Sengetid er en kamp

13. november 2018

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Sengetid er en kamp

Hej Helen.

Så blev det min tur til at måtte skrive til dig. Tak for en fin brevkasse!

Vores søn på 19 mdr. er en skøn, glad og udadvendt dreng. Sengetid er dog en kamp, og det vil jeg (og min mand) utrolig gerne have gjort noget ved, så vi kan få lidt aften sammen igen. Når jeg tænker tilbage, synes jeg aldrig, at det har været let. Lad mig med det samme sige, at strygemetoden desværre ikke virker her. Han smutter ud af sengen, hvis der sker det mindste spændende og vil hjælpe til.

Lidt baggrund og info:

Alenebarn, er blevet ammet ind til 18 mdr. De sidste 4 mdr. dog kun inden sengetid. Har været MEGET glad for bryst. Jeg er så heldig, at jeg går hjemme sammen med min søn.

En typisk dag: Oscar vågner omkring kl.7-7.30. Vi hygger med morgenmad, leger lidt, bliver vasket/bad, kommer i tøjet, og tager så til for eksempel babygym (sange og leg), storytime på biblioteket eller legeaftale. Snack i løbet af formiddagen.

Derefter tager vi hjem og spiser frokost. Bagefter går vi en tur, hvor Oscar falder i søvn og tager sin lur i barnevognen udenfor. Den varer typisk halvanden til 2 timer. Efter lur får han eftermiddagsmad, og vi går ud og leger. For eksempel med de andre børn på vejen eller i parken og på legepladserne. Den kan også stå på ærinder. Kl.17.30-18 spiser vi aftensmad, leger/hygger lidt, og så gør vi klar til at komme i seng 19.30. Bad inden sengetid sker nogle gange, men det fungerer bedre for os om formiddagen. Det virker til, at han får en "second wind" af det.

Aftenrutine: Daddy børster tænder, Oscar kommer i nattøj, Daddy læser godnathistorie(r), og jeg synger godnatsang(e). Han er blevet lidt vild med at se et par børnesange på Youtube i sengen. Nok ikke så smart, men men.

Det er så herefter, at det lange træk kommer, og han har en vilje og til tider et temperament af den anden verden. Det tager typisk en time ...

Annonce

... til halvanden at putte ham. Derudover vågner han typisk igen indenfor 1 time. Her kan jeg for det meste hurtigt få ham til igen at sove videre, men der går ikke mere end maks. et par timer, før han igen vågner - altid grædende. Sådan fortsætter det, indtil han kommer ind til os.

Vi har hyggenatlamper, jeg taler med ham om dagen, der nu går på hæld, nynner, "shhh'er, aer osv. Nogle gange er han rolig nok, men ofte græder/skriger han og roder rundt i sengen plus prøver at kravle ud. Vi har aldrig ladet ham græde ud, hvilket desværre ellers er ganske populært herovre. Dog har vi tidligere forsøgt at sige godnat, gå ud og vente nogle minutter, før vi kom ind igen. Han har grædt og grædt.

Han sov i vores soveværelse til 1 år (anbefalet herovre). Jeg lagde ham praktisk talt altid tilbage i egen seng efter amning om natten. Har altid vågnet flere gange i løbet af natten og endnu ikke sovet helt igennem. 1-2 x har han sovet 6-7 timer i træk i egen seng, men når han sover hos os er det ingen problem at sove igennem.

Vi har taget gitter af hans seng, da han aldrig har brudt sig om det, men det betyder også, at han nemt kan kravle ud af sin seng. Og det er selvom han er træt, gnider øjne og gaber. Han vil ikke rigtig overgive sig til søvnen. Han falder aldrig i søvn alene. Jeg er der altid, og han tager min arm og lægger den over sig, plus han elsker at putte i ske. Hvis han nogle gange sover i vores seng fra starten, lægger han sig oftest blot ned og sover nemt og hurtigt. Det er i eget værelse (lige ved siden af vores), at den er "gal". Vores børnelæge her kalder ham en "contact sleeper". Han skal altså helst kunne mærke, at vi er der.

Det blev en lang smøre. Jeg håber, at du kan hjælpe. Især da vi meget snart tager hjem til Danmark til Jul, og jeg vil utrolig gerne have, at aftenerne bliver lidt lettere.

Mange tak!

Venlig hilsen,
Oscars mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder