Baby sover uroligt om natten

25. januar 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Baby sover uroligt om natten

Kære Helen

Efter at have læst en hel del af dine svar igennem og også din bog, er jeg blevet klogere omkring mange ting, men jeg sidder stadig inde med et spørgsmål omkring min datter. Det følger her.

Hun er lige over 5 måneder gammel og er blevet fuldammet indtil for en uge siden, hvor vi startede hirsegrød op én gang dagligt. Hun sov i perioden fra 1,5 måned til ca 3,5 måneder godt om natten, hvor den første lur varede 5-7 timer og derefter var det 2-3 timer per lur. Hun tager meget stabilt omkring de 11 timer hver nat, men for 1,5 måneds tid siden begyndte hun at vågne meget mere.

Vi putter hende mellem kl. 19.00-20.00 og så vågner hun første gang efter 45 minutter og derefter tager hun kun 2-3 timer ad gangen. Jeg ...

Annonce

... tilbyder hende brystet, når hun vågner og nogle gange spiser hun, mens hun andre gange mest bruger det til at falde i søvn igen.

Jeg har læst, at de fleste babyer ikke har brug for natamning, når de er seks måneder, men jeg synes umiddelbart, at vi er meget langt fra at kunne undvære natamningen.

Så hvordan jeg får hende til at sove bedre om natten?

Om dagen tager hun som regel en god lur på 1,5-2 timer, mens resten er omkring 45 minutter. Hun er altid glad, når hun vågner om dagen, mens hun om natten godt kan være lidt ked af det, når hun vågner.

Jeg håber, at det var information nok. Tak for en god brevkasse og nogle gode bøger, der er lette at gå til. Jeg ser frem til at læse dit svar ;-)

Bedste hilsener
Christine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder