At sove igennem eller bare bedre, roligere og i længere tid

9. september 2018

Kategori:
Alder:
12 mdr.

At sove igennem eller bare bedre, roligere og i længere tid

Kære Helen

Jeg er ny her i brevkassen og håber sådan du kan hjælpe os.

Vores spørgsmål/problem drejer sig, som så mange andre, om søvn og om det helt store overordnede spørgsmål:

HVORDAN FÅR VI VORES SØN TIL AT SOVE I GENNEM eller bare BEDRE, ROLIGERE OG LÆNGERE TID AD GANGEN OM NATTEN?

Hertil hører der en mængde relaterede underspørgsmål, som jeg håber er relevante nok til at være med i samme brev. Det er én af de længere, så jeg håber du har sat dig til rette med en dejlig kop kaffe. Det er svært hvor man skal starte. Man vil jo gerne have det hele med, så du har alt du skal bruge til bedst muligt at kunne vurdere vores situation.

Vi har en dejlig søn, som blev 1 år i starten af september og startede i vuggestue da han var 11 måneder, dog desværre med en del afbrydelser inden for denne ene måned, fordi han er blevet syg to gange à 4-5 dage hver gang. Men generelt trives han rigtig fint i vuggestuen. Han er nysgerrig og tillidsfuld og synes det er spændende med de andre børn og al den plads og nye legetøj. Vi er aldrig blevet ringet hjem p.g.a. problemer og han er tryg ved at søge trøst hos pædagogerne, hvis han bliver lidt ked af det.

Søvn om natten:

Vi har endnu ikke rigtig oplevet hvad man ville kalde at sove i gennem. Der er altid et eller andet ’uregelmæssigt’ ved natten. Min mand og jeg har skiftedes til at sove i soveværelset og så sover den anden i stuen, siden januar. Det er en bedste løsning, så vi ikke begge er zombier, men jeg er ked af ikke at sove sammen, så det ville være så dejligt med nogle forbedringer på sovefronten.

Vi putter typisk vores søn mellem kl. 19.30 og 20.00 (er det for sent??) og mestendels er han flink til at blive puttet og falde i søvn. Men på en aften kan han sagtens ’vågne’ mange gange, hvor vi skal ind og give sut, lægge ham ned fordi han halvvågen har sat sig op eller rejst sig og klynker, og nogle gange bliver det kun værre, hvor han bliver virkelig ked af det og så skal vi bruge længere tid.
Andre gange er aftenerne nogenlunde rolige.

Så får han en flaske igen mellem 22.00 og 24.00, fordi han her virkelig giver lyd fra sig og græder. Typisk hjælper maden, andre gange tager han sig en kæmpe tur med gråd og uro. Mange nætter vågner han en del gange, hvor han er ked af det og græder, rejser sig og bliver sommetider så vred at sut ikke hjælper, men der skal vugges i armene. Dette er kun noget vi gør, når der ikke er mere tilbage. Her på det sidste har han sovet ganske pænt mellem drømmemåltidet og frem til kl. 04.00, hvor han så begynder at sprælle rundt i sengen , klynke og rejse sig. Oftest har vi kastet håndklædet i ringen og taget ham op i sengen, selvom vi godt ved det er et skråplan, men fordi han oftest så falder til ro igen. Så kan han sagtens pludselig klynke og rode rundt igen, men det er nemmere at stryge og nusse, når han ligger lige ved siden af. Men altid er hans natteroderi som om at han halvsover eller faktisk gør alt i søvne. Jeg er dog ikke sikker, men han virker ikke helt vågen.

Dét, der er så frustrerende er at der ikke rigtig synes at være nogle mønstre med ham. Pludselig er der fx to frygtelige aftener i træk, hvor han en halv times tid efter putning pludselig rejser sig i sengen, skriger og græder – er utrøstelig – intet hjælper. Han vil ikke holdes om, men vrider sig og spræller. Vi ssh’er, vi omfavner, vi vugger, vi overgiver os og giver mælk. Det tager over en time og endelig bliver han rolig, men kun fordi vi har trodset vores bedre vidende og simpelthen tager ham ind i stuen i lyset og lader ham se lidt TV. Derefter kunne han puttes på ny. De næste mange dage var der så pludselig ikke den slags anfald. Pludselig er aftenerne rolige, men så vågner han ikke bare kl 04.00 og græder, men pludselig kl 24.00 og kl 01.00 i stedet. Det er svært at søge løsninger, når mønstrene er så diffuse.

Nu ville vi jo elske at tillægge hans urolige og uregelmæssige søvn om natten, at han er startet i vuggestue og at det er en stor omvæltning, men han har bare aldrig sovet særligt roligt eller lang tid ad gangen.

Vores søn har aldrig været en sovetryne:
Han har været slem til at tage powernaps på 30-45 minutter siden han var 3 måneder gammel. Han gør det stadig sommetider, men er blevet bedre til at tage nogle længere stræk, f.eks. på 1,5 time eller i det mindste bare en time.

Eller bedst som man troede at dét der med at gå lange ture med ham i barnevogn, da han var lille, var vejen frem, så begyndte han at vågne op alt for tidligt selvom man trillede afsted og var helt stille.

Hvis vi tænkte, at nu havde vi endelig opdaget, at det var: stilhed, summen, mæthed, massevis af stimulering, udesovning, tyngdepose, mange indtryk, afskærmning, you name it – der fik ham til at sove bedre om natten eller bedre lure, så kunne han finde på at sove godt i en tid med givne løsning og derpå skidt igen med samme geniale ide.

I vores egen bedste lægmandsvurdering har vi på fornemmelsen, at han bare er den type baby, der:

1) har en meget følsom babysøvncyklus. De ...

Annonce

... 30-45 minutters lur har sjældent slået fejl og han er nærved umulig at rokke videre i søvnen, når han først er begyndt at røre på sig og pive. Hold da op, hvor har vi prøvet! Han sover generelt meget let. Han er ikke signalstærk på den måde, at lyde og indtryk skræmmer ham osv om dagen, men han hører alt og vender sit hoved nysgerrigt mod ALT han hører (og ser, i øvrigt).

2) lader til at tage indtryk og oplevelser meget ind, men det er som om at det først viser sig senere. Han er superglad om dagen, opvakt, nysgerrig, selskabsglad og lader sig ikke påvirke af travlhed eller mange mennesker. Han lader til at elske det. (Og så skal det også siges, at vi er ikke sådan nogle, der styrter rundt til selskaber dag ud og dag ind. Vi er mest hjemmemennesker.) Men lur og nætter er bare urolige, så kan han finde på at bearbejde alt om natten i stedet? Og alligevel – selv på dage, hvor der intet er sket, sover han ikke nødvendigvis godt om natten.

Man taler om der kan være opstået rod i søvnrytmen for barnet. Det tales der f.eks. om i en app, jeg har om barnets første år. Det kunne være én af grundene til talrige opvågninger i løbet af natten, siger de. Jeg forstår ganske simpelt ikke hvad det betyder. De taler om at have en fast aftensrutine og at få ro på op til sengetid. Man skal prøve at finde tilbage til søvnrytmen. Vi GØR alt sådan noget; mørkt i soverummet, samme godnathistorie, samme godnatsange osv, og han er også generelt flink til at falde i søvn, men det hjælper ikke på de længere sovestræk.

Som sagt er det store overordnede spørgsmål jo, hvordan får vi ham til sove bedre og længere om natten?

Vi ved godt, at børn typisk vågner ved 6-tiden i denne alder, men så skulle de også gerne sove fra 19-20-tiden i et hug, ikke?
Og i forlængelser heraf:

1) Vi overvejer at flytte ham på eget værelse snart, fordi vi har på fornemmelsen at vores tilstedeværelse om natten forstyrrer ham. Er det en ide?

2) Han får stadig to flasker, én inden puttetid og én sent om aftenen (drømmemåltid, når han vågner igen). Vi ville jo gerne af med dem begge snart, hvilket også er meningen. (Vi følger din madbogsplan) Kan flaskerne måske være misæren – at hvis vi kommer af med flaskerne én gang for alle, så er der ikke noget for ham”at vågne utidigt op for”?
Hvordan kommer vi i øvrigt af med de flasker? Eller bør det hører hjemme i et andet brev?
Han bliver rasende og ulykkelig og vil kæmpe stædigt, hvis vi nægter ham ’drømmemålttidet’.

Han er en stor dreng og har altid været det. Her ved 1 år vejer han 13 kg (har gjort det siden 10 måneder) og er cirka 82 cm lang. Derfor fungerede amningen heller aldrig rigtigt og jeg var nødt til at supplere med MME, fordi han, trods der var meget mælk, altid blev sur midt i amningen. Det var som om der ikke var nok ad gangen til ham. Han blev delvist ammet mellem 3 og 6 måneder og fik supplerende flaske og ved 6 måneder kun flaske.

Han er rigtig glad for mad og de fleste dage spiser han virkelig meget. Netop p.g.a søvnen er vi også meget opmærksomme på at ’tanke ham op’ i løbet af dagen, så det ikke er dét, der vækker ham. Jeg kan næsten ikke tro, at det er sult, det drejer sig om for os. Det er svært at fodre ham mere and det allerede er tilfældet. Fx ved aften spiser han først aftensmad, senere havregrød og så sin flaske.

3) Er vi mon ude i en blanding af en motorisk fremmelig, meget indtryksreceptiv lille dreng, der både har night terror og senere på natten mareridt, og som i øvrigt hører meget godt?

4) Er det adskillelsesangst, der først kommer til udtryk om natten? Men efter sigende kommer det jo først fra 8 måneder eller lignende, og han har jo bare altid sovet uregelmæssigt.

5) Er vi ude i at han skal bruge mindre sut? Den kan godt forstyrre i og med at han jo taber den.

6) Må vi mon simpelthen bare sande, at sådan er vores søn altså bare, og han vokser forhåbentligt fra det? Er der sådan nogle tilfælde?

Det gør mig også ked af det, fordi man kan tage sig selv i at tænke, at vi har gjort noget der har stresset ham eller skadet ham, så han altid er utryg/urolig i forbindelse med søvn.

I jagten på løsninger og svar, falder ens bebrejdelser ofte på én selv.
Min mand er lidt kommet derhen, hvor han ikke tror at noget vil virke udover at vores søn skal vokse fra det, at kun tiden vil hjælpe. Jeg ville nu gerne lige høre dig ad, så vi ikke går rundt og er søvnløse i månedsvis endnu, hvis der nu var noget simpelt man kunne prøve. Han er dog fuldstændig med på at gøre en dedikeret indsats, hvis vi får nogle gode konkrete råd. I videste instans har vi overvejet at hyre en søvncoach. Men vi er i tvivl om det hjælper eller om det bare er penge ud ad vinduet.

Jeg beklager denne roman. Jeg håber der kunne findes hoved og hale i det, og frem for alt, at du måske har nogle ideer til, hvad vi kan gøre/prøve af. Jeg er så ked af at søvn (-snak, planer, - strategier osv.) og søvnløshed, ikke mindst, skal fylde så meget i vores hverdag.

Med håb om lidt mere søvn,

De bedste hilsner
A’s mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor