Vågner op midt om natten

21. januar 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Vågner op midt om natten

Hej Helen :-)

Jeg skrev til dig for ikke så længe siden ang. at jeg havde svært ved at få min pige til at spise andet end mme om dagen. Jeg fik en plan fra dig som jeg har fulgt og det har virket i forhold til at skære ned på flaskerne (især dem om natten) til at hun nu har appetit på grød. Mange tak for det!

Men! Nu er der så opstået noget nyt. Hun har altid sovet godt om natten. Hun har sovet i 3 timer, fået en flaske, sovet i tre timer og sådan forsat det. Fra den ene dag til den anden er hun nu begyndt at sove ekstremt uroligt. Det starter fra omkring kl 23-00 hvor hun næsten 1 gang i timen skal have sutten, hun små-klynker/græder i søvne som ender ud i at sutten skal gives, selvom jeg ser tiden an om hun kan sove videre uden. Derudover er hun begyndt at være lysvågen om natten, alt mellem fra kl. 02-04.

Hun slår pludseligt øjnene op og ligger ligeså stille og kigger. Jeg vågner ved at hun inden da mosler rundt i tremmesengen. Jeg har holdt lyset slukket, ingen snak, men prøvet at putte hende igen. Det tager oftest 2 timer før hun overgiver sig til søvnen. Jeg har også ladet hende være i håb om at hun selv vil falde i søvn når hun pludselig vågner, men hun ligger bare og bruger hele kroppen (hvis jeg svøber bevæger hun sig fri), og til sidst bliver hun utilfreds i tremmesengen.

Jeg har også prøvet at tage hende over i sengen hvis det er fordi hun mangler tryghed, men det hjælper heller ikke. Jeg har nogen gange overgivet mig og givet en flaske, men det har heller ikke ...

Annonce

... hjulpet.

Sådan har det stået på i 14 dage og jeg er virkelig ved at være træt og lidt nervøs for om det vil forsætte længe endnu, da der ikke er mere end et par mdr til jeg skal starte på arbejde igen.

Er der noget i hendes udvikling/alder der gør at det her er kommet?

Det hele ramler sammen med at hun er begyndt at få flere måltider skemad, hun kommer op på knæene og rokker, hun går snart ind i 6 tigerspring, tæt på seperationsfasen. Derudover har jeg tænkt om hun måske sover for meget om dagen? Hun har nemlig aldrig haft et godt sovehjerte om dagen og det er først de sidste par mdr det er blevet markant bedre, så herhjemme har hun aldrig sovet mere endnu nu - heller ikke som spæd.

Vi har prøvet at sløjfe eftermiddagsluren, men det har heller ikke hjulpet. Bad inden sengetid virker heller ikke.

Ca kl. 08.30 til formiddagslur sover hun 45 min. (De sidste par mange dage kan hun godt op til 2 timer - nok fordi hun er træt efter natten)

Ca Kl. 11.30-12.00 - Middagslur: 2-2,5 time

Ca kl. 16.00 - Eftermiddagslur: 45 min.

Så alt mellem 3,5 time til ca 5 timer i dagstiden kan hun sove. Til nat sover hun fra kl. 19.30 og vågner igen kl. 06, hvilket har fungeret hidtil. Vi har prøvet før i tiden at putte senere i håb om at hun så kunne sove længere, men hun vågnede stadig kl 06 og sov så det mindre i stedet.

Har du nogle gode råd til hvordan vi undgår at hun står op midt om natten? Uroligheden kan vi nok ikke komme udenom da der sker en del motorisk med hende.

Med venlig hilsen
Den trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder