Brev:
2,4 år trivsel og søvn
25. november 2018
Alder:
2 år, 4 mdr.
2,4 år trivsel og søvn
Hej Helen
Jeg skrev sidst til dig i januar måned ang. vores søn og hans søvnmønster. Siden da er der sket meget - han har sovet på eget værelse siden slut januar, amningen til nat/i løbet af natten er stoppet og far har overtaget putningen. Så langt så godt!
Alligevel har vi brug for lidt inputs vedr. vores nuværende situation.
Amningen fortsatte indtil august måned. Det var kun som en del af putte-ritualet, og han er ikke blevet blevet ammet om natten siden han kom ind på eget værelse. Søvnen blev hurtigt bedre og han kan nu godt sove en helt nat. Som oftest vågner han dog ml. 1-3 gange om natten (sover fra ca. 19.30-04.30 - 1-1,5 times lur i vuggestuen).
Jeg havde dog ikke forudset at ammestoppet ville medføre en ny udfordring..
Han begyndte kort efter ammestoppet at sutte på mig. På brystkassen, armen, maven. Som oftest om morgenen, efter vuggestue, når han blev/bliver ked af det, om aftenen. Pt. er det meget udtalt og sugemærkerne på krop er svære at skjule. Jeg har forsøgt at sige nej, distrahere ham med noget andet, og ja, så har han også fået lov. Han bliver selvfølgelig frustreret over både at få ja og nej til det, og det er jo heller ikke hensigtmæssigt. Han har fået en bamse som han nogle gange gerne vil have, men det lykkes ikke altid. Hvordan kan vi bedst mulig afvænne ham fra det?
Med til det hele hører at der er sket en del omvæltninger i vores liv. Vi er flyttet og han er begyndt i en ny institution (august). Vi er slet ikke i tvivl om at det har haft stor indflydelse på ham og det har ikke været helt nemt. Udover nogle til tider svære dage i vuggestuen, kommer det til udtryk herhjemme ved at han søger mig ekstremt meget. Han kan blive ked af det bare jeg går på toilettet.
Hans opvågninger om natten kan være meget voldsomme. Det er som oftest far der går ind til ham og han kan være meget svær at trøste. Skriger, slår, sparker og græder helt panisk. Han får selvfølgelig kram, sang og al den nærvær far kan give ham, men det er svært for både far at stå i og mig at lytte på. Hvis jeg går ind til ham vil han vugges i mine arme, sutte på mig og jeg får ofte også samme reaktion. Vi kan tit se en sammenhæng mellem en nat med voldsomme opvågninger/svær dag i vuggestuen.
Hvordan hjælper vi ham bedst muligt? Det blev en længere smøre, men jeg håber det er nogenlunde overskueligt. På forhånd mange tak.
Med venlig hilsen :)