Altid sovet dårligt

16. januar 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Altid sovet dårligt

Hej Helen!

Jeg har fulgt din brevkasse lidt på sidelinjen og efter 5 mdr. med mildest talt elendig søvn vælger jeg selv at skrive til dig.

Jeg har en fantastisk dejlig dreng på nu 7,5 mdr. som siden han var 2,5 mdr. alderen har sovet dårligt. Indtil de 2,5 mdr. sov han rigtig fint dvs. om natten typisk 4 timer - 3 timer og herefter 1 time ad gangen i sin egen seng.

Så begyndte han at vågne hver time og ville ammes eller vugges for at komme videre. I starten tænkte jeg at det måske var et appetitspring eller lignede så jeg ammede ham (efter naturligvis at have prøvet at få ham videre ved kærtegn, "shhhh" osv), men måtte efter en tid erkende at det var blevet en dårlig vane. Vi har i perioder kunne få ham videre ved at vugge ham, men at vugge ham hver time er ligesom heller ikke holdbart.

Jeg synes jeg har prøvet ALT. Vi har snakket med SP og efter hendes råd forsøgt at holde ham hjemme en uge for at udelukke overstimulering, haft ham ved læge og ørelæge (alt var fint), prøvet med en tyngdepose, haft ham sovende ved siden af mig i sengen, men intet har virket.

For 3 uger siden overtog far om natten og jeg har sovet i stuen. Der har været en lille bedring og han ammes nu kun 1 gang men han vågner ofte stadig helt op og græder, selvom han lidt oftere kan sove ex. 2-3 timer ad gangen. Jeg er nu tilbage i soveværelset, men han sover stadig i egen seng og ammes kun én gang.

Nu har han de seneste 4 nætter vågnet og været lysvågen i ca. 2 timer om natten, rejser sig hele tide op i sengen og snakker og jeg er ved at blive sindsyg, da jeg er så meget i underskud i forvejen. Vi holder ham i soveværelset for at signalerer at det er sove-tid og ikke lege tid.

Det er ikke rigtig en mulighed at have ham sovende i sengen, da dette bare gør det hele værre.

Jeg håber virkelig du kan hjælpe os til hvad vi kan gøre for at forbedre hans søvn både med hensyn til opvågninger og den lange vågenperiode om natten for jeg er ved at være tyndslidt.

Skal vi bare blive ved med det vi gør nu og kan vi så forvente en bedring med tiden? Vi har jo trods alt oplevet en meget lille forbedring på opvågningerne efter far tog over og vi kørte koldtyrker på de hyppige amninger, dog ikke nær det leje som SP forudså. Eller har du nogle gode råd? Hvis du siger at jeg skal ligge en kærlig, tung hånd på ham når han vågner om natten tror jeg jeg eksploderer, det virker ...

Annonce

... ikke og jeg er efterhånden lidt træt af det råd - sagt med et anstrengt smil hehe (:

Jeg har købt og læst din bog og synes egentligt jeg havde gjort rigtigt meget for at give ham gode vaner fra starten med det er alligevel bare blevet værre og værre og jeg ved ikke hvad jeg har gjort galt.

Her kommer lidt om ham i øvrigt samt hans rutiner:

Han er en meget glad, tillidsfuld og nysgerrig dreng født 2 uger over termin.
Han virker altid (på nær de sidste 3 dage) veludhvilet og glad når han vågner om morgenen samt efter sine dagslure og søvnproblemerne virker (heldigvis!) til primært at gå ud over mig.

Han er en stor dreng, spiser rigtig godt, er glad for skemad og bruger sig selv fysisk meget i løbet af dagen. Han har kunne møve sig frem længe og begyndte rigtig at kravle lige før han blev 7 mdr. Nu kravler han lystigt omkring samt rejser sig op ad alting.
Dagslurene sover han i barnevognen i gården og de fungerer for det meste godt, han falder som regl i søvn meget hurtigt efter jeg har lagt ham og sover som l ca. 2 X 1,5 timer, nogle gange lidt mere, nogle gange lidt mindre. Nogle gange skal vi lige ned og trille kort, nogle gange kommer han selv videre og falder i søvn igen når han lige vågner kort op.

Han dagsrytme er som følger:

vågner ca. kl 07.00 (nogle gange kl 06, nogle gange lidt senere) - ammes.
08.00: havregrød eller øllebrød med frugtmos og vand af kop.
09.00: Blød bolle med smørepålæg og vand af kop.
10.00: Formiddagslur
12.00: Frokost (typisk kartoffel/grønsagsmos, gnavegrønt, æg, fisk, vi er lige begyndt på rugbrødshapsere med stor fornøjelse)
Herefter leger vi typisk, er ude at besøge nogle, triller en tur eller på legeplads.
14.00: Ammes og puttes til eftermiddagslur
16.00: Eftermiddagsgrød
18.00: Aftensmad efterfulgt af karbad
19.30-20.00: Ammes og puttes til natten.
Ammes ca. kl 00-01.

Vi har faste putteritualer (bleskift --> nattøj --> tandbørstning --> godnathistorie i sengen --> genfortælle hvad vi har lavet i dag --> amning og putning i egen seng. Han falder ikke i søvn ved brystet og er vågen når jeg ligger ham, men falder som sagt for tiden i søvn ret hurtigt efter et par klynk og et par sut på sutten. Putningerne er for det meste rigtig hyggelige.

Han bruger sut og nusseklud men det er ikke mit indtryk at det er sutten der er problemet.

Tak for hjælpen og trætte hilsner fra
Thilde

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.