Brev:
Søvn og eget værelse - 5 mdr.
12. november 2018
Alder:
5 mdr.
Søvn og eget værelse - 5 mdr.
Kære Helen
Tusind tak for dine svar. Vi vil forsøge os med at forlænge middagsluren vha. dine råd :)
Jeg har et par andre spørgsmål vedrørende søvn.
Vi flytter fra lejlighed til hus i den kommende weekend og havde i den forbindelse planer om at flytte vores søn på eget værelse. Vi synes, at det virker naturligt, når vi nu flytter og kan også mærke, at både han og vi er ved at være klar til det. Han bliver tydeligt urolig, når vi går i seng om aftenen og sover bedst i fuldkommem ro. Nu er vi dog pludselig blevet i tvivl, om det er et dårligt tidspunkt med alt det nye, der i forvejen sker omkring ham? Det ville selvfølgelig være med hans vante seng, dyne og nusseklud, men alligevel? Værelset er lige på den anden side af væggen, så han kommer til at ligge tæt på os.
Det skal siges, at vi oplever, at vores søn generelt er meget tryg i forhold til at falde i søvn selv. Vi har et fast putteritual med amning og dernæst godnatsang, kys og schh-lyde i måske 2-5 minutter. Typisk falder han i søvn med det samme. Om dagen er ritualet noget lignende, og hvis han ikke falder i søvn med samme, så går jeg ofte væk et par minutter for at give ham fred og ro, hvorefter jeg vender tilbage, indtil han er faldet i søvn. Det er han oftest allerede første eller anden gang. Han bliver nærmest aldrig ked af det, når han bliver lagt, men ligger højest og kigger.
Ofte opdager jeg heller ikke, at han er vågnet fra lur. Først når han ligger og pludrer eller når jeg kigger til ham, opdager jeg, at han er vågen. Så får jeg til gengæld et stort smil. Jeg kan godt være bekymret for, om han overhovedet vil sige til om natten, hvis han har brug for os. Måske er vi bare hurtige til at handle på den mindste lyd :)
Er det ok, som vi gør det? Er det ok at gå i sådanne situationer, eller bør vi blive til han sover i hans alder? Er der noget, vi skal være opmærksomme på i forbindelse med flytning til eget værelse? Og er det et dårligt tidspunkt i forbindelse med en flytning?
Det skal yderligere siges, at han stadig kun vender sig fra ryg til mave (hvilket han dog gør meget) og ikke helt har fundet fidusen i den anden vej. Vil det være et problem ift. ligge for sig selv?
På forhånd tak.
De bedste hilsner
Sarah