Baby græder, når hun bliver lagt

13. marts 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Baby græder, når hun bliver lagt

Kære Helen.

Så er der flere spørgsmål herfra. Vi er nu flyttet til Aarhus, hvilket er gået fint - bl.a. havde vi fem dage hos mine forældre i Aalborg, hvor den lille var meget vel tilpas, sov godt mm. Bl.a. kunne hun her fint falde hen ved mit bryst, for derefter at blive lagt i vuggen og sove videre uden de store problemer.

Den lille er nu godt tre måneder, og jeg tænker hun trives. De sidste dage har hun dog været noget pylret, særligt ved sovetid. Hun er træt omkring kl. 20:00, har forinden fået nattøj på og vi går ind i sengen for at amme. Hun bliver endnu mere træt og falder næsten altid søvn imens hun dier ved mit bryst. Herefter plejer jeg at kunne lægge hende uden de store problmer. Indtil nu. De sidste dage så vågner hun nemlig med det samme hun kommer ned i vuggen, og begynder at græde RIGTIG meget. Derfor tager jeg hende op, får hende til ro og prøver forfra ... dette resulterer i, at den lille og trætte trold falder i søvn en del gange, og derfor også vågner en del gange (dvs. de gange jeg prøver at få hende i vuggen).

Det lykkedes til sidst efter flere timer, ved at vugge hende i søvn i mine arme (eller i Mamas arme - vi er 'mor' og 'mama'), for at lægge hende. På det tidspunkt hun falder i søvn, så burde hun jo have ...

Annonce

... sovet for længst. Det er så synd for hende, at hun skal falde hen, for så at vågne så mange gange. Det er jo klart, at hun kun bliver mere pylret af det. Jeg synes det er en ny udvikling, som pt. er meget udfordrende - det tærer på kræfterne, når putningen tager 2-3 timer.

Jeg har også forsøgt at få hende over i vuggen, imens hun stadig er vågen, men endnu ikke er faldet helt hen. Det er jo det med, at de kan blive forvirrede, hvis de falder i søvn ét sted for så at vågne et andet. Dertil kunne det jo være fint, hvis hun kunne falde i søvn i vuggen selv. Men, så bliver hun nærmest endnu mere ked af - også selvom hun fint og tilpas sidder på min arm ... når hun kommer i vuggen, så græder hun meget hurtigt rigtig meget.

Generelt er det lidt svært for mig at få en rytme i gang lige pt. Hun sover måske 45 min. til formiddag, 2 timer til middag og 45 min. til eftermiddag, men det kræver meget at få hende til at sove - køre rundt, vugge, mm.

Har du nogen råd, ideer eller andet, som kan lette putningen? Det er, som sagt, ret nyt, at hun er så krævende at få til at sove. Er det normalt, at det bliver sværere ved 3-måneders alderen? Jeg synes bare at have læst, at de fleste børn sover bedre ved denne alder, men ...

Med venlig hilsen :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

19. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Portionsstørrelser baby

Hej Helen Jeg har lige et spørgsmål omkring babys mad og portionsstørrelser....

15. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Modermælkserstatning i babymad

Hej Helen. Min dreng er nu 4.5 måned gammel, en stor og sulten dreng. Han...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"