Brev:
Grød, modermælk og urolige nætter
6. november 2018
Alder:
7 mdr.
Grød, modermælk og urolige nætter
Hej Helen.
Jeg skriver til dig med to spørgsmål 1) omkring mængden af hhv modermælk og grød/mos og 2) fordi vi døjer med meget urolige nætter (måske endda det hænger sammen...?
Jeg er i tvivl om fordelingen af mos/grød og modermælk til min dreng på knap 7 måneder. Pt får han 3 måltider dagligt med grød eller grøntsagsmos og han spiser ca 1.5 dl af gangen. Samtidigt tilbydes han vand af kop, men jeg kan godt blive i tvivl hvor meget af vandet der rent faktisk havner i mavsen.
Jeg har forsøgt at give ham ristede rugbrødsbjælker, agurkeringe, melon- og blomme stykker mv men trods han ingen tænder har endnu, så får han lynhurtigt tygget et stykke af og kløjs i det, så vi har måtte droppe fingermaden helt desværre. Han ammes ret meget om natten, ca hver 2-2,5 time men om dagen vil han ikke rigtigt tage brystet. Jeg kan lige lokke ham til at amme 2-3 minutter inden vi står op om morgenen og 2-3 minutter når han vågner fra dagslurene men det er også det. Jeg er derfor i tvivl om han får nok mælk?
Det hænger måske sammen, for samtidigt kæmper vi med meget urolige nætter. Han vågner minimum en gang i timen og nogle gange oftere hvor han ligger og kaster sig fra side til side, forsøger at vende sig rundt på alle leder og kanter og klynker og knirker. Jeg tager ham ikke op, men giver ham sutten og stryger ham over panden og viser at jeg er der, ved at ae ham på maven og brystet. Det hjælper desværre bare sjældent og så ender jeg med at tage ham over i sengen hvor han ammes og falder til ro. Han er virkelig ivrig for at få fat i brystet, så jeg tænker at han er rigtig sulten og om natten spiser han også 5-6-7 minutter af gangen og tømmer brystet fuldstændig.
Efter amning lægger jeg ham tilbage i hans bedside crib, men der går ikke ret længe før han igen begynder at kaste sige fra side til side og klynke. Det er mest udtalt om natten men under dagslurene er han også meget urolig og har brug for at jeg hjælper ham videre i søvnen. Tit er det fordi han insisterer på at ligge på siden og sove, og når han ligger på siden, får han altid vendt sig rundt på maven og så vågner han helt forvirret og ked af det og har svært ved at komme tilbage på ryggen.
Som jeg også har skrevet til dig før, så bekymre det mig rigtig rigtig meget når han vender sig rundt. Jeg er ved at være lidt tyndslidt af aldrig at sove mere end en times tid sammenhængene og jeg tænker også at det er hårdt for ham at sove så utroligt hver nat.
Ellers er han en dreng i strålende trivsel, han vokser som han skal, han ruller og triller i alle retninger på legetæppet (og rundt på hele stuegulvet, det er imponerende hvor langt omkring de kan komme ved at trille og rulle :) og han har en masse fut i rumpetten og er fuld af glæde og smil og mega meget nysgerrighed.
Han bliver puttet mellem kl 19.30-20 og vi står op mellem kl 6.30-7. Om dagen sover han ofres kun to lure og de vare 1-1,5 timer hver især. Nogle dage, som idag, sover han kun 30 minutters dagslure men det er heldigvis sjældent, at det er så korte lure, og så bliver han selvfølgelig puttet tre gange på den dag.
Jeg håber at du kan hjælpe os videre til en bedre søvn :)
Kærlig hilsen
Baby A’s mor