid om natten i ca 3 timer af gangen. Søvn om dagen er tilgengæld en anden historie! Hun har aldrig været god til det og vi har kæmpet for at få hende til at sove andre steder end vores arme. Hun har i et par måneder kunne sove i barnevognen (nogle gange er det lykkedes os at rokke hende i søvn, men de fleste gange har vi måtte lade hende falde i søvn på vores arme eller ved brystet, for så at ligge hende ud)

Med hensyn til længden, så har hun sjældent sovet mere end 30-40 min. Hun havde fået kort tid siden en periode hvor den første lur godt kunne nå 1,5-2 timer. Jeg har til tider lader hende sove i mine arme eller i slynge og her kan vi også godt nå nogle timer (det er dog hårdt for min krop, specielt fordi jeg for 2 måneder siden fik en betændelsesgigt, som vi må vente på går over af sig slev)

Tryghed: Min datter har fra fødslen helst ville være i vores arme HELE tiden. Hun vil helst ikke ligge selv eller med os ved siden af eller som beskrevet ...

Annonce

... ovenfor, falde i søvn selv. Hun vil helst sidde eller stå og opleve alt hele tiden.

Vores rutine: helt ærligt er denne ikke konsekvent. Eftersom hun står op og går i seng på meget forskellige tidspunkter + sover meget korte og sporadiske lure, er vores dage meget styret af dette. Men typisk:

07:00 vågner og morgen amning
07:30 morgenmad til mig og leg på gulvet
09:00-09:30 lægges til bryst, falder i søvn og lægges ud i barnevognen til lur. Her sover hun typisk 30-60 min. hvorefter vi leger og pusler igen.

Herfra er dagen sammensat ud fra hvornår hun bliver træt. Typisk ender jeg med at lade hende sove i mine arme om eftermiddagen, for at få hende til at sove.

Mit spørgsmål: Vi kan ikke få vores datter til at sove om aftenen og de sidste mange uger er hun vågnet ca en gang i timen. De nætter hvor hun sover “godt”, vågner hun og spiser en halv time efter putning (nogle gange skrigende) og så igen ca kl 01:00, ca kl 04:00 og ca kl 07.00. Nogle dage står vi op kl 07:00 og andre først kl 09:00. Der er naturligvis også de dage hun vågner kl lidt i 5.

Vi har forsøgt at gå senere i seng, vi har forsøgt at gå tidligere i. Vi har forsøgt at ligge hende i hendes seng til putning og de fleste gange har vi givet op og ladet hende falde i søvn ved brystet eller i hendes bæresele.

Vi har forsøgt med flaske om aftenen, da det kunne være hun blot var mere sulten, men denne vil hun heller ikke tage længere (hun har to gange fået af den når jeg har været til tandlæge).

Har du nogle tanker om hvad vi kan forsøge at gøre?
Vi er ved at starte hende op på mos/grød, men er stadig kun ved at gå fra et til to måltider om dagen (0,5-1 dl pr. Måltid)

På forhånd tak for din tid.

De bedste hilsner herfra.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor