Søvn og amning :-)

29. april 2019

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Søvn og amning :-)

Hej Helen

Tak for en god brevkasse, som jeg indtil nu har fulgt med på sidelinjen siden vores lille søn kom til verden :-) Jeg har også købt din bog om børn og søvn.

Vores søn er 9 uger gammel. Han er født naturligt 11 dage over tid med en vægt på 4100 gram og 53 cm. Det er et stykke tid siden, at sundhedsplejersken har været her, men indtil videre har han fulgt sin egen kurve og har forsat dejlig bløde kinder, arme og lår. Han har mange tunge tisbleer og 1-2 afføringsbleer om dagen.

Vores plan for dagen ser cirka sådan ud:

6:30 - 7:30: Spise, lege, pusle og spise.
7:30 - 10:00: Sove
10:00 - 11:30: Spise, lege, pusle og spise.
11:30 - 14:00: Sove
14:00 - 15:30: Spise, lege, pusle og spise.
15.30 - 17.30: Sove
17.30 - 20:00: Spise, lege, pusle og spise.
20:00 - 23:00: Sove
Spiser i søvne hveranden time om natten og hyppigere hen mod morgenstunden.

Vi svøber ham i et svøb, da han ellers vækker sig selv med flagrende arme og ben.

Han vågner ofte i barnevognen efter de berømte 45 minutter. Jeg har forsøgt følgende:
- Give sut og berolige med “shh”.
- Give sut og køre med barnevognen.
- Køre med barnevognen uden at give sut.

Nogle gange sover han videre. De fleste gange skal jeg gentage samme procedure hver femte eller tiende minut, indtil han vågner igen. Han græder i søvne, indtil han kan høre mig og får sutten.

Jeg har ...

Annonce

... også taget ham op og ammet ham efter de 45 minutter, hvorefter han har sovet videre i barnevognen.

Jeg har også forsøgt at taget ham op, når han ligger med helt åbne øjne, inden der er gået to eller to en halv time, men han er ofte slet ikke udhvilet og bliver derfor hurtigt pylret.

I hans vågentid er han en glad og tilfreds dreng. Jeg har forsøgt at holde ham vågen i længere tid af gangen, men så bliver han meget pylret. Han er meget nem at få til at sove både om dagenen og aftenen. Han bliver ammet, svøbt, kysset og lagt til at sove både i barnevognen og i hans bedsidecrib uden udfordringer.

Her kommer mine spørgsmål:

- Kan det være, at han vågner, fordi han ikke får nok mad?

- Sover ham for meget om dagen? Hvis ja, skal jeg så vække ham?

- Er det forventligt, at en baby på 9 uger vågner hveranden time om natten for at blive ammet? Og er det normalt, at de vågner oftere hen mod morgenstunden?

- Skal jeg tage ham ud af svøbet, når jeg ammer ham om natten? Jeg synes, at det er lidt voldsomt, at han skal ligge i svøbet hele natten, men han holder både mig og ham selv vågen med de flagrende arme og ben. Svøbet “holder” kun hans arme, så han kan stadig frit bevæge benene.

- Og er det rigtigt, at der minimum skal gå to en halv time mellem hver amning, for at deres maver kan nå at fordøje maden ordentlig?

Venlig hilsen
En lidt træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet