Svær at putte i ferier

22. december 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Svær at putte i ferier

Hej Helen

Min datter på 2 år og 2 mdr har altid sovet eksemplarisk natten lang og er ret nem at putte. Men så snart vi afviger fra hverdagen, synes hun at blive sværere at putte. Det skete i sommerferien, og nu viser det samme sig her i julen. Hun vil pludselig ikke ned i sengen, og finder på alverdens undskyldninger... Jeg har tabt min sut, jeg vil have den bog der ligger inde i stuen, mormor skal putte mig i stedet, jeg har slået min finger, osv osv.

Det skal siges, at det er når vi ikke er hjemme hos os selv. På de sidste fire dage har hun sovet både hos min farmor og nu hos min mor, og putningen er bare blevet værre og værre. Den første aften gik det nemt, men i dag tog det over to timer, hvilket er meget unormalt for hende.

Er det fordi at vi ikke er i de samme trygge rammer, og hverdagen jo ikke er helt den samme, som når hun derhjemme til daglig skal op og i vuggestue osv? Over sådan en jul er der jo også bedsteforældre, som hun så også pludselig vil puttes af, og hun finder på alverdens ting under putningen i stedet for bare at gå med til at blive puttet.

Hvordan sørger vi for at hun ikke ...

Annonce

... overtager styringen helt på det her, og hvordan undgår vi, at hele juleferien skal gå med maraton-putninger? Vi prøver at gøre som derhjemme. Læse et par bøger, få lidt vand, så op i sengen og få sunget et par sange, og så går vi ud. Men nu er forskellen bare, at hun ikke vil have vi går, og så begynder alle de mærkelige påfund. Det virker ikke som om hun er decideret utryg, det virker mere som om at hun bare hellere vil ind i stuen og være med. Det skal siges at hun taler flot af sin alder og derfor nemt kan give udtryk for sine behov. Det er bare svært at foregå, hvorfor dælen hun pludselig opfører sig sådan, så måske du kan gøre os lidt klogere? Og vi begynder også altid først putningen, når hun tydeligt er træt.

Vi er jo lidt bange for at hun vil tage nogle af de dårlige vaner med hjem efter juleferien. Selvom vi også godt kan huske at det ikke var tilfældet i sommer. Der blev det hurtigt normalt igen, da hverdagen startede. Så vi ved jo også godt at det nok er det samme denne gang. Det er bare så hårdt, når man står på 2. time med et ustyrligt barn, og man selv er kørt i sænk.

God jul fra en halvtræt mor :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor