Brev:
Den svære middagslur
16. april 2019
Alder:
2 år, 8 mdr.
Den svære middagslur
Kære Helen
Endnu engang stort tak for dine gode råd.
Lillebror sover fortsat flot om natten. En gang i mellem kalder han, men de fleste nætter, sover han helt uden hjælp. Og han falder også stadig også selv i søvn. Det er vi meget glade og taknemmelige for!
Desværre falder han fortsat først i søvn kl 21.30 / 22 (og sover til kl. 6.30/7). Enkelte dage springer han luren over i vuggestuen, og det gør han også ind i mellem i weekenden.
Problemet er, at der er en politik i vores institution om, at man ikke vækker børn fra deres lur. Vores stuepædagog er meget sød og forstående, og vi har en stiltiende aftale om, at hun nusser lillebror vågen, hvis han sover længere end halvanden time. Men hvis hun er syg, på ferie eller har tidligt fri, sover lillebror gerne to timer til middag, og så sover han først igen kl. 22.30 – og de dage vågner han sjovt nok tidligt morgenen efter.
Det virker helt umuligt at forsøge at "vende" døgnet uden det samme stabile fokus i vuggestuen. Så hvordan tænker du bedst, vi griber det an?
Med storesøster havde vi ikke samme hjælp fra stuepædagogen, og storesøster sov derfor længere og længere middagslure og endte med at kunne falde i søvn omkring kl. 23.
De fleste aftner sover lillebror omkring kl. 21.30. Men er det ikke også sent for sådan en lille fyr?
Skal vi bare holde ud frem til sommerferien og forsøge at finde rytmen der? Vi tænker ikke, at han skal sove, når han er begyndt i børnehave.
På forhånd stort tak og god påske!
Kærlig hilsen
L