Lang putning og flytte til eget værelse

5. januar 2019

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Lang putning og flytte til eget værelse

Kære Helen.

Først mange tak for dine tidligere gode råd omkring søvn!

Vores pige er nu knap 15 måneder. Det er lykkes at trappe ud af amningen på en god måde. Den sidste amning var i forbindelse med putning og det er snart 2 måneder siden at den stoppede - altså da vores datter var 13 måneder.

Det er også lykkes at få far på banen i forbindelse med putning, så det er rigtig godt.
Den første måned efter amningen stoppede gik putningen rigtig godt og hurtigt - ofte et kvarters tid. Herefter har det gået knap så godt, forstået på den måde at det tager meget lang tid at putte. Som regel en time.

Det virker til at vores datter har meget svært ved at falde til ro, give slip og lægge sig til at sove. Hun er heldigvis ikke ulykkelig, men sætter sig hele tiden op. Vi lægger hende roligt ned uden at sige noget. Hvis vi lader hende sidde op, begynder hun enten at lege eller brokke sig.

Så i en time lægger vi hende ned, beroliger måske med en sang ind i mellem hvis der er behov.

Vores pige sover i en tremmeseng med tre sider ved siden af vores seng. Vi prøver at ligge og være kedelige/rolige/lade som om vi sover, når vi ligger ved siden af sengen.
Vi har et fast putteritual med natmad, d-dråber, tandbørstning, ren ble, få sovepose på, få sut og nusseklud, blive lagt ned i sengen og derefter ligger mor/far ved siden af og synger de samme tre godnatsange. Efterfølgende er vi stille, lægger hende roligt ned når hun sætter sig op (hvilket hun ofte gør), synger igen hvis hun bliver urolig. Efter en time finder hun ro.

Vi vil naturligvis gerne prøve at få putningerne til at vare kortere end en time, så vi kan nå lidt voksentid om aftenen. Er det bare en periode det går over af sig selv eller er der noget vi kan gøre anderledes?

Det skal lige tilføjes at vi for to uger siden gik fra en til to lure, da vi ellers først kunne få hende til at sove ved 21/21.30 tiden, samt at hun ikke altid ville sove begge lure. Putningerne går ikke hurtigere nu, men vi kan dog starte tidligere, så hun ender med at sove ved 20 ...

Annonce

... tiden.

Rytmen i forhold til søvn er nu således; vågner ca kl. 7 (ind i mellem kl. 6) sover lur 11.30 (1,5-2,5 timer), bliver puttet kl 19 (sover kl. ca 20).

Efter vores pige kun sover en lur, virker hun småtræt fra ved 17 tiden. Vi har prøvet at putte før 19, men så vågner hun efter 1,5 time og tror at det var en lur. Man kan ikke få hende til at sove igen - det tager i hvert tilfælde et par timer. Vi har også prøvet at putte senere end 19, men umiddelbart uden effekt. Er putte tidspunktet rigtigt? Vi har prøvet at give hende bad om aftenen, men synes ikke at det havde en positiv effekt.

Hun sover ok i løbet af natten vågner nogle gange og skal have en sut, ofte kan hun selv finde en, da vi lægger mange omkring hende.

Nogle gange kommer hun over i vores seng og sover den sidste times tid. Hun er nem at putte til middagslur i barnevognen, både hjemme og i vuggestuen.

Det skal i øvrigt tilføjes at hun spiser rigtig godt, både hovedmåltider og mellemmåltider. Hun er glad, nysgerrig og trives i vuggestuen. Hun er dog lidt omklamrende i denne periode og vil f. eks helst have vi sidder med hende på gulvet og leger, så hun har styr på os. Hun vil også ofte løftes op. Vi giver hende selvfølgelig den tryghed og nærhed hun har brug for. Kan denne periode hænge sammen med udfordringerne putningerne? Hun tog sit første skridt for 1,5 måned siden og går nu stabilt, således at hun ikke rigtig kravler længere.

Derudover vil meget gerne snart have hende ind på eget værelse, så vi ikke forstyrre hinanden om natten. Men er det dumt nu hvor vi kæmper med putningerne?
Det er en anden seng hun skal sove i i sit værelse, som ikke kan komme ind i soveværelset. Derudover kan vi jo heller ikke ligge på samme måde når vi putter, da vi pt. ligger ved siden af på vores seng i soveværelset. Når hun flytter ind på sit værelse kan vi sidde ved siden af i en stol. Er der noget vi kan gøre for at lette overgangen? Og er det bedst at vente?

På forhånd mange tak for dine brugbare råd!

Mange hilsner
Forældrene til en skøn pige

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor