13 måneder, søvn og amning

1. februar 2019

Kategori:
Alder:
13 mdr.

13 måneder, søvn og amning

Hej Helen,

Tak for dit forrige brev. Vi har stadig mange udfordringer med søvn og amning, og en generel utilfreds lille pige.

Som svar på dine spørgsmål, så synes jeg T’s sanser fungerer som de skal. Hun har altid været let at overstimulere, men lige så let at understimulerede. Det har altid skulle være den gyldne middelvej for hende. Hun har aldrig rigtig ville se samme ting som andre baby’er. Gider ikke køre bil, gider ikke barnevognen, gider ikke sove, gider ikke rigtig andet end det hun selv lige synes hun vil. Og efter hun er blevet et år, er det bare blevet rigtig svært. Og jeg som ikke troede, det kunne blive sværere.

Vi har egentlig besluttet st stoppe amningen. Mest fordi jeg håber at se en ændring hos hende, når hun ikke bliver ammet. Hun er dybt afhængig, og det er umuligt for os at putte hende uden. Vi prøvede i går aftes, og efter 3 timer måtte vi give op. Hun bliver så ulykkelig, og står bare og skriger i sengen. Vi prøver at holde om hende, trøste hende, synge, give en flaske (som hun drikker), men intet hjælper. Vi bruger også aftenbad og godnatgrød.

Jeg håber at ammestoppet kan give hende mere regelmæssig søvn, så hun ikke hele tiden vågner og efterspørger brystet.. måske det kan påvirke hendes humør om dagen ...

Annonce

... også, og hendes person i det hele taget?
Måske lyder jeg lidt fortvivlet, men det er bare super hårdt med et barn, der ikke kan sove, når søvn har været et problem for dag et. Som jeg skrev i forrige brev, så lærte hun først at sove i barnevogn da hun var 8 måneder, men skriger stadig hver gang hun bliver lagt deri. Hun har sovet 30 min lure fra 3-8 måneder, og det har bare været endnu mere hårdt.

Så, mit spørgsmål er - hvordan ville en plan for ammestop se ud? Vi har prøvet med far, men det gør det nærmest endnu værre. Det er som om hun eksploderer hvis hun ikke må få bryst. Og fidusen med at slippe brystet inden hun sover, og så ligge hende fra os, det har vi prøvet siden hun var 1 måned gammel, og det virker stadig ikke.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at kunne få T til at sove uden brok om aftenen. I princippet er jeg ligeglad med om jeg skal bruge 1,5 time på det, bare hun ikke skriger og lyder helt grådkvalt. Synes det er så synd for hende.
Hvis vi ligger hebde ned på ryggen, så rejser hun sig med det samme, og hun er en meget stærk pige, så det er ikke muligt at holde hende nede uden vold. (Hvilket vi selvfølgelig ikke vil)

Kan du komme med et godt råd her?

På forhånd tak

Med venlig hilsen
en mor med minimal overskud

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S