Selv falde i søvn - 14 mdr.

4. december 2018

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Selv falde i søvn - 14 mdr.

Kære Helen,

Jeg har et umiddelbart simpelt spørgsmål at stille - hvornår er børn udviklingsmæssigt klar til selv at kunne falde i søvn i deres seng om aftenen uden tilstedeværelse af mor eller far?

Jeg ved naturligvis godt det ikke er helt simpelt, da børns behov er så forskellige, men herhjemme diskuterer vi lidt frem og tilbage om vores søn på 14 måneder burde kunne falde i søvn uden vi har en hånd på ham..

Egentlig er selve puttescenariet rimelig problemfrit herhjemme, da det ofte ikke tager mere end 10 minutter at putte ved at sidde på en stol hos ham og holde en hånd på hoften til han sover. Problemet er om natten, hvor han ofte kan være mere eller mindre vågen en time i forbindelse med han vågner midt på natten. Lige så snart man slipper hånden vågner han og rejser sig i sengen. Min mand mener, at hvis Milo ...

Annonce

... om aftenen falder i søvn uden vores tilstedeværelse er der måske en chance for, at vi om natten bare kan gå ind lægge Milo ned i sin seng igen når han vågner og har rejst sig, gå fra værelset og så sover han uden vi skal sidde bøjet ind over sengen halve og hele timer. Det ville jo også være dejligt, men det mener jeg jo ikke der er nogen garanti for sker og samtidig er jeg bange for at ‘starte for tidligt’ med at øve Milo selv falder i søvn og således risikere at ødelægge en ellers god og hurtig putterutine og jeg frygter yderligere at Milo så evt. begynder at føle sig utryg ved sin seng.

Så jeg søger et lille fingerpeg om, hvornår et lille barn almindeligvis udviklingsmæssigt vil være klar til selv at kunne finde ro i sin seng og ikke føler sig forladt ved at vi forlader ham alene i rummet.

Venlig hilsen
Milos mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre