Brev:
Vil ikke sove før sent
6. januar 2019
Alder:
5 mdr.
Vil ikke sove før sent
Kære Helen,
tak for dit svar på mit sidste spørgsmål. Vi har prøvet at gøre, som du foreslog - at give vores datter to lure, men hun er for lille. Det virker ikke. Hun får nu igen tre lure, og hun går sent i seng, og jeg skriver igen, fordi jeg simpelthen (stadig) ikke forstår hendes søvnmønster.
Hun sover tre gange om dagen, og den seneste lur ligger mellem 18-19 eller 19-20. Hendes sidste vågne periode er 3 timer lang, nogle gange lidt længere. Når hun er lagt for natten, så vågner hun dog igen efter 30-35 minutter, og jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor. Det allermærkeligste er, at hvis den er 23 eller 23.30, når hun går i seng, og hendes sidste vågne periode således har ligget sent på aftenen, så er der større chance for, at hun vil sove videre, hvis hun lige mærker min hånd, og nogle gange vågner hun slet ikke engang. Hvis hun falder i søvn klokken 22 eller 22.15, så er hun lysvågen efter de 35 minutter og et par timer frem. Det er altså som om, at hun kan mærke, om klokken er 22 eller 23 og først vil gå i nattesøvn der. Før 23, så bliver det kun til en lur.
Vi har talt om, om vi skulle prøve at presse fire lure ind i løbet af dagen. Måske vil hun bare gerne stadigvæk sove fire gange på en dag? Måske skulle vi forsøge at vække hende klokken 06 hver morgen, og så tvinge hende til at starte dagen der (det er bare hårdt, når vi først går så sent i seng, og jeg er vågen for at amme om natten). Måske skal vi bare lære at leve med, at det er sådan hun er....
Jeg har prøvet at google lidt på, hvad der får børn til at gå i nattesøvn, men har ikke fundet noget. Jeg undrer mig bare sådan over, hvad der styrer, om man sover en lur eller går i et længere stræk.
Til august skal hun i institution, og vi skal begge arbejde, og det skulle bare så gerne være anderledes til den tid, men lige nu har jeg svært ved at se, hvordan hun nogensinde skal acceptere at sove færre lure og gå tidligere i nattesøvn, som vi så gerne vil have.
Om aftenen kører fjernsynet ofte, men jeg synger også for hende og leger med hende, og hun ligger på sit tæppe på maven. Jeg har også prøvet nogle aftener at holde hende mere i ro, fordi jeg har haft en teori om, at der var for meget action om aftenen, men det virker tilsyneladende ikke. Hun falder ikke i søvn med flaske eller amning, og er bøvset af inden vi lægger hende. Hun falder i søvn i armene på en af os, men åbner oftest lige øjnene, når hun bliver lagt.
Hun er og har hele tiden været et meget roligt barn. Hun får skemad, flaske og bliver ammet, og hun er super-god til det hele. Hun er også ret stærk. Ligger gerne længe på maven og er begyndt at rejse sig op på alle fire.
Måske kan du ikke rigtig give os noget, der kan løse problemet - eller det problem, jeg synes, der er. Men hvis du har en ide om, hvorfor hun har det mønster med ikke at ville gå i nattesøvn før 23, og måske kan berolige mig med, at det nok skal ændre sig, så ville jeg faktisk også være rigtig glad for det.
Mange hilsner
Kathrine