Brev:
7 måneder - vågner hver time
6. marts 2019
Alder:
7 mdr.
7 måneder - vågner hver time
Hej Helen.
Min dreng er 7 ½ måned og er generelt en glad og nysgerrig dreng. Han er en stor dreng på 10 kg og blev fuldammet til han var 4 måneder, hvorefter vi op startede grød. Siden han blev født har han haft store søvnvanskeligheder. De sidste fire-fem måneder har været enormt svære med ufattelig lidt søvn. Han vågner hver halve time eller hver time hele natten lang og stort set altid gjort dette – dog har den sidste tid været præget af endnu flere opvågninger. Han er meget motorisk urolig og vender sig, spræller og vrider sig rundt i søvne.
Vi har efterhånden prøvet alt.
Vi har været til kiropraktor, ørelæge og børnelæge, for at udelukke smerter. Vi har prøvet med flaske og godnat-grød, hvilket heller ikke gjort nogen forskel. I perioder har jeg undgået at spise mælkeprotein, chili, chokolade, bær og andet – også uden held. Vi har prøvet med en tyngdepose uden held. Vi har forsøgt med en bamse og en nusseklud, men det viser han ikke rigtig interesse for. Vi har prøvet at sove i stuen og lade ham sove alene i soveværelset uden held. (vi har ikke mulighed for at lade give ham sit eget værelse). Vi har forsøgt at skubbe hans seng over i den anden ende af soveværelset – også uden held. Dette resulterede blot i at vi måtte sidde den halve nat på en skammel ved siden af hans seng. Vi har forsøgt at lade ham græde i et stykke tid – uden held og vi blev hurtigt enige om, at vi som forældre ikke var tilhængere af denne metode. Vi har udelukket at det er hans tænder der er på vej. Alt hvad vi har forsøgt, har vi gjort i en længere periode – uden held.
Vi har læst tykke bøger om søvn, som alle snakker om gode og faste rutiner.
Derfor har vi de sidste 3 måneder haft en fast dagsrutine/skema, som nogenlunde ser sådan ud:
05.00-06.00 - Ammes
07.00-07.30 - Vågner
08.00 - Havregrød og vand
09.30 - Puttes til formiddagslur i barnevogn (kører en runde om blokken, og så sover han gerne en 1 -1 ½ t)
11.30 - Grønsagsmos + kød/fisk + rugbrødsbjælker/agurkering/gulerod + vand
14.00 - Eftermiddagslur (sover her en time)
16.00 - En halv hjemmebagt bolle /frugt
18.00 - Aftensmad (spiser for det meste hvad vi spiser – vi laver altid børneportion uden salt mm.)
18.30 - Bad
19.30 - Puttes til natten
22.00-23.00 – Ammes
Disse faste rutiner fungerer rigtigt godt om dagen, men hjælper på ingen måde på hans nætter.
Han har altid været nem at få til at sove. Putter ham i hans seng (som nu er kilet sammen med vores). Synger gerne tre sange, hvorefter han ligger sig om på siden og falder i søvn.
Der går præcis 30-45 min før han vågner op første gang. Han er nem at få til at sove igen, - skal have en beroligende hånd eller ligges lidt anderledes.
Resten af natten vågner hver halve time eller hver time. Han falder altid til ro, når han kommer over i vores seng eller bliver tilbud brystet – dog bliver han kun ammet én gang hver nat nu og vi forsøger at fastholde ham i hans seng – dog kommer han nogen gange over i vores seng kl: 05.00, da vi er ved at desperate efter at få bare lidt søvn på dette tidspunkt. Han vågner stadigvæk hele tiden, selvom han ligger i vores seng. Det er bare mere overskueligt at holde om ham i vores seng, end at ligge med halvdelen af kroppen over i hans seng for at trøste ham, når man været vågen hele natten. De rigtigt slemme nætter skiftes min kæreste og jeg til at sove på sofaen – så tager vi 5 timer hver hos den lille – måske bliver han forvirret af dette?
Det er meget forskelligt hvad der sker, når han vågner om natten. Nogen gange sker græder han lidt i søvne og er nem at få til at falde til ro igen. Andre gange vågner han op på et splitsekund og er lysvågen. Det kan tage nogle timer for ham at falde i søvn igen, når han vågner på denne måde. Andre gange vågner han op og græder højlydt, men kan for det meste finde ro, når vi nusser ham eller ligge en hånd på ham.
For det meste sover han uden sut, men de allerværste nætter giver vi ham sutten, da det får ham til at finde roen hurtigt. Dog bliver han ofte ked af det, når sutten hopper ud igen. Og sådan startes det hele forfra.
Det virker til, at han har svært ved at hoppe fra et søvn-stadie til et andet. Vi er efterhånden ved at være meget bekymret for ham – vi tænker at sådan en lille fyr snart må få brug for noget dyb søvn. Og ikke mindst os selv.
Vi er ved at være meget desperate og vi mangler gode råd og hjælp til hvordan vi kommer videre.
Venlig hilsen
nogle meget trætte forældre