Brev:
Putning - næste skridt?
28. januar 2019
Alder:
2 år, 1 mdr.
Putning - næste skridt?
Kære Helen
Så er det tid til en opdatering!
Vi har nu været i gang med din plan i 2 uger, og havde ikke de høje forventninger – men Ingrid har sovet på sit eget værelse HVER AFTEN og det er godt nok en noget højere succesrate end vi havde regnet med!
Mange af de ting vi var bange for, f.eks. at vi skulle fastholde hende i stolen, for at hun ikke vil ned på gulvet og lege, eller at hun kravler ud af sengen sker slet ikke.
Det fungerer fint med at vi skiftes til at putte, og skiftes til at gå ind i løbet af aftenen. Nogle gange kalder hun så på far, hvis det er mor der er hos hende, og hvis han så kom ind, ville hun have at vi begge sku blive, så det er vi stoppet med. Kun én ad gangen.
Det tager ca 1-1½ time at putte hende, og vi begynder at ane et mønster, så nu vil vi gerne ha hjælp til at komme ned i puttetid 😊
Vi følger planen med at stå op kl. 7 hver dag, og kun sove 2 timer til middag, så hun bliver vækket både morgen og middag.
Kl. 19.45 kommer hun i seng, og vi synger nogle sange. Hun lægger sig ofte selv ned og vil gerne putte, men så starter ”vågen-legen”. Hun er som sådan træt nok, og er meget tæt på at sove flere gange, men holder sig selv vågen ved at lege med sutter og bamser.
Hun ligger for det meste ned, så vi kan ikke sige at hun skal ligge sig ned. Hun snakker og synger for sig selv, propper benene ud mellem tremmerne, og når det er rigtig slemt, tager hun tøjet af, hvilket jeg tænker er for at få vores opmærksomhed?
Vi går så fra hende for at signalere at det ikke er legetid nu, og så bliver hun sur og ked af det med det samme. Vi går ind igen efter en 20-30 sekunder, hun lægger sig ned, begynder at lege igen, vi går, og hun bliver ked af det. Så kommer hun over og sidde hos os i lænestolen, og et par enkelte gange er hun faldet i søvn i mine arme her. De sidste dage har vi dog mere oplevet at hun rækker armen ud efter sengen og siger ”sove”, og gerne vil i seng igen. Og så starter vi forfra.
Det ender med, at hun bliver så hidsig at hun får varm mælk at falde til ro på, hvor hun næsten falder i søvn, og så er det nogle gange nok, men nogle gange holder hun sig vågen igen bagefter.
Så vi føler lidt, at vi kører i en spiral hvor Ingrid pjatter, vi går, hun bliver ked af det, vi kommer og trøster (evt. ovre i stolen), hun falder til ro, kommer over i sengen, vi aer og synger en sang, og så pjatter hun forfra.
Løsningen er nogle gange at jeg sidder i stolen og lader som om jeg sover, i stedet for at gå fra hende, men hvis jeg holder hende i hånden eller andet der signalerer at jeg er vågen, så begynder hun at pjatte igen i stedet for at prøve at sove.
De sidste par dage har vi også oplevet, at vi efter 5 kvarter (ret præcist endda) med det her frem-og-tilbage-spil, endelig kan gå fra hende selvom hun ikke sover helt, hvor hun pjatter lidt men så selv falder i søvn, og der bliver ro relativt kort tid efter.
Nogle dage har vi talt om, at det føles som om vi bare skal hidse hende mere og mere op, for at få hende til at overgive sig, og det er som om at hun først falder i søvn når hun er sur og ked af det nok, og det er jo ikke rart for nogen.
Så er det bare et spørgsmål om tid før det her ”jeg snakker for at holde mig vågen og leger med mine sutter” stopper? Er det nu vi skal holde godt fast og tænke at det kan tage 5-6 uger?
Eller skal vi agere nu, så vi ikke bare får nye trælse vaner?
Og hvordan får hun søvn nok - hun sover jo effektivt fra ca 21-21.30 til kl 7, og det er slet ikke nok. Skal hun tidligere i seng?
Tillæg: hvis hun bliver syg (der er lidt i omløb), betyder det så bare at alle sovetider skal ryge, sådan at hun får lov at sove alt det hun kan både morgen og middagslur?
Note: vi læser ikke godnathistorie inde i sengen, det fungerede slet ikke – hun hopper og danser, og når lyset så blev slukket efterfølgende, blev hun SÅ vred, og vil slet ikke lægge sig ned. Hos morfar kommer man direkte ind på det mørke værelse med vågelamper og åben dør hvor der er lys udenfor, og da vi efter 5 dage gjorde sådan i stedet for at læse i sengen først, lagde hun sig direkte ned og gjorde klar til at sove.
Vi oplever slet ikke at hun prøver at kravle ud af sengen mere, og når hun leger og pjatter, foregår det mest liggende, og ellers siddende.
Hilsen