Brev:
Lang putning og flytte til eget værelse
5. januar 2019
Alder:
15 mdr.
Lang putning og flytte til eget værelse
Kære Helen.
Først mange tak for dine tidligere gode råd omkring søvn!
Vores pige er nu knap 15 måneder. Det er lykkes at trappe ud af amningen på en god måde. Den sidste amning var i forbindelse med putning og det er snart 2 måneder siden at den stoppede - altså da vores datter var 13 måneder.
Det er også lykkes at få far på banen i forbindelse med putning, så det er rigtig godt.
Den første måned efter amningen stoppede gik putningen rigtig godt og hurtigt - ofte et kvarters tid. Herefter har det gået knap så godt, forstået på den måde at det tager meget lang tid at putte. Som regel en time.
Det virker til at vores datter har meget svært ved at falde til ro, give slip og lægge sig til at sove. Hun er heldigvis ikke ulykkelig, men sætter sig hele tiden op. Vi lægger hende roligt ned uden at sige noget. Hvis vi lader hende sidde op, begynder hun enten at lege eller brokke sig.
Så i en time lægger vi hende ned, beroliger måske med en sang ind i mellem hvis der er behov.
Vores pige sover i en tremmeseng med tre sider ved siden af vores seng. Vi prøver at ligge og være kedelige/rolige/lade som om vi sover, når vi ligger ved siden af sengen.
Vi har et fast putteritual med natmad, d-dråber, tandbørstning, ren ble, få sovepose på, få sut og nusseklud, blive lagt ned i sengen og derefter ligger mor/far ved siden af og synger de samme tre godnatsange. Efterfølgende er vi stille, lægger hende roligt ned når hun sætter sig op (hvilket hun ofte gør), synger igen hvis hun bliver urolig. Efter en time finder hun ro.
Vi vil naturligvis gerne prøve at få putningerne til at vare kortere end en time, så vi kan nå lidt voksentid om aftenen. Er det bare en periode det går over af sig selv eller er der noget vi kan gøre anderledes?
Det skal lige tilføjes at vi for to uger siden gik fra en til to lure, da vi ellers først kunne få hende til at sove ved 21/21.30 tiden, samt at hun ikke altid ville sove begge lure. Putningerne går ikke hurtigere nu, men vi kan dog starte tidligere, så hun ender med at sove ved 20 tiden.
Rytmen i forhold til søvn er nu således; vågner ca kl. 7 (ind i mellem kl. 6) sover lur 11.30 (1,5-2,5 timer), bliver puttet kl 19 (sover kl. ca 20).
Efter vores pige kun sover en lur, virker hun småtræt fra ved 17 tiden. Vi har prøvet at putte før 19, men så vågner hun efter 1,5 time og tror at det var en lur. Man kan ikke få hende til at sove igen - det tager i hvert tilfælde et par timer. Vi har også prøvet at putte senere end 19, men umiddelbart uden effekt. Er putte tidspunktet rigtigt? Vi har prøvet at give hende bad om aftenen, men synes ikke at det havde en positiv effekt.
Hun sover ok i løbet af natten vågner nogle gange og skal have en sut, ofte kan hun selv finde en, da vi lægger mange omkring hende.
Nogle gange kommer hun over i vores seng og sover den sidste times tid. Hun er nem at putte til middagslur i barnevognen, både hjemme og i vuggestuen.
Det skal i øvrigt tilføjes at hun spiser rigtig godt, både hovedmåltider og mellemmåltider. Hun er glad, nysgerrig og trives i vuggestuen. Hun er dog lidt omklamrende i denne periode og vil f. eks helst have vi sidder med hende på gulvet og leger, så hun har styr på os. Hun vil også ofte løftes op. Vi giver hende selvfølgelig den tryghed og nærhed hun har brug for. Kan denne periode hænge sammen med udfordringerne putningerne? Hun tog sit første skridt for 1,5 måned siden og går nu stabilt, således at hun ikke rigtig kravler længere.
Derudover vil meget gerne snart have hende ind på eget værelse, så vi ikke forstyrre hinanden om natten. Men er det dumt nu hvor vi kæmper med putningerne?
Det er en anden seng hun skal sove i i sit værelse, som ikke kan komme ind i soveværelset. Derudover kan vi jo heller ikke ligge på samme måde når vi putter, da vi pt. ligger ved siden af på vores seng i soveværelset. Når hun flytter ind på sit værelse kan vi sidde ved siden af i en stol. Er der noget vi kan gøre for at lette overgangen? Og er det bedst at vente?
På forhånd mange tak for dine brugbare råd!
Mange hilsner
Forældrene til en skøn pige