Brev:
Søvn og amning :-)
29. april 2019
Alder:
2 mdr.
Søvn og amning :-)
Hej Helen
Tak for en god brevkasse, som jeg indtil nu har fulgt med på sidelinjen siden vores lille søn kom til verden :-) Jeg har også købt din bog om børn og søvn.
Vores søn er 9 uger gammel. Han er født naturligt 11 dage over tid med en vægt på 4100 gram og 53 cm. Det er et stykke tid siden, at sundhedsplejersken har været her, men indtil videre har han fulgt sin egen kurve og har forsat dejlig bløde kinder, arme og lår. Han har mange tunge tisbleer og 1-2 afføringsbleer om dagen.
Vores plan for dagen ser cirka sådan ud:
6:30 - 7:30: Spise, lege, pusle og spise.
7:30 - 10:00: Sove
10:00 - 11:30: Spise, lege, pusle og spise.
11:30 - 14:00: Sove
14:00 - 15:30: Spise, lege, pusle og spise.
15.30 - 17.30: Sove
17.30 - 20:00: Spise, lege, pusle og spise.
20:00 - 23:00: Sove
Spiser i søvne hveranden time om natten og hyppigere hen mod morgenstunden.
Vi svøber ham i et svøb, da han ellers vækker sig selv med flagrende arme og ben.
Han vågner ofte i barnevognen efter de berømte 45 minutter. Jeg har forsøgt følgende:
- Give sut og berolige med “shh”.
- Give sut og køre med barnevognen.
- Køre med barnevognen uden at give sut.
Nogle gange sover han videre. De fleste gange skal jeg gentage samme procedure hver femte eller tiende minut, indtil han vågner igen. Han græder i søvne, indtil han kan høre mig og får sutten.
Jeg har også taget ham op og ammet ham efter de 45 minutter, hvorefter han har sovet videre i barnevognen.
Jeg har også forsøgt at taget ham op, når han ligger med helt åbne øjne, inden der er gået to eller to en halv time, men han er ofte slet ikke udhvilet og bliver derfor hurtigt pylret.
I hans vågentid er han en glad og tilfreds dreng. Jeg har forsøgt at holde ham vågen i længere tid af gangen, men så bliver han meget pylret. Han er meget nem at få til at sove både om dagenen og aftenen. Han bliver ammet, svøbt, kysset og lagt til at sove både i barnevognen og i hans bedsidecrib uden udfordringer.
Her kommer mine spørgsmål:
- Kan det være, at han vågner, fordi han ikke får nok mad?
- Sover ham for meget om dagen? Hvis ja, skal jeg så vække ham?
- Er det forventligt, at en baby på 9 uger vågner hveranden time om natten for at blive ammet? Og er det normalt, at de vågner oftere hen mod morgenstunden?
- Skal jeg tage ham ud af svøbet, når jeg ammer ham om natten? Jeg synes, at det er lidt voldsomt, at han skal ligge i svøbet hele natten, men han holder både mig og ham selv vågen med de flagrende arme og ben. Svøbet “holder” kun hans arme, så han kan stadig frit bevæge benene.
- Og er det rigtigt, at der minimum skal gå to en halv time mellem hver amning, for at deres maver kan nå at fordøje maden ordentlig?
Venlig hilsen
En lidt træt mor