Brev:
Baby på 9 måneder, der ikke vil falde i søvn
19. marts 2019
Alder:
9 mdr.
Baby på 9 måneder, der ikke vil falde i søvn
Kære Helen,
Min pige på snart 9 måneder har store udfordringer ifht. søvn. Håber at du kan hjælpe med nogle gode råd, for jeg er ved at være lidt desperat ifht. at få sovet.
Vi flyttede fra hendes far for 3 måneder siden og har boet 2 forskellige steder inden vi havnede i vores permanente hjem, hvor vi har boet en lille måneds tid nu.
I perioden hvor vi flyttede sov hun i sin babynest i sengen ved min side, fordi jeg tænkte at det gav hende den bedste tryghed, når vi nu skulle rykke lidt rundt inden vi kom rigtigt hjem.
Inden vi flyttede fra hendes far sov hun fint i egen seng og havde ingen problemer med hverken at falde i søvn eller sove igennem om natten.
Siden vi er kommet hjem har hendes seng stået ved siden af min seng i soveværelset, men det er endnu ikke lykkes mig at få hende til at sove i den. Hverken lur i løbet af dagen eller om natten. Hun vil kun ligge helt tæt op ad mig og sove. Jeg vil selvfølgelig give al hende al tryghed i hele verden, men omvendt må jeg også indse, at det ikke holder i længden ifht. min søvn.
Når jeg prøver at putte hende i hendes seng (fast putteritual med flaske og godnatsang), så bliver hun urolig og græder hysterisk. Jeg prøver at berolige hende med hånd på bryst og nusse hende i håret mm., men det bliver ved på denne måde. Den eneste måde jeg efterhånden kan få hende til at sove er hvis jeg selv går i seng på samme tid - hvilket jeg har gjort for at få søvn - men det går jo ikke.
Det betyder også at jeg ofte ligger sammen med hende, når hun sover lur i dagtimerne, med mindre jeg triller hende i barnevognen. Derudover sover hun meget uroligt (motorisk uro) og vågner en del gange i løbet af natten, hvor jeg blot beroliger hende med hånd på bryst og siger shhhh.
Det skal siges, at hun får både grød, rigtig aftensmad, madder til frokost, snacks osv. i løbet af dagen og kun flaske formiddag og inden hun skal i seng.
Vil på sigt også meget gerne rykke hendes seng ind på hendes eget værelse, men har set dig skrive, at det er bedst, når de er 11-12 måneder. Så det venter jeg med.
Så derfor håber jeg at du kan give mig nogle gode råd til hvad jeg kan gøre. Hendes far og jeg er blevet enige om at stå sammen omkring dette og gøre en fælles indsats, så hun både kan sove når hun er hos ham og så her hos mig, hvor hun selvfølgelig er størstedelen af tiden.
På forhånd tusind tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
En træt mor