Baby græder, når hun bliver lagt

13. marts 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Baby græder, når hun bliver lagt

Kære Helen.

Så er der flere spørgsmål herfra. Vi er nu flyttet til Aarhus, hvilket er gået fint - bl.a. havde vi fem dage hos mine forældre i Aalborg, hvor den lille var meget vel tilpas, sov godt mm. Bl.a. kunne hun her fint falde hen ved mit bryst, for derefter at blive lagt i vuggen og sove videre uden de store problemer.

Den lille er nu godt tre måneder, og jeg tænker hun trives. De sidste dage har hun dog været noget pylret, særligt ved sovetid. Hun er træt omkring kl. 20:00, har forinden fået nattøj på og vi går ind i sengen for at amme. Hun bliver endnu mere træt og falder næsten altid søvn imens hun dier ved mit bryst. Herefter plejer jeg at kunne lægge hende uden de store problmer. Indtil nu. De sidste dage så vågner hun nemlig med det samme hun kommer ned i vuggen, og begynder at græde RIGTIG meget. Derfor tager jeg hende op, får hende til ro og prøver forfra ... dette resulterer i, at den lille og trætte trold falder i søvn en del gange, og derfor også vågner en del gange (dvs. de gange jeg prøver at få hende i vuggen).

Det lykkedes til sidst efter flere timer, ved at vugge hende i søvn i mine arme (eller i Mamas arme - vi er 'mor' og 'mama'), for at lægge hende. På det tidspunkt hun falder i søvn, så burde hun jo have ...

Annonce

... sovet for længst. Det er så synd for hende, at hun skal falde hen, for så at vågne så mange gange. Det er jo klart, at hun kun bliver mere pylret af det. Jeg synes det er en ny udvikling, som pt. er meget udfordrende - det tærer på kræfterne, når putningen tager 2-3 timer.

Jeg har også forsøgt at få hende over i vuggen, imens hun stadig er vågen, men endnu ikke er faldet helt hen. Det er jo det med, at de kan blive forvirrede, hvis de falder i søvn ét sted for så at vågne et andet. Dertil kunne det jo være fint, hvis hun kunne falde i søvn i vuggen selv. Men, så bliver hun nærmest endnu mere ked af - også selvom hun fint og tilpas sidder på min arm ... når hun kommer i vuggen, så græder hun meget hurtigt rigtig meget.

Generelt er det lidt svært for mig at få en rytme i gang lige pt. Hun sover måske 45 min. til formiddag, 2 timer til middag og 45 min. til eftermiddag, men det kræver meget at få hende til at sove - køre rundt, vugge, mm.

Har du nogen råd, ideer eller andet, som kan lette putningen? Det er, som sagt, ret nyt, at hun er så krævende at få til at sove. Er det normalt, at det bliver sværere ved 3-måneders alderen? Jeg synes bare at have læst, at de fleste børn sover bedre ved denne alder, men ...

Med venlig hilsen :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin