Brev:
1 år gammel og vil have flere flasker om natten
7. februar 2019
Alder:
12 mdr.
1 år gammel og vil have flere flasker om natten
Kære Helen
Jeg skriver til dig i håb om du kan sætte nogle ord og bedre forståelse på sin søns udvikling lige nu, for jeg synes selv det er lidt svært.
Min søn er præcis 1 år gammel. En robust basse, en bandit med fart på og en dreng som efterhånden forstår en del. Han har kravlet siden han var 6mdr gammel og siden han var 6 1/2 måned gammel, har han selv kunne trække sig op i armene og komme op og stå. På tæerne. Og på tæerne er han stadig. Vi var til osteopat for nogle måneder siden og har tid til fysioterapeut denne måned. Det virker han nu ikke frustreret over på nogen måde.
Vi er en familie på 4 herhjemme og vi har været SÅ ramt af sygdom hele december og januar. Også min søn. Senest for en uge siden, været både til læge og ørelæge. Han er rask nu. Den seneste uges tid har han dog sovet enormt uroligt, særligt om natten. Min søn puttes i sin seng et sted ml 19.30-20.30 ( han sover tre timer om dagen i barnevogn fra 11-14). Når han vågner og vi er gået i seng, kommer han op til os (på min side) hvor vi sover alle fire (min datter mellem min mand og jeg). Men de seneste 4-5 dage er han vågnet med gråd. Han vil ikke ned og ligge, overhovedet ikke, han peger på døren og viser han vil ud. I starten prøvede jeg at gå i stuen med ham i mørket, få ham til ro i sofaen osv. Sætte mig må jeg overhovedet ikke men gråden stopper så snart han kommer op på armen og jeg står op. Jeg prøvede med vand og fx en bolle men uden held.
En nat forsøgte jeg mig dog med en flaske og BUM, det lod til at være dét han ville. Efterflg har jeg forsøgt om han kan puttes videre når han vågner, uden flaske, men det kan jeg på ingen måde. Det ikke fordi jeg stikker ham en flaske for en nem løsning, men det lade simpelthen til, at er det han vil. Jeg forstår det ikke helt?
Det virker på ingen måde til at han stadig sover når han græder, det har jeg oplevet før både med min datter og min søn, og han er vågen. Helt vågen og forsøger med gråd, ord og fagter at fortælle mig en masse om hvad han vil.
Han får en flaske til natten og har så fået en flaske i løbet af natten, gerne ved tre tiden. Nu er vi altså oppe på tre flasker. En fx kl 20, en kl 23 og så en måske kl 02. Han sover fint og godt.
Jeg har sagt mit job op og vi har valgt hjemmelivet, så jeg er hjemmemor og selv sammen med min søn hele dagen hver dag. Jeg ved derfor han spiser fint i løbet af dagen og tilbydes gerne godnatgrød eller fx en hjemmebagt havregrøds”kage” inden nattid. Væsken synes jeg nu også han drikker fint i løbet af dagen. Han er dejlig glad og livlig.
I går og i dag har han så været helt anderledes hvad angår humøret. Han er SÅ ked og pylret og vil kun være på armen. Det får han lov til i det omfang det overhovedet er mig muligt med to børn.
Jeg er lige begyndt at give ham en smule letmælk i kop (han har ellers fået MME i kop), og hans mave synes ikke at fungere helt optimalt. Kan det være letmælken?
Han vil ikke spise frisk frugt så han får kun frugtmos. Han spiser helst kød/fisk.
Dagsrytme er ca sådan
6.30-7.00 vågner selv
7-7.30 grød med frugtmos, vand i kop
9.00: mellemmåltid fx bolle med ost, yoghurt med frugtmos, hjemmelavede bananpandekager/sunde muffins, vand
10:00 evt lille snack
10.30-11.00: mælk i kop, puttes til lur, sover tre timer
14:30: frokost, rugbrødsmadder, kød fx frikadelle (gider oftest ikke spise grøntsager her).
16-17: mellemmåltid som tidligere, vand i kop
18.30: tilbydes gerne grøntsager mens vi laver mad. aftensmad, spiser oftest kun ok (formentlig pga den sene frokost)
19.30-20.00: tilbydes grød, hjemmelavet havreklatkager eller lign., vand i kop
19.30-20.30: puttes i dette tidsrum med flaske, drikker oftest 200ml
Jeg har ikke travlt med at tage flasker fra ham og kridte banen op, jeg har ikke noget imod at stå op om natten, men jeg tænker hans mælkeindtag skyldes noget, enten manglende mæthed, dagsrytme, tryghed eller noget helt andet.
Lad mig høre fra dig.
Venlig hilsen
Mor