Brev:
Svær at putte i ferier
22. december 2018
Alder:
2 år, 2 mdr.
Svær at putte i ferier
Hej Helen
Min datter på 2 år og 2 mdr har altid sovet eksemplarisk natten lang og er ret nem at putte. Men så snart vi afviger fra hverdagen, synes hun at blive sværere at putte. Det skete i sommerferien, og nu viser det samme sig her i julen. Hun vil pludselig ikke ned i sengen, og finder på alverdens undskyldninger... Jeg har tabt min sut, jeg vil have den bog der ligger inde i stuen, mormor skal putte mig i stedet, jeg har slået min finger, osv osv.
Det skal siges, at det er når vi ikke er hjemme hos os selv. På de sidste fire dage har hun sovet både hos min farmor og nu hos min mor, og putningen er bare blevet værre og værre. Den første aften gik det nemt, men i dag tog det over to timer, hvilket er meget unormalt for hende.
Er det fordi at vi ikke er i de samme trygge rammer, og hverdagen jo ikke er helt den samme, som når hun derhjemme til daglig skal op og i vuggestue osv? Over sådan en jul er der jo også bedsteforældre, som hun så også pludselig vil puttes af, og hun finder på alverdens ting under putningen i stedet for bare at gå med til at blive puttet.
Hvordan sørger vi for at hun ikke overtager styringen helt på det her, og hvordan undgår vi, at hele juleferien skal gå med maraton-putninger? Vi prøver at gøre som derhjemme. Læse et par bøger, få lidt vand, så op i sengen og få sunget et par sange, og så går vi ud. Men nu er forskellen bare, at hun ikke vil have vi går, og så begynder alle de mærkelige påfund. Det virker ikke som om hun er decideret utryg, det virker mere som om at hun bare hellere vil ind i stuen og være med. Det skal siges at hun taler flot af sin alder og derfor nemt kan give udtryk for sine behov. Det er bare svært at foregå, hvorfor dælen hun pludselig opfører sig sådan, så måske du kan gøre os lidt klogere? Og vi begynder også altid først putningen, når hun tydeligt er træt.
Vi er jo lidt bange for at hun vil tage nogle af de dårlige vaner med hjem efter juleferien. Selvom vi også godt kan huske at det ikke var tilfældet i sommer. Der blev det hurtigt normalt igen, da hverdagen startede. Så vi ved jo også godt at det nok er det samme denne gang. Det er bare så hårdt, når man står på 2. time med et ustyrligt barn, og man selv er kørt i sænk.
God jul fra en halvtræt mor :)