Brev:
Voldsomme putteproblemer
7. juni 2019
Alder:
21 mdr.
Voldsomme putteproblemer
Kære Helen
Vores dejlige pige på 2 år har altid været nem at putte, og hun sover som regel igennem.
Men nu er hun blevet virkelig svær at putte og får nogle voldsomme raserianfald og råber, at vi skal gå. Jeg dur slet ikke, og jeg må ikke tage hende op og trøste hende. Hun vrider sig og skriger og sveder og vil ned, og hvis jeg sætter hende i sengen, skriger hun, at jeg skal gå. Hvis jeg bliver i værelset og forsøger at tale beroligende til hende eskalerer det, så jeg siger, at jeg kan se, hun er rigtig sur, og at jeg står lige udenfor døren, hvis hun vil trøstes. Hun er ukontaktbar i sit raseri, og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, for hun skal ikke græde sig i søvn. Hun græder ikke, hun skriger og raser og bider i sengen. Min mand har held med at tage hende og op sidde med hende, til hun falder i søvn, men jeg må som sagt ikke nærme mig hende. Det er lidt problematisk, for min mand skal til Indien hele næste uge, og jeg aner ikke, hvordan jeg skal putte hende og hjælpe hende gennem udbruddene.
Pædagogerne i hendes vuggestue fortæller, at hun gennemgår et spring og er udfordret i sine relationer til de andre børn, men de har fokus på det og har hende i små grupper med børn, hun er tryg ved, og med hendes yndlingsvoksen. Hun vil heller ikke sove på madras med de andre to-årige på stuen, så vi er blevet enige om, at hun gerne må sove i barnevogn, og det virker. Men vi kan ikke tilbyde hende at sove i barnevogn om natten.
Hvordan møder jeg min datter i sin dybe frustration, så hun kan falde i søvn igen på en rar måde? Vi har faste putteritualer, og hun er nem at lægge, men så går der 15-30 minutter, og så starter det.
Kærlig hilsen
Kirsten