Brev:
Selv falde i søvn - 14 mdr.
4. december 2018
Alder:
14 mdr.
Selv falde i søvn - 14 mdr.
Kære Helen,
Jeg har et umiddelbart simpelt spørgsmål at stille - hvornår er børn udviklingsmæssigt klar til selv at kunne falde i søvn i deres seng om aftenen uden tilstedeværelse af mor eller far?
Jeg ved naturligvis godt det ikke er helt simpelt, da børns behov er så forskellige, men herhjemme diskuterer vi lidt frem og tilbage om vores søn på 14 måneder burde kunne falde i søvn uden vi har en hånd på ham..
Egentlig er selve puttescenariet rimelig problemfrit herhjemme, da det ofte ikke tager mere end 10 minutter at putte ved at sidde på en stol hos ham og holde en hånd på hoften til han sover. Problemet er om natten, hvor han ofte kan være mere eller mindre vågen en time i forbindelse med han vågner midt på natten. Lige så snart man slipper hånden vågner han og rejser sig i sengen. Min mand mener, at hvis Milo om aftenen falder i søvn uden vores tilstedeværelse er der måske en chance for, at vi om natten bare kan gå ind lægge Milo ned i sin seng igen når han vågner og har rejst sig, gå fra værelset og så sover han uden vi skal sidde bøjet ind over sengen halve og hele timer. Det ville jo også være dejligt, men det mener jeg jo ikke der er nogen garanti for sker og samtidig er jeg bange for at ‘starte for tidligt’ med at øve Milo selv falder i søvn og således risikere at ødelægge en ellers god og hurtig putterutine og jeg frygter yderligere at Milo så evt. begynder at føle sig utryg ved sin seng.
Så jeg søger et lille fingerpeg om, hvornår et lille barn almindeligvis udviklingsmæssigt vil være klar til selv at kunne finde ro i sin seng og ikke føler sig forladt ved at vi forlader ham alene i rummet.
Venlig hilsen
Milos mor