2,4 år trivsel og søvn

25. november 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

2,4 år trivsel og søvn

Hej Helen

Jeg skrev sidst til dig i januar måned ang. vores søn og hans søvnmønster. Siden da er der sket meget - han har sovet på eget værelse siden slut januar, amningen til nat/i løbet af natten er stoppet og far har overtaget putningen. Så langt så godt!
Alligevel har vi brug for lidt inputs vedr. vores nuværende situation.

Amningen fortsatte indtil august måned. Det var kun som en del af putte-ritualet, og han er ikke blevet blevet ammet om natten siden han kom ind på eget værelse. Søvnen blev hurtigt bedre og han kan nu godt sove en helt nat. Som oftest vågner han dog ml. 1-3 gange om natten (sover fra ca. 19.30-04.30 - 1-1,5 times lur i vuggestuen).
Jeg havde dog ikke forudset at ammestoppet ville medføre en ny udfordring..

Han begyndte kort efter ammestoppet at sutte på mig. På brystkassen, armen, maven. Som oftest om morgenen, efter vuggestue, når han blev/bliver ked af det, om aftenen. Pt. er det meget udtalt og sugemærkerne på krop er svære at skjule. Jeg har forsøgt at sige nej, distrahere ham med noget andet, og ja, så har han også fået lov. Han bliver selvfølgelig frustreret over både at få ja og nej til det, og det er jo heller ikke hensigtmæssigt. ...

Annonce

... Han har fået en bamse som han nogle gange gerne vil have, men det lykkes ikke altid. Hvordan kan vi bedst mulig afvænne ham fra det?

Med til det hele hører at der er sket en del omvæltninger i vores liv. Vi er flyttet og han er begyndt i en ny institution (august). Vi er slet ikke i tvivl om at det har haft stor indflydelse på ham og det har ikke været helt nemt. Udover nogle til tider svære dage i vuggestuen, kommer det til udtryk herhjemme ved at han søger mig ekstremt meget. Han kan blive ked af det bare jeg går på toilettet.

Hans opvågninger om natten kan være meget voldsomme. Det er som oftest far der går ind til ham og han kan være meget svær at trøste. Skriger, slår, sparker og græder helt panisk. Han får selvfølgelig kram, sang og al den nærvær far kan give ham, men det er svært for både far at stå i og mig at lytte på. Hvis jeg går ind til ham vil han vugges i mine arme, sutte på mig og jeg får ofte også samme reaktion. Vi kan tit se en sammenhæng mellem en nat med voldsomme opvågninger/svær dag i vuggestuen.

Hvordan hjælper vi ham bedst muligt? Det blev en længere smøre, men jeg håber det er nogenlunde overskueligt. På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor