Hjælp til accept (eller forlængelse) af vågentid

24. januar 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hjælp til accept (eller forlængelse) af vågentid

Hej Helen,

Hvor er det dejligt at man altid kan finde råd og vejledning her hos dig, når man som førstegangsmor har behov for lidt råd. Jeg har læst en masse læserbreve og fundet mange af dine svar brugbare.
Hjemme hos os har vi i hvert fald lært, at rutiner er uhyre vigtige for vores lille dreng.

Jeg har dog et par spørgsmål vedr. hans søvnrytme - eller rettere vågentid - som jeg ikke har kunne finde svar på....

Vores søn er som nævnt 4,5 måned.
Han har fra spæd (7-9-13) altid sovet rigtig fint om natten. Han har lige fra start sovet fra ca. 21-7 (i starten med to opvågninger og nu kun med én) og det passer os forældre rigtig fint.
I dagstimerne har vi kæmpet lidt med at vurdere, hvornår han bliver træt (han går ca. fra 0-100 på træthedsskalen inden for et minutstid), men nu har vi endeligt luret den....

“Problemet” er at han kun kan være vågen maks. 1,5 time ad gangen.
Jeg føler jeg har prøvet alt for at forlænge hans vågentid, men uden held.
Han er en rigtig selskabspapegøje og vil helst gerne være i kontakt hele tiden.
Jeg har dog haft held ned at ligge ham på et legetæppe alene (for at undgå at vi overstimulerer ham) og der vil han typisk gerne ligge selv i 20-30min, men det forlænger desværre bare ikke vågentiden.

En typisk dag ser hos os således ud

07.30 - Vågner i egen seng, kommer over i vores og putter i en 20min, får skiftet ble og står op. Får morgenflaske og leger herefter selv på legetæppet (han gylper ekstremt, så for voldsom leg efter et måltid er no-go). Efter lidt rolig leg på legetæppet laver vi lidt forskellige stimulans øvelser, ligger på maven osv. inden han igen får en ren ble og bliver puttet til lur.

09.00-09.30 - Dagens første lur (Han sover i øvrigt alle lure i barnevognen) Jeg har gennem den sidste måned forsøgt at lulle ham videre i søvnen, for at forlænge luren, men uden held.

09.30 - Bliver taget op fra barnevognen og får lov til at “vågne” roligt med nus på ryggen i ca. 20min. Efterfølgende får han en ren ble, hvorefter vi leger lidt på puslebordet. Får mos ...

Annonce

... (Ca. 1/2 dl)
Sidder derefter i højstolen mens jeg rydder op efter maden. Herefter bliver han igen lagt på legetæppet hvor han ligger ca. 20min inden han bliver puslet, får en lille tår mælk og lagt til dagens anden lur.

11.00-14.30 - Sover som regel 3,5 time.
Her lykkes det mig at lulle ham videre i søvnen.

14.30 - Får mælk efter den længe lur, bliver puslet, leger på legetæppe alene, efterfølgende lidt “vildere” leg/stimulans på skumgulv eller på vores seng sammen med mig. Bliver igen puslet, får en tår mælk og bliver lagt til dagens tredje lur.

16.00-16.30 - Dagens tredje lur.
Kan igen ikke lulle ham videre.

16.30 - Bliver taget op fra barnevognen og får lov til at “vågne” roligt med nus på ryggen i ca. 20min. Efterfølgende får han en ren ble, hvorefter vi leger lidt på puslebordet. Får mos (Ca. 1/2 dl)
Sidder derefter i højstolen mens jeg rydder op efter maden. Herefter bliver han igen lagt på legetæppet hvor han ligger ca. 20min inden han bliver puslet, får mælk og lagt til dagens sidste lur.

18-18.30 - Dagens sidste lur.

18.30 - Ren ble, stimulerende leg (typisk med far der nu er hjemme fra arbejde). Får et bad, bliver nusset/masseret, får mælk og bliver derefter puttet til natten kl. 20.

20.30-07.30 Nattesøvn afbrudt af mælk én gang mellem 3 og 4

Jeg kunne utrolig godt tænke mig at forlænge hans vågentid til min. 2 timer, men hver gang vi prøver at trække den, så ender den sidste halve time altid med gråd og generel utilfredshed.

Er det ok at han kun kan være vågen 1,5 time ad gangen med hans alder?
Har du evt. andre råd til at forlænge, andet end at han kan ligge for sig selv uden stimulans fra os forældre?

Og er det ok at han tager 4 lure i stedet for 3?

Hvis det en dag lykkes os at forlængevågentiden til de 2 timer, vil det så give mening at putte ham til natten allerede kl. 19.30, med chance for at han i stedet for én gang vågner to gange?

Jeg beklager den lange besked, men jeg håber alligevel du har tid og lyst til at besvare mine spørgsmål :-)

Venlig hilsen
Anne-Sophie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine