Lange opvågninger om natten

10. maj 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Lange opvågninger om natten

Hej Helen.

Håber at du endnu engang kan komme med nogle af dine gyldne råd, for vi er virkelig udkørte her hjemme.

Vi har William som fylder 3 år til august, så der er fuld fart på dagen lang, og han er en rigtig kvik og skøn dreng, som er nysgerrig på alt. I påsken aftalte vi med ham at vi skulle hænge alle sutterne på et suttetræ, og så måtte han vælge noget legetøj han rigtig godt kunne tænke sig, og det gik overraskende nemt!

Nu til vores problemstilling:
Han er for det første rigtig svær at putte for tiden, og det kan ikke gøres på under en time, så vi har for nogle dage siden flyttet hans seng ind i vores soveværelse, så vi nu går ind og putter med ham når han skal sove. Det tager dog stadig lang tid, da han hele tiden syntes at han skal 117 forskellige ting såsom vand, skifte ble (som selvfølgelig er ren forvejen), læbepomade, kram og alverdens andre ting han nu kan finde på - dog nævner han på intet tidspunkt sutten.

Men vores aller største problem er at han er begyndt at vågne om natten typisk omkring 01:30, hvor han græder og ...

Annonce

... skriger. Han er helt vågen, og vil kramme og kysse, og på samme måde som når vi putter ham, har han 117 ting han vil have, og nægter bare at ligge i sengen, uanset om det er i hans egen eller mellem os. Det står på i 1-2 timer, og det er bare vanvittigt hårdt. Når han så endelig sover igen, så vågner han typisk igen et sted mellem 4-5 på nøjagtig samme måde, nogle gange falder han ikke i søvn igen på det her tidspunkt, og andre gange falder han i søvn efter en halv times tid.

Hvis ikke han er oppe, så vækker jeg ham omkring 6:30, og vi køre hjemmefra lidt over 7.
Han sover middagslur i vuggestuen i ca. 1,5 time.

Vi spiser aftensmad 17:30 ca. herefter kommer ham og lillesøster i bad, og efter bad får de en skål med frugt/grøntsager, kommer i nattøj, får børstet tænder og bliver puttet ved 19:15-19:30 tiden.

Hvad tænker du det er der driller ham sådan? Er det mon bare hans alder eller er vi kommet til at fjerne sutten for tidligt?

Det er så synd for ham, da han jo selvfølgelig er træt og ekstra pylleret om dagen når nattesøvnen er så dårlig :-(

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

28. januar 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

2.5 årig dreng skubber, slår og river i hår

Hej Helen, Vi har før draget god nytte af dine svar, så vi forsøger os igen....

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder