Brev:
Sengetid er en kamp
13. november 2018
Alder:
19 mdr.
Sengetid er en kamp
Hej Helen.
Så blev det min tur til at måtte skrive til dig. Tak for en fin brevkasse!
Vores søn på 19 mdr. er en skøn, glad og udadvendt dreng. Sengetid er dog en kamp, og det vil jeg (og min mand) utrolig gerne have gjort noget ved, så vi kan få lidt aften sammen igen. Når jeg tænker tilbage, synes jeg aldrig, at det har været let. Lad mig med det samme sige, at strygemetoden desværre ikke virker her. Han smutter ud af sengen, hvis der sker det mindste spændende og vil hjælpe til.
Lidt baggrund og info:
Alenebarn, er blevet ammet ind til 18 mdr. De sidste 4 mdr. dog kun inden sengetid. Har været MEGET glad for bryst. Jeg er så heldig, at jeg går hjemme sammen med min søn.
En typisk dag: Oscar vågner omkring kl.7-7.30. Vi hygger med morgenmad, leger lidt, bliver vasket/bad, kommer i tøjet, og tager så til for eksempel babygym (sange og leg), storytime på biblioteket eller legeaftale. Snack i løbet af formiddagen.
Derefter tager vi hjem og spiser frokost. Bagefter går vi en tur, hvor Oscar falder i søvn og tager sin lur i barnevognen udenfor. Den varer typisk halvanden til 2 timer. Efter lur får han eftermiddagsmad, og vi går ud og leger. For eksempel med de andre børn på vejen eller i parken og på legepladserne. Den kan også stå på ærinder. Kl.17.30-18 spiser vi aftensmad, leger/hygger lidt, og så gør vi klar til at komme i seng 19.30. Bad inden sengetid sker nogle gange, men det fungerer bedre for os om formiddagen. Det virker til, at han får en "second wind" af det.
Aftenrutine: Daddy børster tænder, Oscar kommer i nattøj, Daddy læser godnathistorie(r), og jeg synger godnatsang(e). Han er blevet lidt vild med at se et par børnesange på Youtube i sengen. Nok ikke så smart, men men.
Det er så herefter, at det lange træk kommer, og han har en vilje og til tider et temperament af den anden verden. Det tager typisk en time til halvanden at putte ham. Derudover vågner han typisk igen indenfor 1 time. Her kan jeg for det meste hurtigt få ham til igen at sove videre, men der går ikke mere end maks. et par timer, før han igen vågner - altid grædende. Sådan fortsætter det, indtil han kommer ind til os.
Vi har hyggenatlamper, jeg taler med ham om dagen, der nu går på hæld, nynner, "shhh'er, aer osv. Nogle gange er han rolig nok, men ofte græder/skriger han og roder rundt i sengen plus prøver at kravle ud. Vi har aldrig ladet ham græde ud, hvilket desværre ellers er ganske populært herovre. Dog har vi tidligere forsøgt at sige godnat, gå ud og vente nogle minutter, før vi kom ind igen. Han har grædt og grædt.
Han sov i vores soveværelse til 1 år (anbefalet herovre). Jeg lagde ham praktisk talt altid tilbage i egen seng efter amning om natten. Har altid vågnet flere gange i løbet af natten og endnu ikke sovet helt igennem. 1-2 x har han sovet 6-7 timer i træk i egen seng, men når han sover hos os er det ingen problem at sove igennem.
Vi har taget gitter af hans seng, da han aldrig har brudt sig om det, men det betyder også, at han nemt kan kravle ud af sin seng. Og det er selvom han er træt, gnider øjne og gaber. Han vil ikke rigtig overgive sig til søvnen. Han falder aldrig i søvn alene. Jeg er der altid, og han tager min arm og lægger den over sig, plus han elsker at putte i ske. Hvis han nogle gange sover i vores seng fra starten, lægger han sig oftest blot ned og sover nemt og hurtigt. Det er i eget værelse (lige ved siden af vores), at den er "gal". Vores børnelæge her kalder ham en "contact sleeper". Han skal altså helst kunne mærke, at vi er der.
Det blev en lang smøre. Jeg håber, at du kan hjælpe. Især da vi meget snart tager hjem til Danmark til Jul, og jeg vil utrolig gerne have, at aftenerne bliver lidt lettere.
Mange tak!
Venlig hilsen,
Oscars mor