Urolig søvn og amme-afhængig

7. november 2018

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Urolig søvn og amme-afhængig

Kære Helen,

Nu bliver jeg simpelthen nødt til at tage kampen op og få etableret nogle gode soverutiner for min dejlige datter på 11 måneder. Alt for længe har både hun og jeg sovet dårligt og usammenhængende, og det slider i længden. Jeg er dog usikker på min strategi og vil derfor spørge dig til råds.

Jeg er fuld bevidst om, at jeg har givet min datter uhensigtmæssige søvnassociationer, idet hun er blevet afhængig af at blive ammet i søvn. Dette gælder også om dagen, når hun sover lure i min seng. Tremmesengen har altid stået klods op ad min, i en periode uden tremmer mellem vores senge, men det er yderst sjældent, at hun har fundet sig i, at blive lagt til af sove der. Og ja, så har jeg (desværre) givet efter og hun har vænnet sig til at sove ved siden af mig.

Siden hun lærte at kravle, har hun sovet meget uroligt. Hun vågner ca. hver time til halvanden fra hun bliver puttet ved 19-tiden. Jeg ved, at det er normalt at vågne mange gange om natten, men problemet er, at min datter ikke kan falde i søvn igen af sig selv, men skal ammes - eller dvs. blot bruge mig som sut.

Lige siden 3 måneders alderen har søvnen været et emne. Fra den ene dag til den anden, nægtede hun fx at sove i barnevognen og blev meget hidsig og ked af det lige så snart, hun blev lagt ned. Så efter mange mislykkede forsøg og bl.a. køb af en ny og større barnevogn, kilepude (børnelægen mente hun led af refluks og derfor skulle ligge eleveret) o.a. måtte jeg ty til bæreselen på vores gåture, når gråden ikke ville stoppe. Den sov hun til gengæld dejlig i, mave mod mave, men den bruger jeg ikke længere, da hun hun med sine 11 kg er blevet for tung, synes jeg.

Da hun kunne sidde selv, kunne jeg sætte hende med pude i ryggen i barnevognen og derefter lægge hende ned, når hun var soveklar. Og sådan fungerer det stadig, men det lykkes dog ikke altid at få hende til at sove, fordi hun protesterer og vil ikke give efter for søvnen, selvom hun er meget træt.

Hun har tidligere brugt sut, og det har været rart, når hun er vågnet om natten, at hun hurtigt kunne falde søvn igen med sutten. Men for tre måneder siden duede sutten ikke længere. Hun nægtede og kastede den væk. Og igen har jeg prøvet med adskillige sut-varianter, men hun er overhovedet ikke interesseret længere, for hun har jo "mor-sutten".

Jeg arbejder på, at få hende til at sove med en bestemt bamse, som hun ellers er rigtig glad for. Men de er ikke blevet sovekammerater endnu.

Som du ...

Annonce

... måske allerede har gættet, bor jeg alene med min datter. Hendes far kommer ca. tre gange om ugen i nogle timer, nogle gange halve dage, og det fungerer godt for os alle tre. Vores datter er rigtig glad for og tryg ved sin far, men når jeg er tilstede, er det kun mig der dur, når hun fx skal trøstes. Han har pt. aldrig været en del af putte-rutinen, men vil gerne støtte op om ændringen af sovevaner, men jeg ved ikke, hvordan jeg bedst bruger hans hjælp: Er det fx ham der i nogle sammenhængende dage skal stå for putningen? Eller er det bedst, at det er mig, da vi ikke bor sammen og han på længere sigt ikke kan stå for putningen på daglig basis?

Om en lille måned skal min datter starte i institution, og det kunne være en fordel, at hun allerede inden da har vænnet sig fra at blive ammet i dagtimerne OG kan sove selv uden stimuli.

Ellers er hun en glad, energisk og nysgerrig pige. Morsyg og sensitiv: reagerer meget på høje lyde og andre børns gråd, nye steder etc. - så hun har det bedst, når jeg er inden for rækkevide. Hendes appetit varierer fra dag til dag, men jeg ved, at hun vil spise mere, når amningen aftager.

Summa sumarum: Jeg ønsker altså, at hun ikke længere associerer søvn med amning og at trappe ud af amning, så jeg kun ammer 1-2 gange dagligt. Desuden ønsker jeg, at hun lærer at sove i egen seng (vi bor småt, så den står i mit soveværelse).

- Hvordan ændrer jeg bedst hendes sovevaner? Hun har grædt ustoppeligt de gange, jeg har forsøgt at nægte hende brystet og de gange jeg har lagt hende i sin egen seng. Jeg har sunget, aet, hvisket beroligende, men hun bliver bare mere og mere hidsig og ked af det. Jeg ved, at jeg skal være mere konsekvent, men det føles forkert når hun græder så voldsomt, og derfor tænker jeg, at der må være en bedre metode. Skal jeg fokusere på én ting ad gange og vente med at få hende til at sove i egen seng. Håber du har nogle gode råd.

Lige nu ser hendes dagsrytme nogenlunde sådan ud:

kl. 5.30: Vågner og får morgengrød (her er det aldrig lykkes mig at få hende til at sove igen)

kl 7.00 lur (sover maks 1 time)

kl. 8.00: Mere grød eller anden morgenmad

kl. 10.30: lur (kan sove 1-2 timer)

kl 12. Frokost

Her i mellem tilbydes hun frugtmos, frugt, brød el andet snacks-agtigt.

kl. 15 lur (ca. 1 time til halvanden - nogle dage springer hun denne lur over)

kl. 17.30 Aftensmad

kl. 19.00 Evt grød hvis hun ikke har spist så meget aftensmad.

De bedste hilsner
"Mor-sutten"

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland