Søvn og eget værelse - 5 mdr.

12. november 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Søvn og eget værelse - 5 mdr.

Kære Helen

Tusind tak for dine svar. Vi vil forsøge os med at forlænge middagsluren vha. dine råd :)

Jeg har et par andre spørgsmål vedrørende søvn.
Vi flytter fra lejlighed til hus i den kommende weekend og havde i den forbindelse planer om at flytte vores søn på eget værelse. Vi synes, at det virker naturligt, når vi nu flytter og kan også mærke, at både han og vi er ved at være klar til det. Han bliver tydeligt urolig, når vi går i seng om aftenen og sover bedst i fuldkommem ro. Nu er vi dog pludselig blevet i tvivl, om det er et dårligt tidspunkt med alt det nye, der i forvejen sker omkring ham? Det ville selvfølgelig være med hans vante seng, dyne og nusseklud, men alligevel? Værelset er lige på den anden side af væggen, så han kommer til at ligge tæt på os.

Det skal siges, at vi oplever, at vores søn generelt er meget tryg i forhold til at falde i søvn selv. Vi har et fast putteritual med amning og dernæst godnatsang, kys og schh-lyde i måske 2-5 minutter. Typisk falder han i søvn med det samme. Om dagen er ritualet noget lignende, og hvis han ikke falder i søvn med samme, så går jeg ...

Annonce

... ofte væk et par minutter for at give ham fred og ro, hvorefter jeg vender tilbage, indtil han er faldet i søvn. Det er han oftest allerede første eller anden gang. Han bliver nærmest aldrig ked af det, når han bliver lagt, men ligger højest og kigger.

Ofte opdager jeg heller ikke, at han er vågnet fra lur. Først når han ligger og pludrer eller når jeg kigger til ham, opdager jeg, at han er vågen. Så får jeg til gengæld et stort smil. Jeg kan godt være bekymret for, om han overhovedet vil sige til om natten, hvis han har brug for os. Måske er vi bare hurtige til at handle på den mindste lyd :)

Er det ok, som vi gør det? Er det ok at gå i sådanne situationer, eller bør vi blive til han sover i hans alder? Er der noget, vi skal være opmærksomme på i forbindelse med flytning til eget værelse? Og er det et dårligt tidspunkt i forbindelse med en flytning?
Det skal yderligere siges, at han stadig kun vender sig fra ryg til mave (hvilket han dog gør meget) og ikke helt har fundet fidusen i den anden vej. Vil det være et problem ift. ligge for sig selv?

På forhånd tak.

De bedste hilsner
Sarah

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor