7 mdr baby skal lære at falde i søvn selv

30. januar 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

7 mdr baby skal lære at falde i søvn selv

Kære Helen.

Jeg skriver da vi ønsker at indføre et putteritual for vores søn på 7 måneder.

Siden han blev født er han blevet svøbt i sin dyne og er her faldet i søvn hos mor eller far og med sin sut i munden. Indimellem bliver han også ammet i søvn. Han er dog så stor nu at vi godt ved at det ville være bedst at han lærer at falde i søvn selv. Desuden er vi også godt trætte af at sidde med ham om aftenen, da han er meget motorisk urolig.

Han har indtil nu sovet i en bedside crib, men nu er tremmesengen kommet frem, så vi vil begynde at putte ham der og indføre det nye ritual. Vi svøber ham i dynen og ligger ham i sengen og synger for ham, ligesom når han er blevet puttet før. Siger godnat, mor og far er i stuen og kommer ind til dig, er helt rolige og går. Og så begynder han at græde, en af os går ind, synger lidt, siger godnat og går. Og sådan ...

Annonce

... fortsætter det mens han bliver mere og mere ked af det og vi til sidst tager ham op og han falder i søvn kort efter i favnen. Vi vil så gerne have ham til at falde i søvn i sin egen seng, men det er bare så svært når han bliver ved med at græde og overskuddet bliver mindre og mindre. Desuden møver han rundt i sengen; om på maven og op af siderne.

Jeg er desuden stoppet med at amme ham om natten for en måned siden, både for at få mere søvn, men også fordi han ikke spiste meget om dagen. Han vågner stadig lige så meget om natten som før, kan det have noget at gøre med at han falder i søvn et andet sted end han sover?

Han får mad sidste gang kl. 22-23 og bliver som regel lagt kl. 19:30-20, så han skal over i vores seng og spise efter at han er puttet. Han har en søster der bliver puttet samtidig, så vi plejer at tage et barn hver.

Med venlig hilsen
en træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!