Brev:
Vågner op midt om natten
21. januar 2019
Alder:
7 mdr.
Vågner op midt om natten
Hej Helen :-)
Jeg skrev til dig for ikke så længe siden ang. at jeg havde svært ved at få min pige til at spise andet end mme om dagen. Jeg fik en plan fra dig som jeg har fulgt og det har virket i forhold til at skære ned på flaskerne (især dem om natten) til at hun nu har appetit på grød. Mange tak for det!
Men! Nu er der så opstået noget nyt. Hun har altid sovet godt om natten. Hun har sovet i 3 timer, fået en flaske, sovet i tre timer og sådan forsat det. Fra den ene dag til den anden er hun nu begyndt at sove ekstremt uroligt. Det starter fra omkring kl 23-00 hvor hun næsten 1 gang i timen skal have sutten, hun små-klynker/græder i søvne som ender ud i at sutten skal gives, selvom jeg ser tiden an om hun kan sove videre uden. Derudover er hun begyndt at være lysvågen om natten, alt mellem fra kl. 02-04.
Hun slår pludseligt øjnene op og ligger ligeså stille og kigger. Jeg vågner ved at hun inden da mosler rundt i tremmesengen. Jeg har holdt lyset slukket, ingen snak, men prøvet at putte hende igen. Det tager oftest 2 timer før hun overgiver sig til søvnen. Jeg har også ladet hende være i håb om at hun selv vil falde i søvn når hun pludselig vågner, men hun ligger bare og bruger hele kroppen (hvis jeg svøber bevæger hun sig fri), og til sidst bliver hun utilfreds i tremmesengen.
Jeg har også prøvet at tage hende over i sengen hvis det er fordi hun mangler tryghed, men det hjælper heller ikke. Jeg har nogen gange overgivet mig og givet en flaske, men det har heller ikke hjulpet.
Sådan har det stået på i 14 dage og jeg er virkelig ved at være træt og lidt nervøs for om det vil forsætte længe endnu, da der ikke er mere end et par mdr til jeg skal starte på arbejde igen.
Er der noget i hendes udvikling/alder der gør at det her er kommet?
Det hele ramler sammen med at hun er begyndt at få flere måltider skemad, hun kommer op på knæene og rokker, hun går snart ind i 6 tigerspring, tæt på seperationsfasen. Derudover har jeg tænkt om hun måske sover for meget om dagen? Hun har nemlig aldrig haft et godt sovehjerte om dagen og det er først de sidste par mdr det er blevet markant bedre, så herhjemme har hun aldrig sovet mere endnu nu - heller ikke som spæd.
Vi har prøvet at sløjfe eftermiddagsluren, men det har heller ikke hjulpet. Bad inden sengetid virker heller ikke.
Ca kl. 08.30 til formiddagslur sover hun 45 min. (De sidste par mange dage kan hun godt op til 2 timer - nok fordi hun er træt efter natten)
Ca Kl. 11.30-12.00 - Middagslur: 2-2,5 time
Ca kl. 16.00 - Eftermiddagslur: 45 min.
Så alt mellem 3,5 time til ca 5 timer i dagstiden kan hun sove. Til nat sover hun fra kl. 19.30 og vågner igen kl. 06, hvilket har fungeret hidtil. Vi har prøvet før i tiden at putte senere i håb om at hun så kunne sove længere, men hun vågnede stadig kl 06 og sov så det mindre i stedet.
Har du nogle gode råd til hvordan vi undgår at hun står op midt om natten? Uroligheden kan vi nok ikke komme udenom da der sker en del motorisk med hende.
Med venlig hilsen
Den trætte mor