Brev:
13 måneder, søvn og amning
1. februar 2019
Alder:
13 mdr.
13 måneder, søvn og amning
Hej Helen,
Tak for dit forrige brev. Vi har stadig mange udfordringer med søvn og amning, og en generel utilfreds lille pige.
Som svar på dine spørgsmål, så synes jeg T’s sanser fungerer som de skal. Hun har altid været let at overstimulere, men lige så let at understimulerede. Det har altid skulle være den gyldne middelvej for hende. Hun har aldrig rigtig ville se samme ting som andre baby’er. Gider ikke køre bil, gider ikke barnevognen, gider ikke sove, gider ikke rigtig andet end det hun selv lige synes hun vil. Og efter hun er blevet et år, er det bare blevet rigtig svært. Og jeg som ikke troede, det kunne blive sværere.
Vi har egentlig besluttet st stoppe amningen. Mest fordi jeg håber at se en ændring hos hende, når hun ikke bliver ammet. Hun er dybt afhængig, og det er umuligt for os at putte hende uden. Vi prøvede i går aftes, og efter 3 timer måtte vi give op. Hun bliver så ulykkelig, og står bare og skriger i sengen. Vi prøver at holde om hende, trøste hende, synge, give en flaske (som hun drikker), men intet hjælper. Vi bruger også aftenbad og godnatgrød.
Jeg håber at ammestoppet kan give hende mere regelmæssig søvn, så hun ikke hele tiden vågner og efterspørger brystet.. måske det kan påvirke hendes humør om dagen også, og hendes person i det hele taget?
Måske lyder jeg lidt fortvivlet, men det er bare super hårdt med et barn, der ikke kan sove, når søvn har været et problem for dag et. Som jeg skrev i forrige brev, så lærte hun først at sove i barnevogn da hun var 8 måneder, men skriger stadig hver gang hun bliver lagt deri. Hun har sovet 30 min lure fra 3-8 måneder, og det har bare været endnu mere hårdt.
Så, mit spørgsmål er - hvordan ville en plan for ammestop se ud? Vi har prøvet med far, men det gør det nærmest endnu værre. Det er som om hun eksploderer hvis hun ikke må få bryst. Og fidusen med at slippe brystet inden hun sover, og så ligge hende fra os, det har vi prøvet siden hun var 1 måned gammel, og det virker stadig ikke.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at kunne få T til at sove uden brok om aftenen. I princippet er jeg ligeglad med om jeg skal bruge 1,5 time på det, bare hun ikke skriger og lyder helt grådkvalt. Synes det er så synd for hende.
Hvis vi ligger hebde ned på ryggen, så rejser hun sig med det samme, og hun er en meget stærk pige, så det er ikke muligt at holde hende nede uden vold. (Hvilket vi selvfølgelig ikke vil)
Kan du komme med et godt råd her?
På forhånd tak
Med venlig hilsen
en mor med minimal overskud