Udfordringer med søvn

21. april 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Udfordringer med søvn

Hej igen Helen

Vi har en del udfordringer med vores ellers meget milde og nemme lillesøster i øjeblikket i forhold til hendes søvn.

Det startede allerede da hun var 5 mdr., men dengang tænkte jeg - med erfaring i da storesøster var baby, at det nok handlede om at hun var mere sulten og at det hele ville blive meget bedre efter grød opstart. Men nej, jeg tog fejl.

Lillesøster vejer 6,5 kg og er 64 cm lang. Hun er målt i sidste i uge i forbindelse med 5 mdrs. undersøgelsen og vaccinationen. Pga. sygdom både hos hende og storesøster er hun først blev vaccineret og undersøgt i sidste uge. Hun har for nogle uger siden haft en voldsom maveinfektion hvor hun hhv. kastede op og havde diarre. I den forbindelse var vi ved lægen, og lægen nævnte at vi nok skulle forvente, at hun havde tabt sig efter denne omgang når hun skulle til 5. mdrs undersøgelsen. Og ganske rigtigt.. hun var faldet en kurve. Lægen var ikke bekymret men vi skal komme til en kontrolvejning i midten af maj.

I forhold til hendes udvikling, så er hun frisk, glad, griner meget, brokker sig også meget især hvis hun keder sig, står i kravlestilling og forsøger at øve sig på både at kravle og kunne sætte sig på numsen. Hun er uden tvivl dygtig motorisk - og har nemt til både grin og smil.

I forhold til hendes dagsplan, så har jeg købt din bog om mad, da storesøster var spæd - og den var jeg så glad for så jeg forsøger at følge den samme dagsplan som der står i din bog - dog med få variationer.

Hendes dagsplan ser derfor sådan ud:

Ml. kl. 5-6.00. Flaske (drikker alt mellem 60-100). Som situationen er p.t. lykkedes det aldrig at få hende til at sove videre.

Ml. kl. 6.30-7.00 Havregrød og vand af kop. Spiser ca. 1. dl.

8.00. Frugtmos og vand af kop.

8.30 Puttes til formiddagslur - forsøger uden flaske, men ofte er hun så urolig, at hun får den tilbudt - drikker 40 ml. og falder i søvn.

Hun sover alt i mellem 30 minutter og 2 timer. Hvis hun først vågner op efter de berømte 30-45 minutter er hun helt umulig at få til at sove videre. Hun ligger bare med store øjne og enten griner eller brokker sig.

Hun kommer op og vi leger og tumler... Hun er typisk ofte træt og især hvis hun ikke har sovet mere end 30- 45 minutter.

(De dage hvor vi er f.eks. babysalmesang eller i mødregruppe er det en stor udfordring for os begge, når hun ikke har sovet mere end 30- 45minutter. Hun er svær at gøre tilfreds, alt skal ske hurtigt, flasken skal være klar hurtig, hendes mad skal være klar ...

Annonce

... hurtigt. Jeg bliver enorm stresset og føler mig utilstrækkelig som hendes mor. Hun har flere gange haft skrigture og jeg har måtte forlade stedet i al hast for at få hende til at sove i barnevongen.)

Hvis hun kun sover 30-45 minutters formiddagslur (hvilket et typisk for de fleste dage) så spiser hun frokost kl. 10.30. Får tilbudt grød eller mos. Spiser fint og typisk 1. dl. Får vand af kop.

Efter 2-2,5 time puttes hun til middagslur. Er det ok at holde hende vågen så længe?

11.30. Får flaske (spiser typisk 75 ml), puttes i barnevognen. Er typisk meget utilfreds og græder meget. Skal vugges en del inden hun falder i søvn.
De fleste dage sover hun ca. 1,5 - 2 timer. Men der er også dage hvor hun altså kun sover 45 minutter... og er umulig at få til at sove videre.

14.00 Når hun vågner får hun ren ble på, frugtmos og vand af kop.

Leg, tumle, aktivitet.

15.30. Får tilbudt grød. Spiser typisk 1. dl.

16.00. Hvis hun enten er stået op omkring kl. 13.30 så forsøges hun at puttes til dagens tredje lur, dog uden held da hun er svær at få til at sove, og når man har storesøster hjemme kan jeg ikke bruge alt for meget krudt på at stå udenfor og vugge barnevognen.

17.00 Aftensmad som består af mos og kød og vand af kop.

18.00/18.30. Flaske - spiser 120 ml. og går i seng.

22.00. Vågner og får flaske, Spiser 120 ml. Falder i søvn igen.

02.00. Vågner og får flaske. Spiser ml. 120-140 ml. Falder i søvn.

5.00-6.00. Vågner og får flaske - drikker ml. 60-100... Falder aldrig i søvn igen.

Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg er træt fordi at hun ikke sover ret lange søvnstræk om natten og om dagen er lurene som vinden blæser.

Som spæd havde hun et virkelig godt sovehjerte og kunne snildt sove mellem 18-20 timer i døgnet. Derfor er det så frustrerende at søvn pludselig er en by i rusland for hende og jeg forstår ærligtalt ikke hvad der sker. Ørene er tjekket og det er ikke væske på ørene. Dog har hun i en lang periode været forkølet og meget snottet.

Hun spiser generelt godt af mad - men flaske har hun aldrig spist meget af. Det samme var da hun blev ammet. Hun havde en meget langsom vægtøgning og de første par måneder af sit liv tog hun kun ca. 125 gram på om ugen. Det fortsatte også selvom gik over på flasken. Sundhedsplejersken og lægen har aldrig været bekymret over det, da hun er en kvik pige på alle områder, både motorisk og mentalt.

Hvad gør jeg galt?

Glæder mig til at høre dit svar.

Med venlig hilsen
En meget træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor