Stadig desperat brug for hjælp til ekstremt dårlig søvn hos 14-måneder gammel dreng

5. november 2018

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Stadig desperat brug for hjælp til ekstremt dårlig søvn hos 14-måneder gammel dreng

Kære Helen

Min mand og jeg har brug for din hjælp igen. Jeg var den meget trætte mor, der for et par måneder siden skrev en mindre roman til dig om min anti-sovetryne af en søn og håbede at du havde sat dig med en god kop kaffe inden du gav dig i kast med den :) Jeg kan vist ikke love at skrive mindre denne gang, men vil forsøge at gøre brevet så overskueligt som muligt.

Sag: Vores nu 14-måneder gamle dreng sover stadig helt forfærdeligt om natten og vi aner ikke vores levende råd!

Nu og her:
14 måneder, 86 cm, cirka 13,5 kg, madglad. Får aftengrød, putteflaske på 180 ml og drømmemåltid på 120 ml ved 22.30-tiden. Bliver puttet omkring kl 20.00. og er flyttet på eget værelse her i efterårsferien.

Om dagen: Vidunderlig, glad, nem, fræk, nærværende, storpludrende, nysgerrig og stort set gående dreng. Han trives generelt i vuggestue, hvor han dog heller ikke sover superlænge. Max 1,5 time om formiddagen. Typisk skal han så have en powernap til hjemme om eftermiddagen.

Om natten: Vågner efter max to timer, får sin flaske og derefter er det on/off i timevis at han klynker, kalder, rejser sig, tumler rundt, bliver lagt, nusset og sssch’et på, kalder igen lidt efter osv. osv. og alt sammen lader til at være halvt i søvne. For tiden bliver vi nødt til at give op og tage ham med ind i vores seng skønt vi gerne ville lære ham den rutine at sove på eget værelse. I vores seng kan han sagtens finde på mosle og klynke videre, rejse sig og kravle rundt helt desorienteret. For tiden er det hele helt på hovedet, hvor han endelig sover roligt meget sent om natten og tidlig morgen og så p.g.a. den urolige nat sover han ALT for længe om morgenen, sommetider til kl 09+.

Mere vigtig info til dig, og som vi selv har med i alle overvejelser:

- Vi ved, at et stabilt dagsmønster med faste senge-, lur-spise- og stå-op-tider er medvirkende til en god nattesøvn, men det er SÅ svært med vores søn, fordi hans mønstre er så skiftende. Pludselig vil han kun sove smålure en dag på 40 minutter og det forrykker hele ’planen’. Eller pludselig tager det et ondt år at få ham til at sove om aftenen, så han har brug for at sove så meget desto mere om morgenen. Skal han evt, bare hives op hver dag på samme tidspunkt ligegyldigt hvordan han har sovet, så vi bibeholder rytmen?

Lige for tiden har vi det problem, at han først er træt ved 11-12-tiden om formiddagen (fordi han sover længe pga urolig nat), så sover han typisk 1,5 time og så er det jo lige lidt nok til en hel dag, men hvis han skal have en lur til (typisk ½ time), så ligger den alt for sent på dagen. (Vi husker at du sagde ingen søvn efter 16, men det er svært at holde), men hvis vi dropper eftermiddagsluren, har han kun fået 1,5 time den dag (nogle gange mindre), så det er lidt et dilemma.

Samtidig putter de ham også pænt sent i vuggestuen, så når vi henter ham og han har brug for en lur til så bliver meget sent og ofte efter 16, men han er ALT for træt til at holde sig vågen til sengetid.

Alt i alt føler vi meget, at den viden om vigtigheden af en fast rytme styrer og binder ALT i vores liv, men vi gør alt hvad vi kan, fordi vi så gerne så at han sov bedre. Så det er altid en stressfaktor.

- Du nævnte i dit forrige svar, at der typisk kommer en urolig periode i 13-15-månedersperioden og at ideen med at flytte på eget værelse på daværende tidspunkt (1 år gammel) var en god ide at få sat i værk. Det nåede vi imidlertid ikke og fik ham først på eget værelse, da han var omkring 13,5 måned. Det har været et hårdt, men ikke desto mindre interessant forløb:

Første nat var helt hat og briller, men anden nat SOV HAN I GENNEM fra cirka 23 efter drømmemåltidet og ...

Annonce

... til kl 07.00.

Det var jo helt fantastisk og ufatteligt. Næste nat var det samme, kun med lidt klynk kl 04.00, som hurtigt gik over igen. Vi var i den syvende himmel, MEN næste dag tog vi i sommerhus: nyt sted, samsovning i lille værelse og så var det noget møg med eget værelse, da vi kom hjem igen. Dernæst får han en led omgang halsbetændelse: hoste, 40 i feber og penicillin. Nu er han rask, men søvnen er rædselsfuld.

Skal nogle af disse faktorer (alder i måneder og sommerhus/sygdom) mon med det store billede?

Konkrete spørgsmål:

1) Hvordan får vi ham til at sove på sit eget værelse, et det mon overhovedet en god ide og i det hele taget er spørgsmålet stadig: Hvordan får vi ham til at sove i gennem og sove roligt og dejligt?

Du nævnte i dit forrige svar, at det lader til at vores søn ganske simpelt ikke har fået den erfaring at sove sammenhængende og at det vil være sværere og mere tidskrævende at lære ham det, men at det er muligt. Vi ville stadig enormt gerne bede om nogle (så vidt muligt) hands-on, konkrete teknikker til hvad man kan gøre for at lære ham det. Vi er på bar bund!

2) Er det ok og forsvarligt at lægge ham på eget værelse og holde fast i dette??
Jeg har en ret stærk og konstant angst, hvis essens nok allermest går på om vi ”gør nogle ting, der i længden er skadelige eller et svigt for ham skønt det var i den bedste mening vi gjorde det”. Jeg tror jeg har brug for en fagpersons ord på, at dét vi forsøger at gøre er okay og ikke skadeligt; at det IKKE er som den udskældte ’Cry it out’-metode, hvor barnet føler sig alene og forladt og til sidst vender sig ind i sig selv. Den metode og de konsekvenser den siges at have spøger hos mig helt vildt og jeg er rædselsslagen for at skabe de samme konsekvenser ved andre ting vi gør. Jeg vil ikke partout lægge ham på eget værelse, men det er jo noget vi forsøger, fordi han har sovet skidt siden han var tre måneder gammel og vi har på fornemmelsen, at vi forstyrrer ham, når vi ligger i samme rum.

Vi er der HVER gang han piver for at vise at han ikke er alene, men prøver bestemt og kærligt at fortælle ham, at det altså er her han skal sove.

Men hvordan kan man vide hvornår nok er nok? Hvornår er han for ked af det, så vi skal sige stop for dén nat og tage ham ind til os? Hvordan kan vi vide at det overhovedet vil lykkes? Jeg kan godt have min tvivl tit og har lyst til at kaste håndklædet i ringen. Vi synes balancen mellem at være konsekvente og ’lære’ ham ting og at være for hårde og evt. skadelige er meget svær.

Omvendt så lader det også til at han er MEGET vant til at vi kommer ved hans mindste vink eller piv. Kan det også blive for meget af det gode og at hans tillid til vores tilstedeværelse faktisk er blevet en lidt dårlig vane og noget, der reelt forstyrrer hans søvn?

3) Vi trapper så småt drømmemåltidet, som han får sent om aftenen ned. Vi er pt på 120 ml og snart på 90 ml. Når den er helt væk, ved jeg at han med garanti vil vågne mange, mange aftenener stadigvæk og blive rasende over at der ikke kommer mere mælk.
Er det så her, at det er ok at være fast og sige nej og nægte at give ham flasken ligegyldigt hvor rasende og grædefærdig han er? Igen har jeg vist brug for en forvisning om at dette ’nej’ måske nok er surt for ham, men at det ikke er et svigt à la ”mor lytter ikke, når jeg siger hvad jeg har brug for.”

Så, kære Helen - kan du hjælpe os? Vi har nok bare brug for endnu flere gode råd fra dig og gerne så konkrete som de kan gives, så vi har noget at gøre og ikke føler os så magtesløse.

Søvn fylder stadig alt for meget i vores lille hjem og vi ville så gerne vende skuden.

De bedste hilsner,
A’s mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder