Søvn, eller mangel på samme!

13. november 2018

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Søvn, eller mangel på samme!

Kære Helen, så er jeg tilbage igen.

Først, 1000 tak for dit svar ang. vores mellemste. Vi havde allerede selv fået en tid i familiehuset på eget initiativ. Den nåede vi dog at aflyse da vi selv formåede at få hende på rette køl igen. Nu er hun sig selv igen, er glad og i trivsel.

Denne gang skriver jeg med spørgsmål i forhold til mindste manden.
Vores søn er nu 10 mdr. Han er en glad, aktiv og kvik dreng.
Han spiser godt, kravler lystigt, rejser sig op af al ting og går langs med møblerne. Han er enddog begyndt at tale en smule. Så der er fart over feltet i det lille hjem. Men, men, men... banditten vil ikke sove om natten, og når han endelig falder i søvn, er søvnen meget urolig. Nogle gange endda med opvågninger der varer i flere timer.

Tidligere er han faldet i søvn ved brystet, eller blevet lullet i søvn. Brystet virker ikke længere, og han kæmper i mod og råber/ skriger, hvis vi prøver at lulle ham. Derfor tænkte vi, at nu var det tid, at lærer at falde i søvn i egen seng. Dette gør vi ved at jeg ammer, synger en sang, fortæller at nu skal han sove, og at det er dejligt at blive puttet, kysser ham og lægger ham i sengen. Her startet så showet. Ligegyldigt hvor træt han er, karter han rundt, rejser sig, griner og hopper. Jeg prøver at bevare roen, beder ham lægge sig igen, hvilket selvfølgelig ikke sker. Ligger ham blidt ned, han protesterer og græder, rejser sig igen og forfra. Dette show ...

Annonce

... kan godt tage 40 min - 1 1/2 time ligegyldigt hvor træt han er. Dog er der skete forbedringer, og det er lykkes mig at putte på ca. 30 min. Han bliver meget ked undervejs, hvor jeg selvfølgelig tager ham op og luller/trøster for så at lægge ham igen når han er rolig. Til sidst falder han i søvn svøbt i dynen mens jeg luller/rokker ham i sengen.

Derfra er natten temmelig urolig, og hvis han først vågner helt, er jeg nødt til at stå op med ham i et par timer, inden han kan sove igen. Dette efter jeg har forsøgt at nusse i sengen, synge, lulle, amme, tage ham med over i vores seng, give ham noget at drikke mm. Intet hjælper før vi står op og starter forfra.

Jeg har forsøgt at lægge en stor hjemmelavet varmepude over ham, den har lidt effekt, da den fungere lidt som en tyngdedyne, og forhindrer ham i at karte rundt i sengen.

Lidt om døgnrytme.

5.30-6 Vågner og ammes
Ca. 6.30- 7 Morgenmad (bolle med ost og mælk af kop)
Ca. 8- ca. 10 formiddagslur
10.30 - 11 rugbrød med pålæg
Ca. 12-14. Middagslur
14.30 grød med frugt/ knækbrød
Ca. 16- 16.30/17 ammes og eftermiddagslur
Ca. 18 aftensmad (familiens mad)
Ca. 19.30/20 ammes og puttes

Ammes måske 1 enkelt han i løbet af natten, men helst ikke.

Jeg kan snart ikke hænge sammen mere, og bliver voldsomt frustreret på ham i løbet af natten. Mest fordi jeg jo også gerne skulle have overskud til de 2 store.

Glæder mig til dit input
En træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to