Brev:
Problemer med dagsrytmen
11. februar 2019
Alder:
2 mdr.
Problemer med dagsrytmen
Kære Helen
Jeg skriver allerede til dig igen, da jeg har samlet sammen af et par ting sammen som undrer/bekymrer mig i hverdagen.
Vores søn på 2 mdr. har generelt svært ved at overgive sig til søvnen, dog mest om dagen. Jeg prøver at ligge ham, når han været vågen i 1,5-2 timer, med mindre han gaber og gnider øjne før. Da jeg ikke kan få ham til at sove bare ved lægge ham, forgår putningen ved at han bliver svøbt, og jeg så går rund med ham på armen, når det så går op for ham han skal til at sove, så bliver han så ulykkelig, han græder og græder, og når han endelig er lige ved at falde hen, vågner han, og er endnu mere ulykkelig. Det er som om han er bange for at falde i søvn? Tilsidst sætter jeg mig og ammer ham til han sover.
Han er begynd på, inden han falder i søvn, når han ligger ved mit bryst, så nuller han sit hår, til han er helt rød i hovedbunden. Jeg kan ikke finde ud af om han bare gør det fordi det er rart, eller om det bunder i en form for frustration i forbindelse med at skulle sove?
Når han så endelig sover, kan jeg, om dagen, ikke ligge ham fra mig uden at han vågner ( men det kan jeg godt om natten). Det hele ender med at jeg må sidde med ham på armen mens han sover, hvilket er frusterende for mig fordi jeg aldrig kan nå noget mens han sover, og er bundet til sengen/sofaen.
Han sover sjældent mere end 30-45 minutter adgangen om dagen, og vejen der hen kan godt vare flere timer.
Da vi bruger en stor del af dagen på at få ham til at sove, synes jeg der er så lidt tid til hygge, og jeg er bange for om jeg få snakket nok med ham. Jeg plejer at give ham ro når jeg ammer, fordi jeg gerne vil have at han skal falde i søvn.
Hvilket resultere i, at når han er vågen, så synes jeg vi skal nå så meget; snakke, synge, ligge på maven, kigge på hænder og fødder osv., foruden bleskift og amning.
En typisk dag kan se nogenlunde således ud:
07.00 vågen
07.00 - 07.30 spiser
07.30 - 07.45 hygge, snakke, bleskift
07.45 - 09.00 han viser tegn på at være træt, og putning begynder, uden held
09.00 - 09.35 spiser
09.35 - 10.45 sover han endelig
10.45 - vågner efter at have sovet ved mors bryst
10.45 - 11.00 spiser
11.00 - 13.05 hygger, snakker, bleskift, osv.
13.05- 13.30 spiser
13.30 - 14.40 putning
14.40 - bliver lagt til brystet igen 15.00 - falder i søvn ved bryst, og sover ved mor
15.00 - 16.00 sover
16.00 - 16.20 spiser
16.20 - 17.30 hygger, snakker, bleskift osv.
17.30 - 18.00 prøver at få ham til at sove, uden held.
18.00 - 18.15 han ligger “selv” i liften/kravlegården mens jeg spiser
18.15 - 18.40 spiser
18.40 - 19.00 hygger, snakker, bleskift osv.
19.00 - 20.00 prøver at få ham til at sove, uden held
20.00 - 20.40 spiser
20.40 - 23.45 sover, faldt i søvn ved mors bryst, bliver efterfølgende lagt ved siden af og sover videre
23.45 - 00.15 vågen og spiser
00.15 - 02.25 sover, faldt i søvn ved mors bryst, bliver efterfølgende lagt ved siden af og sover videre
02.25 - 02.40 vågen og spiser
02.40 - 03.05 prøver at få ham til at sove, efter bleskift
03.05 - 03.40 sover
03.40 - 04.00 vågen og spiser
04.00 - 05.20 sover
05.20 - 06.00 vågen og spiser og bleskift
06.00 - 06.40 sover
06.40 vågen
Som du kan se sover han kortere og korte stræk i løbet af natten, hvor han vil op og ammes hver gang. Hvor længe skal en baby på 2 mdr. og 15 dage, kunne sove i træk om natten?
Skal jeg være bekymret for den korte vågentid vi har sammen?
Jeg er bange for om der sker for meget på den korte tid han er vågen og frisk, om det kan være med til at gøre at han ikke sover?
Hvor lang tid skal der som minimum være til snak og hygge på en dag?
Kan du se noget i vores dagsrytme som vi bør ændre for at få en bedre sammenhængene hverdag?
Han er ellers i godt humør når han er vågen, trives og græder sjældent udover når han er træt/skal sove.
Jeg håber min forklaring gav mening, og ikke blev alt for lang.
På forhånd tusind tak for hjælpen :-)
Hilsen moren med de mange spørgsmål.