Baby på 9 måneder, der ikke vil falde i søvn

19. marts 2019

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Baby på 9 måneder, der ikke vil falde i søvn

Kære Helen,

Min pige på snart 9 måneder har store udfordringer ifht. søvn. Håber at du kan hjælpe med nogle gode råd, for jeg er ved at være lidt desperat ifht. at få sovet.

Vi flyttede fra hendes far for 3 måneder siden og har boet 2 forskellige steder inden vi havnede i vores permanente hjem, hvor vi har boet en lille måneds tid nu.

I perioden hvor vi flyttede sov hun i sin babynest i sengen ved min side, fordi jeg tænkte at det gav hende den bedste tryghed, når vi nu skulle rykke lidt rundt inden vi kom rigtigt hjem.

Inden vi flyttede fra hendes far sov hun fint i egen seng og havde ingen problemer med hverken at falde i søvn eller sove igennem om natten.

Siden vi er kommet hjem har hendes seng stået ved siden af min seng i soveværelset, men det er endnu ikke lykkes mig at få hende til at sove i den. Hverken lur i løbet af dagen eller om natten. Hun vil kun ligge helt tæt op ad mig og sove. Jeg vil selvfølgelig give al hende al tryghed i hele verden, men omvendt må jeg også indse, at det ikke holder i længden ifht. min søvn.

Når jeg prøver at putte hende i hendes seng (fast putteritual med flaske og godnatsang), så bliver hun urolig og græder hysterisk. Jeg prøver at ...

Annonce

... berolige hende med hånd på bryst og nusse hende i håret mm., men det bliver ved på denne måde. Den eneste måde jeg efterhånden kan få hende til at sove er hvis jeg selv går i seng på samme tid - hvilket jeg har gjort for at få søvn - men det går jo ikke.

Det betyder også at jeg ofte ligger sammen med hende, når hun sover lur i dagtimerne, med mindre jeg triller hende i barnevognen. Derudover sover hun meget uroligt (motorisk uro) og vågner en del gange i løbet af natten, hvor jeg blot beroliger hende med hånd på bryst og siger shhhh.

Det skal siges, at hun får både grød, rigtig aftensmad, madder til frokost, snacks osv. i løbet af dagen og kun flaske formiddag og inden hun skal i seng.

Vil på sigt også meget gerne rykke hendes seng ind på hendes eget værelse, men har set dig skrive, at det er bedst, når de er 11-12 måneder. Så det venter jeg med.

Så derfor håber jeg at du kan give mig nogle gode råd til hvad jeg kan gøre. Hendes far og jeg er blevet enige om at stå sammen omkring dette og gøre en fælles indsats, så hun både kan sove når hun er hos ham og så her hos mig, hvor hun selvfølgelig er størstedelen af tiden.

På forhånd tusind tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
En træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika