Brev:
Baby græder, når hun bliver lagt
13. marts 2019
Alder:
3 mdr.
Baby græder, når hun bliver lagt
Kære Helen.
Så er der flere spørgsmål herfra. Vi er nu flyttet til Aarhus, hvilket er gået fint - bl.a. havde vi fem dage hos mine forældre i Aalborg, hvor den lille var meget vel tilpas, sov godt mm. Bl.a. kunne hun her fint falde hen ved mit bryst, for derefter at blive lagt i vuggen og sove videre uden de store problemer.
Den lille er nu godt tre måneder, og jeg tænker hun trives. De sidste dage har hun dog været noget pylret, særligt ved sovetid. Hun er træt omkring kl. 20:00, har forinden fået nattøj på og vi går ind i sengen for at amme. Hun bliver endnu mere træt og falder næsten altid søvn imens hun dier ved mit bryst. Herefter plejer jeg at kunne lægge hende uden de store problmer. Indtil nu. De sidste dage så vågner hun nemlig med det samme hun kommer ned i vuggen, og begynder at græde RIGTIG meget. Derfor tager jeg hende op, får hende til ro og prøver forfra ... dette resulterer i, at den lille og trætte trold falder i søvn en del gange, og derfor også vågner en del gange (dvs. de gange jeg prøver at få hende i vuggen).
Det lykkedes til sidst efter flere timer, ved at vugge hende i søvn i mine arme (eller i Mamas arme - vi er 'mor' og 'mama'), for at lægge hende. På det tidspunkt hun falder i søvn, så burde hun jo have sovet for længst. Det er så synd for hende, at hun skal falde hen, for så at vågne så mange gange. Det er jo klart, at hun kun bliver mere pylret af det. Jeg synes det er en ny udvikling, som pt. er meget udfordrende - det tærer på kræfterne, når putningen tager 2-3 timer.
Jeg har også forsøgt at få hende over i vuggen, imens hun stadig er vågen, men endnu ikke er faldet helt hen. Det er jo det med, at de kan blive forvirrede, hvis de falder i søvn ét sted for så at vågne et andet. Dertil kunne det jo være fint, hvis hun kunne falde i søvn i vuggen selv. Men, så bliver hun nærmest endnu mere ked af - også selvom hun fint og tilpas sidder på min arm ... når hun kommer i vuggen, så græder hun meget hurtigt rigtig meget.
Generelt er det lidt svært for mig at få en rytme i gang lige pt. Hun sover måske 45 min. til formiddag, 2 timer til middag og 45 min. til eftermiddag, men det kræver meget at få hende til at sove - køre rundt, vugge, mm.
Har du nogen råd, ideer eller andet, som kan lette putningen? Det er, som sagt, ret nyt, at hun er så krævende at få til at sove. Er det normalt, at det bliver sværere ved 3-måneders alderen? Jeg synes bare at have læst, at de fleste børn sover bedre ved denne alder, men ...
Med venlig hilsen :-)