Svær at lægge til lur

16. januar 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Svær at lægge til lur

Kære Helen

For snart lang tid, da min datter var knap et år, skrev jeg til dig ang. gode råd i forhold til at vænne hende fra de uhensigtsmæssige søvnassociationer, vi havde fået vænnet hende til. Det drejede sig om at vi ikke kunne få hende til at sove med mindre vi gik rundt med hende i favn, kørte i klapvogn eller kørte bil. I Kina, hvor vi bor, er der det meste af året så varmt at vi bliver nødt til at lægge hende til lur indenfor, hvorfor hun var van til at blive båret i søvn to gange dagligt. Det var en lang proces at lære hende at falde i søvn på egen hånd, og der er stadig aspekter, som jeg ikke synes fungerer helt optimalt. Men i forhold til udgangspunktet er vi da heldigvis et helt andet sted nu.

Ved at følge dine råd, fik vi lært hende at falde i søvn af sig selv, med en voksen ved siden af sig. Og den tryghed har hun haft brug for helt frem til nu. Dvs. at vi er endnu ikke der, hvor vi kan begynde at forlade værelset mens hun falder i søvn, men det er OK. Hendes seng står op ad vores, så hun nemt kan komme op til os og også kan stå op ved egen hjælp. Men det at vores senge står på den måde, gør at hun ofte foretrækker at falde i søvn på vores seng. Efterhånden sover hun godt igennem de fleste nætter, så jeg har ikke indtryk af at det er et problem at hun bliver lagt over i sin egen seng, efter hun er faldet i søvn i voksensengen. Hun ved godt at hun sover og vågner i sin egen seng.

Putningen foregår pt på den måde at vi sidder i voksensengen og læser godnathistorier, hvorefter vi slukker lyset og siger godnat. Hun er i en alder hvor hun i et godt stykke tid efterhånden har gjort alverdens forsøg på at slippe for at skulle sove, så det sker meget ofte at hun beder om at komme på potte det sekund lyset bliver slukket. Hun ved at det kan vi ikke nægte hende, så vi må en tur på badeværelset, hvor hun elsker at sidde på potten og snakke. Efter nogle forhandlinger kommer vi ind i soveværelset igen. Hun lægger sig enten i vores (oftest) eller i sin egen seng, jeg lægger mig på vores og så mosler hun rundt ind til hun falder i søvn. Ofte skal der endnu en tur på potten til, og der sker også at hun gerne vil have lov at sidde hos mig et stykke tid. Når hun så har ligget med hovedet på min skulder et stykke tid og er faldet til ro, lågger hun sig enten på den ene seng eller den anden seng og falder i søvn.

Jeg synes det tager lidt for lang tid at få hende til at falde i søvn, men jeg kan godt acceptere den måde, aftenerne kører på nu, selvom jeg på sigt godt kunne tænke mig, at hun bliver endnu mere uafhængig af kontakt for at kunne falde i søvn. Vi har (på din anbefaling) prøvet med bamser, puttekaniner mm, som hun skam synes er søde, men det med at knytte sig til en som kunne overtage den voksnes rolle, har vi ikke haft held med. Hun vil gerne lege med dem, men gider ikke rigtig at putte med dem.

Det var lidt baggrundsinfo. Vores største ”problem” pt er middagsluren, hvor vi ofte slet ikke kan hjælpe hende til at falde til ro og overgive sig til søvnen. Hvilket vil sige at det stadig oftere sker, at hun springer middagsluren over. Det har altid været sværere om middagen/eftermiddagen end om aftenen. Det er som om at hun slet ikke er mindet for at skulle sove ved middagstid, selvom hun er tydeligt træt og om oftest tager en fin lur, når først hun er faldet i søvn. Men når vi kommer ind i soveværelset og det er tid til at sove, så kører hun over i et helt andet gear og har gang i alt muligt. Hun kan blive meget ”hyper”. Hvis der er bøger, kigger hun i dem, men selv hvis hun intet har at lege med, finder hun på alverdens spillopper. Hopper rundt i sengen, skubber sin seng væk, snakker løs, synger osv. Det kan nogen gange virke helt håbløst at prøve at få ro på hende.

Det har resulteret i at jeg helt frem til for nogle måneder siden jævnligt gav for tabt til sidst, tog hende op og bar hende i søvn, hvis det andet ikke virkede inden for en time (det skal siges at det nogen gange virkede at hun selv faldt i søvn). Er klar over at det nok ikke var hensigtsmæssigt at tage hende op, men jeg kunne simpelthen ikke finde uf af, hvordan jeg kunne få hende til at falde til ro. Når først hun blev taget op og lå med hovedet på min skulder, sov hun oftest hurtigt. Men efterhånden fungerer det ikke mere at tage hende op, da hun efter en tid beder om at komme ned igen, og så fortsætter det. Det er jo heller ikke mere fordi hun ikke kan falde i søvn på egen hånd, det er mere et spørgsmål om at få hende til at falde til ro. Det er den ene ting; hvordan hjælper vi hende til at falde til ro?

En anden ting er hun den sidste månedstid ikke falder i søvn selvom hun faktisk falder til ro. Det sker flere gange at hun ligger helt stille, vejrtrækningen bliver tung, og man kunne tro at nu var den der. Men så vågner hun op igen og mosler videre. Dette kan gentage sig flere gange, altså at hun næsten falder i søvn, men så vågner op og er meget aktiv igen. Det kan stå på i flere timer, og hvis klokken når forbi 14:30, så giver vi op, hvilket sker stadig oftere – 3 gange den seneste uge, hvilket aldrig er sket før.

Der er flere ting, der spiller ind, og som forhåbentlig går i sig selv i en eller anden grad. Der er pt 3 kindtænder på vej frem, hvilket påvirker hende i det hele taget. Hun har perioder med dårligere humør, ”morsyghed”, mere genert overfor fremmede mm. Sådan har det været under tidligere tandfrembrud også, og jeg tænker at ubehaget kan gøre det sværere for hende at finde ro. Derudover er hun startet i børnehave (som vi skrev om for lidt tid siden). Det er gået rigtig godt og hun er ind til videre super glad for det (og vores nuværende søvnsituation startede også før det, da kindtænderne begyndte).

Men børnehaveprogrammet forskubber hendes lur lidt, da hun først hentes kl 12, efter at de har spist frokost i børnehaven. Det er sker at hun falder i søvn i klapvognen på vej hjem, og så er alt jo fint. Men hvis ikke, bliver klokken nemt 13 før vores barnepige kan begynde at lægge hende til lur hjemme, og så går der nemt 1-1.5 time før hun falder i søvn, hvis det sker overhovet. Hun er ofte højt oppe at køre over oplevelserne, når de kører hjem fra børnehaven, og det kan være helt umuligt at hjælpe hende med at finde ro. Vi har prøvet at sidde roligt og læse bøger, rolig musik osv. men nogle gange sker det bare ikke at hun falder til ro, og ellers sker der som nævnt det at hun falder til ro, men ikke i søvn.

I weekenden er der typisk mere ro på, men det betyder ikke, at jeg kan få hende til at ...

Annonce

... sove, og det frustrerer mig meget, når jeg kører rundt og rundt og rundt med hende i klapvognen mens hun mosler rundt i den på livet løs. Lige i disse måneder er det koldt nok til at vi kan bruge klapvognen, hvilken hun ellers ikke har sovet i længe. Men der var en weekend for tre uger siden, hvor det gik rigtig fint at lægge hende til lur i den. Så jeg tænkte at det måske kunne fungerer at skifte fra soveværelset, hvor det ikke fungerer, til klapvognen for en periode. Men nu er hun lige så aktiv i klapvognen, som hun er i soveværelset. Dog kan jeg lidt bedre håndtere at gå med hende i klapvognen fremfor at sidde/ligge afmægtig i soveværelset.

Jeg ved godt at det er bedst at bevare roen og den gode stemning hele vejen igennem, men jeg synes det kan være svært, fordi jeg føler mig helt afmægtigt overfor situationen. Jeg aner simpelthen ikke, hvordan jeg skal få min datter til at sove lur! Hvis jeg en gang imellem giver fortabt og prøver at skælde ud, så skraldgriner hun og det gør bare det hele værre. Jeg tror ikke hun forstår at det betyder at mor er sur.

Og så må vi vist hellere få kigget lidt på rytmen, som er lidt i skudder-mudder, da min datter enten sover lur meget sent eller slet ikke sover lur.

Hun vågner et sted mellem 6 og 7. Hvis tænderne driller vågner hun tidligt, men ellers bliver den typisk omkring 7, inden hun vågner. Hvilket jeg synes er lige sent nok. 6:30 ville være bedre, men 7 kan også godt gå, hvis bare det ikke er det der gør, at hun ikke kan falde i søvn om eftermiddagen. Nogle gange, f.eks. her til morgen, kunne hun godt have sovet længere end 7, og tidligere har jeg normalt ikke vækket hende, men hvis hun forlænger søvnen om morgenen, så skrider det jo endnu mere. Så jeg er begyndt at vække hende kl 7, hvis hun sover så længe.

Så altså omkring 6:30-7 står hun op, får tøj på og morgenmad.
Ca. 8: alle tager ud af døren, og barnepigen kører hende i klapvognen til børnehaven. Hvis hun ikke har spist ret meget, får hun en bolle med eller noget, som hun kan sidde og spise, hvis hun har lyst. I børnehaven får de frugt om formiddagen, leger ude ca. en time, og så er der frokost 11:30, inden børnene hentes kl. 12.
Enten falder hun i søvn på vej hjem, og ellers bliver klokken som nævnt nemt 13, inden barnepigen kan begynde at lægge hende til lur. Så sover hun fra et sted mellem 13:30 og 14:30 og typisk ca. halvanden time frem (2 timer, hvis hun er meget træt). Hvis kl. bliver over 16, vækker vi hende.
Et sted mellem kl. 15 og 16:30 afhængigt af luren, får hun eftermiddagsmad. Herefter er hun ude 1-2 timer og så spiser vi aftensmad et sted mellem 18 og 18:30.
Kl 19 får hun en kop mælk. 19:15-19:30 begynder vi at tage nattøj på og børste tænder. 19:30-19:45 godnathistorier og så godnat.
Hvis hun har sovet i løbet af dagen, bliver klokken nemt 20:30-21 før hun sover. Har hun ikke sovet lur går hun ud rimelig hurtigt uden potte-ture mm. Nogle gange har jeg lagt hende tidligere, når hun ikke har sovet lur, så har hun f.eks. sover fra 19:30 eller 20. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at hun kunne sove omkring kl 20, men når hun nu typisk kun sover ca. 10 timer om natten vil 20:30-6:30 også være OK.

Hun sover normalt ca. 10-10.5 timer om natten og 1.5 times lur i snit, når hun tager den (alt mellem 50 min og 2.5 timer). Hun har altid sovet mindre end det foreskrevne gennemsnit. Hun er generelt meget velfungerende, og jeg har ikke indtryk af at hun sover for lidt. I det store hele har vi ikke meget at klage over, men jeg synes det kan være rigtig hårdt at især middagsputningen fungerer så dårligt.

Hun blev af min sundhedsplejerske i Danmark karakteriseret som et ”meget aktivt barn”, og har for det meste altid gang i et eller andet, er meget opmørksom, og kan distraheres af alt, når det er tid til at sove. Om det så er et blad der falder af et træ, rejser hun sig op i klapvognen for at følge det, og hun er også meget opmærksom på lyde.

Jeg har læst de svar du har skrevet til andre i lignende situationer, hvor du ofte råder til at vente med at lægge barnet til at sove, til man ved at det kan falde i søvn i løbet af 15 min. Men jeg kan ikke rigtig lure, hvordan jeg kan få dette princip til at virke i forhold til middagsluren. Så skal vi jo nærmest vente så længe at hun kun skal op og spise aftensmad for så at blive lagt igen. Som nævnt falder hun hurtigt i søvn om aftenen, når hun springer lur over. Det skal dog nævnes at hun som regel (med enkelte undtagelser) tager det helt fint at skippe luren. Hun er sjældent umulig sidst på dagen og leger generelt rigtig godt om aftenen inden sengetid uanset om hun har sover til middag eller ej.

Udover råd til hvordan vi kan få luren (rytmen) til at fungere bedre, kunne jeg godt tænke mig at spørge til hvorvidt det er normalt at begynde at skippe lur jævnligt i en alder af 27 måneder? Jeg tænker jo at min datter stadig vil have rigtig godt af luren, men en gang imellem strejfer tanken om hvorvidt det måske er OK at skippe, når jeg kan se hvor meget nemmere det så går at lægge hende om aftenen. Synes bare at hun er alt for ung til ikke at sove til middag?

Derudover skal hun rykke op i ”small class” i børnehaven om en måned, efter det kinesiske nytår. Her er der lur-tid mellem 12:30 of 14:30. Pt er jeg ærlig talt lidt spændt på om min datter kan sove der sammen med de andre børn. Man hører jo om hvor meget nemmere det ofte går henne i institutionen, men som det kører lige nu, kan jeg godt komme i tvivl om, hvorvidt hun vil kunne sove i børnehaven. Omvendt håber jeg som nævnt at uroen til dels kan have at gøre med tænderne og dels børnehavestart. Som om det ikke var nok i sig selv, så rejser vores nuværende barnepige på lørdag og den nye ankommer på torsdag. Så der bliver endnu en faktor for min lille pige, og en faktor mere er, at børnehaven holder lukket i en måned frem til og med nytårsferien i februar, så fra på mandag skal den nye barnepige finde ind i en rytme med min datter, som skal køre i 3 uger frem til ferien. Efter ferien er det så meningen at hun skal gå i børnehave ”fuld tid”. Til den tid burde alle tænder være fremme og så håber jeg, at vi kan finde ind i en ny rytme, der kan fungere for alle.

Det blev godt nok et langt, langt brev. Overordnet set kunne jeg godt tænke mig at høre dine tanker om hvordan vi hjælper vores datter med at finde ro og falde i søvn, specielt ved middagstid. Så skriver jeg en anden gang ang. at få aftenputningen helt på skinner, tanker ang. eget værelse og sådan.

Mange hilsener
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder