Brev:
Kan ikke finde ro om natten - 5.5 mdr.
29. oktober 2018
Alder:
5 mdr.
Kan ikke finde ro om natten - 5.5 mdr.
Kære Helen
Jeg blev i maj mor til en fantastisk lille pige, som altså nu er 5,5 mdr. Hun er dejligt glad og veltilpas og har egentlig altid har været god til at sove både dag og nat - indtil for halvanden måneds tid siden.
Hun sover stadig fint om dagen, hvor hun får 2-3 lure, som gerne er på 1-3 timer. Problemet er om natten, hvor hun sover ekstremt uroligt. Det er blevet værre og værre den seneste halvanden måned, og de sidste uger har det været rigtig træls. Hun kaster sig rundt og klynker, benene flyver op og ned, og hun skal have sutten hele tiden for at falde til ro igen - indtil det starter forfra kort efter. Det er som om, hun ikke kan finde ro og aldrig kommer i en dyb søvn - med det resultat at jeg ingen søvn får om natten. Jeg har prøvet at vente lidt med at give hende sutten for at se, om hun falder til ro af sig selv, men så bliver hun bare mere vågen og pylret.
Hun får flaske og to skemåltider om dagen, og når hun er urolig om natten, tilbyder jeg hende selvfølgelig en flaske. Oftest vil hun ikke have flaske om natten, og når hun tager den, så hjælper det ikke det mindste på hendes uro - det fortsætter bare. Så det er tilsyneladende ikke fordi, hun er sulten. Jeg tager hende oftest over til mig i min seng midt på natten, når jeg er ved at være godt udkørt af at skulle op for at give hende sutten hele tiden (hun sover i sin egen seng ved siden af). Det hjælper heller ikke på hendes uro.
Vi har nogle ret faste rutiner om aftenen, hvor hun bliver puttet omkring kl 19 og for det meste falder i søvn senest kl 20. Hun bliver bedre og bedre til at falde i søvn, men af og til bliver hun ked af det, når hun skal sove om aftenen, hvor jeg nogle gange må tage hende op på mit skød, til hun falder til ro. Ellers ser dagen som regel nogenlunde sådan ud:
Kl 7.00 Vågner
Kl 7.30: Får flaske (180 ml)
Kl 9.00: Puttes (får ofte lidt flaske lige inden, hvis hun vil have det)
Kl 11.30: Vågner fra lur og får grød efterfulgt af flaske (spiser typisk en god portion grød og derefter typisk 120-160 ml)
Kl 13.00: Puttes
Kl 14.30: Vågner og får flaske (180 ml)
Kl 16.00 Puttes
Kl 17.00: Vågner
Kl 17.30 Får grød eller grøntsagsmos
Kl 18.30 Får flaske (180-200 ml)
Kl 19.00: Puttes og sover typisk kl 20.00.
Jeg har naturligvis overvejet, om jeg putter hende for tidligt om aftenen, siden hun sover så uroligt. Men hun virker enormt træt kl 19, og så synes jeg også, det er synd at holde hende længere vågen.
Er der noget, du tænker, vi kan gøre for st hjælpe hende (og os) til en bedre nattesøvn? Jeg har hele tiden tænkt, det nok skulle blive bedre af sig selv, men nu er der gået så lang tid, og jeg ved at være lidt desperat.
De kærligste hilsner
fra en træt mor