Brev:
Hjælp til putning i egen seng
16. januar 2019
Alder:
15 mdr.
Hjælp til putning i egen seng
Kære Helen.
Vi har skrevet til dig for kort tid siden om vores søn, som har haft nogle søvnproblemer. Du gav nogle gode råd og dine tanker om hans søvnassociationsproblemer gav mening. Vi har pga. sygdom og generel udmattelse ikke haft lyst til at insistere på, at han skal puttes i egen seng og har derfor indtil nu ladet ham falde i søvn i vores seng som vanligt men dog uden at flytte ham til hans egen seng, som vi gjorde før (hvor han alligevel altid vågnede og ville op til os).
Nu føler vi os klar til at give den et skud med at få ham til at falde i søvn i egen seng og på sigt på eget værelse. Dvs. vi vil prøve at komme væk fra samsovning, da en af os, som det er nu, altid er skidetræt pga. moksen og boksen om natten. Vi har i den forbindelse nogle strategispørgsmål til dig og kunne godt bruge lidt gode råd til, hvordan vi griber det an.
Et par spørgsmål: Hvor lang tid skal vi regne med, at der går, før han accepterer den nye situation, altså i dage? Og hvor lang tid skal vi turde lade ham græde om aftenen under putning?
Det skal siges, at vi på ingen måde har tænkt os, at køre godnat og sov godt og gå ud af rummet, men alene det ikke at tage ham op, når han står op og stamper og græder er grænseoverskridende nok, hvorfor vi også har smidt håndklædet i ringen 10-15 minutter inde de to gange vi har prøvet.
Sidst vi prøvede var han ret træt og lagde sig først ned og virkede okay med det, indtil han ligesom forstod, hvad situationen var og begyndte at græde. Hans gråd er accelererende, dvs. det starter mere stille og hvis vi så ikke gør som han gerne vil, bliver det mere og mere indtil han hikster og er en blanding af ulykkelig og helt rasende.
Hans seng står op ad vores med tremmer imellem, og vi gør det, at vi lægger os ved siden af ham i vores egen seng og synger og taler beroligende, mens vi, så godt vi kan prøver at få en arm ned til ham eller en finger gennem tremmerne. Det er ikke optimalt. Er den fysiske kontakt vigtig eller er den en hæmsko for projektet? Er der ingen anden vej end at gå ud? Er der andet, vi kan gøre for at give os selv de bedste chancer for succes?
Som det er nu er aftenritualet mad kl 18, derefter bad, som han elsker (og som vi føler hjælper på søvnen), aftengrød ved 19-tiden, lille flaske 19.30 (den vil vi gerne af med), en bog i stuen og en med ind i sengen ca. 19:45, hvor han puttes med Løven og får en godnatsang. De fleste aftner vil han gerne give sig hen nu, men der er tilfælde, hvor han bare kravler ud af sengen igen og går ind i stuen. Vi ville i virkeligheden gerne putte tidligere, men det er som om hans sengetid lige så stille er krøbet op fra 19 til 20, og putter vi ham tidligere, er der bare sengeflugt og nej tak.
Du gav os det råd at han nok skulle sove 2 lure stadig, men det har ikke kunnet lade sig gøre, da han så tager den helt lange tidligt på dagen, så nu sover han 2 en halv til 3 en halv time fra kl. 11 hver dag. Det tror vi er godt nok. Aftnerne (og særligt nætterne!) er i hvert fald mindre præget af gråd nu.
Ellers trives han og er glad for dagpleje, grinende og energisk. Hans temperament er stort og det samme er hans vilje, og det er måske også derfor, vi har brug for lidt vejledning i, hvordan vi skal takle putningen. Hvad er en ’okay’ gråd ift at han skal lære noget og acceptere en ny situation og hvad er for meget og for ’synd’.
Tusind tak for din tid!
Hilsen mødrene