Brev:
Søvnudfordringer - 5.5 måned
27. september 2018
Alder:
5 mdr.
Søvnudfordringer - 5.5 måned
Hej Helen.
Vi har en dreng på 5,5 mdr , og som mange andre, har vi også en del udfordringer ifm søvn.
For at gøre en lang historie kort, var vi nødt til at vugge ham i søvn, da han var helt lille. Enten i vores arme eller i slyngevuggen. Da han var omkring 2,5 mdr synes vores sundhedsplejerske, at vi skulle stoppe med denne vane og i stedet lære ham at falde i søvn i egen vugge. Det begyndte vi på. Han fik en nusseklud at ligge hovedet indtil, en sut i munden og en beroligende hånd på brystkassen. Og det gik heldigvis rigtig godt! Så den rutine bruger vi stadig til alle hans lure.
Han har altid været meget motorisk urolig, så meget at han ikke har kunne finde ro til at sove og tit også har vækket sig selv pga urolige arme. Indtil for knap en måned siden har vi svøbt ham, men da vores svøbeposer var blevet for små, er vi nu begyndt at ligge et tæppe over ham og sætte det i spænd under madrassen. Her er han mere mobil end i svøbeposen, men falder forholdsvis hurtigt i søvn stadig. Kan dog godt finde på at vågne i løbet af natten nu pga armene, men falder oftest i søvn igen, når jeg ligger en hånd på brystkassen.
Nå, nu til de væsentlige udfordringer.
Ét er, at vi ikke rigtig har nogen rytme i løbet af dagen endnu - selvom jeg har gjort et ihærdigt forsøg de sidste par måneder på at skabe et. Grunden til vi ikke har, er fordi at længden på hans lure i løbet af dagen svinger rigtig meget! Det eneste, der er garantereret er, at han står op omkring 6.30-7.00. Herfra er han vågen til ca 8.30-9.00 og bliver så lagt til første lur. Nogle gange (og oftest) sover han kun en halv time, andre gange halvanden time. Når han vågner er han typisk vågen i 2 timer , nogen gange kan den strække sig til 2,5 time og så bliver han lagt til lur igen. Hvor han så igen sover fra alt imellem 30 min til 1,5 time. Det eneste, der er garanteret er, at han sover 3 lure dagligt inden han bliver puttet i seng til nat omkring 20.30-21.00 stykker. Herfra sover han (lige pt) helt ind til næste morgen.
Jeg har selv forsøgt på nogle ting ifm hans lure om dagen :
- Hvis han kun sover 30 min til formiddag, har jeg ikke forsøgt at få ham til at sove videre, for at se om han kunne tage en længere middagslur - det har desværre ikke haft effekt
- Hvis hans middagslur kun har varet 30-40 min, har jeg forsøgt at få ham til at sove videre. Give ham sutten, ligge hånden på brystkassen, få hans spjættende arme ind til kroppen for at give ro. Det hjælper nogen gange, men har desværre oftest ingen effekt!
Det skal lige siges at alle hans lure om dagen primært kun er 30-40 min. Det er en rigtig god dag, hvis han sover mere end det.
Men omvendte tænker jeg heller ikke, at jeg kan forvente, at han sover meget i løbet af dagen, når han sover så mange timer om natten? Problemet er bare, at når han kun sover 30 min til hver lur, så er han tydeligt træt og rigtig pylret!
Jeg vil derfor høre om du har nogle forslag til, hvordan jeg kan få ham til at sove videre?
Jeg delvis ammer og giver delvis flaske, fordi jeg ikke selv kunne mætte ham. Jeg har valgt at gøre på følgende måde: Når han vågner fra lur, bliver han tilbudt brystet og inden han bliver lagt til lur, bliver han tilbudt flaske, i håb om han sover mere på den måde.
Han falder ikke i søvn ved flasken. Hvis han bliver døsig, vågner han, når den bliver taget fra. Og han er stadig en dreng, som har brug for at blive bøvset af, ellers er vi garanteret, at han vågner efter kort tid. Så kan ikke bruge tricket med at få ham til at sove videre på denne måde.
Min næste udfordring:
Som mange andre børn, sover han oftest bedst udenfor og her har jeg oftest også lettere ved at få ham til at blive i søvnen, ved at trille en tur med ham, når/hvis han vågner efter 30-40 min. (Tænker han vågner op ved skift i søvnstadierne). Men denne metode og dejlige søvn, som han får i barnevognen er kun, når vi er andre steder, hvor der er ro i omgivelserne. Vi bor selv ud til en landevej, hvor der selvfølgelig er meget larm og det kan han ikke abstrahere fra, hvilket jeg egentlig godt forstår, for jeg kunne da heller ikke sove udenfor, når der konstant kom lastbiler, knallerter og motorcykler forbi.
Han kan egentlig godt falde i søvn udenfor, når han er rigtig træt, men jeg er garanteret, at han vågner efter 30 min og ikke sover videre. Derfor sover han oftest inde herhjemme, i håb om han sover mere og bedre (det er i hvert fald også indenfor, han kan sove mere end 30-40 min, de dage det sker) Men det indebære, at der også er ro indenfor. Det giver jo et problem ifm at have gæster, hvilket vi er lidt trætte af.
Har du gode råd til, hvordan man lærer sit barn, at sove fra larm, både trafikken udenfor, men også snakken indenfor? Eller må vi bare acceptere at han er et barn, som er meget lydfølsom? Kunne jo rigtig godt tænke mig, både at kunne putte ham ude, men også kunne have gæster, uden de skal stoppe med at snakke, når han er blevet puttet.
Beklager det lange og måske rodet brev, men håber jeg fik alle oplysninger med :)
Med venlig hilsen
Førstegangs moren