Brev:
Urolig søvn og amme-afhængig
7. november 2018
Alder:
11 mdr.
Urolig søvn og amme-afhængig
Kære Helen,
Nu bliver jeg simpelthen nødt til at tage kampen op og få etableret nogle gode soverutiner for min dejlige datter på 11 måneder. Alt for længe har både hun og jeg sovet dårligt og usammenhængende, og det slider i længden. Jeg er dog usikker på min strategi og vil derfor spørge dig til råds.
Jeg er fuld bevidst om, at jeg har givet min datter uhensigtmæssige søvnassociationer, idet hun er blevet afhængig af at blive ammet i søvn. Dette gælder også om dagen, når hun sover lure i min seng. Tremmesengen har altid stået klods op ad min, i en periode uden tremmer mellem vores senge, men det er yderst sjældent, at hun har fundet sig i, at blive lagt til af sove der. Og ja, så har jeg (desværre) givet efter og hun har vænnet sig til at sove ved siden af mig.
Siden hun lærte at kravle, har hun sovet meget uroligt. Hun vågner ca. hver time til halvanden fra hun bliver puttet ved 19-tiden. Jeg ved, at det er normalt at vågne mange gange om natten, men problemet er, at min datter ikke kan falde i søvn igen af sig selv, men skal ammes - eller dvs. blot bruge mig som sut.
Lige siden 3 måneders alderen har søvnen været et emne. Fra den ene dag til den anden, nægtede hun fx at sove i barnevognen og blev meget hidsig og ked af det lige så snart, hun blev lagt ned. Så efter mange mislykkede forsøg og bl.a. køb af en ny og større barnevogn, kilepude (børnelægen mente hun led af refluks og derfor skulle ligge eleveret) o.a. måtte jeg ty til bæreselen på vores gåture, når gråden ikke ville stoppe. Den sov hun til gengæld dejlig i, mave mod mave, men den bruger jeg ikke længere, da hun hun med sine 11 kg er blevet for tung, synes jeg.
Da hun kunne sidde selv, kunne jeg sætte hende med pude i ryggen i barnevognen og derefter lægge hende ned, når hun var soveklar. Og sådan fungerer det stadig, men det lykkes dog ikke altid at få hende til at sove, fordi hun protesterer og vil ikke give efter for søvnen, selvom hun er meget træt.
Hun har tidligere brugt sut, og det har været rart, når hun er vågnet om natten, at hun hurtigt kunne falde søvn igen med sutten. Men for tre måneder siden duede sutten ikke længere. Hun nægtede og kastede den væk. Og igen har jeg prøvet med adskillige sut-varianter, men hun er overhovedet ikke interesseret længere, for hun har jo "mor-sutten".
Jeg arbejder på, at få hende til at sove med en bestemt bamse, som hun ellers er rigtig glad for. Men de er ikke blevet sovekammerater endnu.
Som du måske allerede har gættet, bor jeg alene med min datter. Hendes far kommer ca. tre gange om ugen i nogle timer, nogle gange halve dage, og det fungerer godt for os alle tre. Vores datter er rigtig glad for og tryg ved sin far, men når jeg er tilstede, er det kun mig der dur, når hun fx skal trøstes. Han har pt. aldrig været en del af putte-rutinen, men vil gerne støtte op om ændringen af sovevaner, men jeg ved ikke, hvordan jeg bedst bruger hans hjælp: Er det fx ham der i nogle sammenhængende dage skal stå for putningen? Eller er det bedst, at det er mig, da vi ikke bor sammen og han på længere sigt ikke kan stå for putningen på daglig basis?
Om en lille måned skal min datter starte i institution, og det kunne være en fordel, at hun allerede inden da har vænnet sig fra at blive ammet i dagtimerne OG kan sove selv uden stimuli.
Ellers er hun en glad, energisk og nysgerrig pige. Morsyg og sensitiv: reagerer meget på høje lyde og andre børns gråd, nye steder etc. - så hun har det bedst, når jeg er inden for rækkevide. Hendes appetit varierer fra dag til dag, men jeg ved, at hun vil spise mere, når amningen aftager.
Summa sumarum: Jeg ønsker altså, at hun ikke længere associerer søvn med amning og at trappe ud af amning, så jeg kun ammer 1-2 gange dagligt. Desuden ønsker jeg, at hun lærer at sove i egen seng (vi bor småt, så den står i mit soveværelse).
- Hvordan ændrer jeg bedst hendes sovevaner? Hun har grædt ustoppeligt de gange, jeg har forsøgt at nægte hende brystet og de gange jeg har lagt hende i sin egen seng. Jeg har sunget, aet, hvisket beroligende, men hun bliver bare mere og mere hidsig og ked af det. Jeg ved, at jeg skal være mere konsekvent, men det føles forkert når hun græder så voldsomt, og derfor tænker jeg, at der må være en bedre metode. Skal jeg fokusere på én ting ad gange og vente med at få hende til at sove i egen seng. Håber du har nogle gode råd.
Lige nu ser hendes dagsrytme nogenlunde sådan ud:
kl. 5.30: Vågner og får morgengrød (her er det aldrig lykkes mig at få hende til at sove igen)
kl 7.00 lur (sover maks 1 time)
kl. 8.00: Mere grød eller anden morgenmad
kl. 10.30: lur (kan sove 1-2 timer)
kl 12. Frokost
Her i mellem tilbydes hun frugtmos, frugt, brød el andet snacks-agtigt.
kl. 15 lur (ca. 1 time til halvanden - nogle dage springer hun denne lur over)
kl. 17.30 Aftensmad
kl. 19.00 Evt grød hvis hun ikke har spist så meget aftensmad.
De bedste hilsner
"Mor-sutten"